بازارهای مالی ایران امروز را چگونه پشت سر خواهند گذاشت؟ آیا قیمت پوند و یورو در بازار داخلی کاهش خواهد یافت؟ دلار با افزایش قیمت رو به رو خواهد شد؟ طلا و سکه چه روندی را طی می کنند؟

بزرگ ترین خبر اقتصادی و سیاسی جهان روز گذشته بی شک خروج انگلستان با رای تاریخی حدود 52 درصد مردم این کشوراز اتحادیه اروپا بود، خبری که خیلی زود تاثیرات منفی خود در بازارهای داخلی و جهانی را گذاشت تا جایی که ارزش پوند واحد پولی این کشور به شدت سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از سال 1985 رسید. از سوی دیگر این اتفاق مهم بر بازارهای طلا و نفت جهانی هم تاثیرات چشم گیری گذاشت به صورتی که طلا روز گذشته بیش از 60 دلار در هر اونس گران شد.
خبرگزاری رو یترز نوشت:« نتایج رفراندوم تاریخی روز پنجشنبه نشان می دهد که انگلیسی ها رای به خروج از اتحادیه اروپا داده اند. این نتیجه نشان دهنده آغاز مسیری نامشخص است و بزرگترین ضربه به تلاش های اروپایی برای اتحاد بیشتر از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به شمار می رود. در حالی که آمارها نشان می دهد که طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با نسبت 51.8 به 48.2 درصد به پیروزی دست یافته اند، بازارهای مالی جهان شاهد سقوط بودند. پس از انتشار این خبر ارزش استرلینگ بیشترین کاهش یک روزه خود را تجربه کرد و با افت بیش از 10 درصدی در برابر دلار به پایین ترین رقم در 31 سال گذشته رسید. ارزش یورو در برابر دلار نیز بیش از 3 درصد کاهش یافت. بازارها نگران اند این تصمیم موجب آسیب دیدن ورود سرمایه به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شود. همچنین سهام های اروپایی کار خود را با 6 تا 7.5 درصد کاهش شروع کردند. علاوه براین ها پس از اعلام نتایج رفراندوم جدایی در انگلیس، شاخص های اس اند پی 500 و نزدک در بورس وال استریت با افت 5 درصدی مواجه شدند.»
از سوی دیگر تصمیم انگلیسی ها در جزیره روی نفت جهانی هم تاثیرات بسیاری گذاشت تا جایی که قیمت هر بشکه نفت با انتشار خبر خروج از اتحادیه روند رو به کاهش خود را کلید زد؛ به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با 52 سنت کاهش به 48 دلار و 85 سنت رسید. قیمت نفت برنت با 3 دلار و 9 سنت کاهش به 47 دلار و 82 سنت رسید.
اما همه این تحولات در بازارهای مالی جهانی در حالی روز گذشته رقم خورد که بازارهای داخلی تعطیل بود و در نتیجه هیچ تاثیری از این اتفاقات را تجربه نکرد و حالا یک روز بعد از این تحول همه منتظرند تا ببینند بازار ایران چگونه روز خود را آغاز خواهد کرد؟ درحالی صرافی ها خیابان فردوسی در نزدیکی و رو به روی سفارت انگلستان در تهران کرکره های خود را بالا خواهند کشید که به اعتقاد کارشناسان بیشترین آسیب را امروز پوند در بازار تهران متحمل خواهد شد و پیش بینی می شود پوند که ارزش آن در بازار حدود 5 هزار تومان است به پایین ترین عدد در ماه های گذشته برسد و حتی تا 500 تومان هم کاهش قیمت را تجربه کند. از سوی دیگر پیش بینی می شود یورو پول اتحادیه اروپا نیز امروز در بازار تهران روند رو به کاهش داشته باشند و از حدود 3900 تا 4000 هزار تومان کنونی به 3700 تا 3800 کاهش یابد. اما همه این ها درشرایطی است که پیش بینی ها برای دلار روندی رو به افزایش خواهد بود اگرچه که شاید این روند بیش از 50 تا 100 تومان نباشد. البته در این بین تصمیمات دولت و بانک مرکزی برای مدیریت امروز بازار هم نقش به سزایی در بازار و قیمت ها خواهد داشت؛ به اعتقاد کارشناسان اگر بانک مرکزی بخواهد نبض بازارهای داخلی را در روزی که بازارهای جهانی تعطیل شده است در دست بگیرد می تواند نوسانات پیش بینی شده را تا حدود زیادی مدیریت کند.
از سوی دیگر یکی از تاثیرات مهم تحولات انگلیس در بازار امروز تهران افزایش قابل پیش بینی قیمت طلا و سکه خواهد بود که به نظر می رسد رشد آن حتی ملموس تر از بازار ارزهای خارجی باشد زیرا افزایش 68 دلاری طلا در بازارهای جهانی امروز به حجره ها و مغازه های طلا فروشی بازار تهران هم خواهد رسید و این موضوع افزایش هر گرم طلا و سکه را به دنبال خواهد داشت، البته درباره میزان این افزایش هنوز تحلیل درستی وجود ندارد و باید منتظر بود و واکنش بازار را دید؛ امروز روز پر التهابی و ماجراییی در بازار تهران خواهد بود و باید دید دولت چه تصمیماتی برای کنترل نوسانات احتمالی می گیرد.

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال