دولت موانع طراحی و تولید پوشاک در کشور را بردارد/ تولید ملی قربانی ارزش افزوده ۹ درصد نشود

فعالان صنعت مد و لباس با تاکید بر واگذاری این صنعت به بخش خصوصی از دولت خواستند موانع تولید پوشاک در کشور را بردارد و تولید ملی را فدای ارزش افزوده ۹ درصدی نکند و جلوی قاچاق پوشاک به کشور را بگیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست افطاری کارگروه ساماندهی مد و لباس با فعالان حوزه مد و لباس شامگاه چهارشنبه دوم تیرماه با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس و تمامی فعالان عرصه مد و لباس در باغ زیبا وزارت ارشاد برگزار شد. در این نشست نمایندگان و روسای انجمن ها به بیان دیدگاه ها و نقطه نظراتشان در عرصه پوشاک و موانع و مشکلات پیش روی صنعت مد و لباس کشور پرداختند.
دولت باید به قاچاق کالا در مناطق آزاد بیشتر توجه کند
لشگری، مدیر اتحادیه کفش ایران در این نشست گفت: متاسفانه مناطق آزاد متولی قاچاق کالا در ایران است و مسئولان باید به این امر توجه کنند. وقتی درباره قاچاق حرف می زنیم باید شرایط تولید را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کنند، دولت باید شرایط بازار را برای تولیدکننده داخلی فراهم کنند. ما در شرایطی که هستیم شرایط سختی است، صنعت کفش ما این توانایی را دارد که برای هر ایرانی کفش تولید کند و تولیدکننده ما آنچه کم دارد این است که فضایی برای کسب و کار آنها باشد.
با همدلی باید جلوی ورود لباس فیک به جای اصل در کشور را بگیریم
نبوی، رییس اتحادیه صادرکنندگان پوشاک و نساجی نیز گفت: همه ما مثل یک زنجیر به یکدیگر وابسته ایم صحبت از این است که چرا نسل های بعد از ما علاقه ای به تولید ندارند زجری است که همه ما می کشیم، وزیر صنایع ما را امیدوار کردند که نسل آینده را به این صنعتی که ما زحمت کشیده ایم بدهند، با همدلی و همزبانی می توانیم به جایی برسیم که لباس های فییک که از طریق قاچاق وارد کشور می شود جلوی این کار گرفته شد و باید در این راستا همه دست به دست هم بدهیم.
چوب لای چرخ تولید کنندگان لباس نگذارید
طهماسبی، رییس اتحادیه خیاطان تهران نیز گفت: اتحادیه ما از قدیمی ترین اتحادیه کشور است و بیش از 70 سال سابق دارد، برای ما زجرآور است که لباس قاچاق وارد کشور می شود تولیدکنندگان بهترین توان را دارند با همین امکاناتی که داریم که تولید کنیم و با نازل ترین قیمت ارایه دهیم، مسئولان متاسفانه ما را حمایت نمی کنند، یک برند ترکیه از بهترین امکانات مملکت برخوردار می شود و ما باید برای تولید ارزش افزوده 9 درصد بدهیم، رادیو و تلویزیون و مطبوعات می گویند از تولیدکنندگان حمایت می کنیم اما من به عنوان یک تولیدکننده پنج سال این کار می کنم می گویم چوب لای چرخ ما نگذارید بگذارید کارمان را بکنیم.
صنعت نساجی الان جزو اولویت های برنامه دولت شده است
دکتر باقرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر نیز گفت: در بخش دانشگاهی ما اعلام آمادگی می کنیم که در خدمت دوستان باشیم در دانشکده نساجی دانشکده امیرکبیر برنامه راهبردی جامعه را طراحی کردیم که مورد توجه دولت قرار گرفته است و این نقطه عطفی در حوزه پوشاک است، هر اقدامی در هر صنعتی نیازمند افق و چشم اندازی است. صنعت نساجی جزو قدیمی ترین صنعت در دینا و در کشور ماست، متاسفانه این صنعت در راس اولویت برنامه ما نبوده است، بالاخره این صنعت جزو اولویت های صنعت کشور قرار گرفت.
تاسیس صد موسسه مد و لباس اسلامی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمودی، ریاست انجمن موسسات مد و لباس اسلامی گفت: هفت اتحادیه فعال در حوزه مد و لباس در تهران داریم، بیش از صد موسسه مد و لباس اسلامی به همت ارشاد شکل گرفته است ، یک اتحادیه از این موسسات شکل گرفته که در حوزه تصمیم گیری اجرا و تولید تاثیرگذار باشد باید نقش اتحادیه در جریان مدسازی در چرخه مد و لباس دیده شود.

در زمینه طراحی و تولید پوشاک زنان و کودکان و نوجوان مشکل داریم
خانم صدیقه پاک بین، دبیر انجمن طراحان پارچه و لباس نیز در این نشست گفت: چرخه صنعت با طراحی شروع می شود و به آخرین که می رسد طراح به وسط می آید. باید بتوانیم با یکدلی و یکزبانی تغییر نگاهی که در وضعیت پوشاک ایران شده است را کلید بزنیم؛ آموزش زیربنای تولید پوشاک است در بخش آموزش جریان مهارت آموزی را راه اندازی می کنیم، این مسئله از طریق شهرک های صنعتی به انجمن طراحان و پارچه و لباس واگذار شده است ؛در بخش طراحی حرکت هایی انجام شده است و ما می گوییم طراحی اما آن طراحی در صنعت پوشاک وجود ندارد این حرکت باید با سرعت بیشتری پیش برود و در این زمینه نیازمند حمایت مسئولان امر هستیم تا بتوانیم چرخه تولید پوشاک زنان، کودکان و نوجوانان را به حرکت بیاوریم، در زمینه پوشاک مردان مشکلی نداریم، اما در زمینه پوشاک زنان و کودکان مشکل داریم انجمن طراحان پارچه و لباس که 12 سال است این حرکت را شروع کرده است و در این مسیر گام های اساسی را برداشته است و امیدواریم در زمینه تخصصی آن را به حرکت درآوریم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال