گزارش دهی نوبخت به نمایندگان مجلس دهم؛ نرخ تورم سالیانه تک رقمی شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کرد: نرخ تورم سالیانه از 10.2 درصد در اردیبهشت ماه به 9.5 درصد در پایان خردادماه کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با ارایه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور با یادآوری اینکه نرخ تورم در سه سال گذشته روند کاهنده داشته است، اظهار داشت: کاهش تورم یکساله و تک رقمی شدن آن موفقیت بزرگی است.
وی ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از 6.8 درصد در اردیبهشت ماه به 6.1 درصد در خرداد ماه تقلیل یافت.
نوبخت ابراز امیدواری کرد که بزودی گزارشی از روند رشد اقتصادی کشور به نمایندگان مجلس ارایه کند.
وی در عین حال افزود: البته آمار رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم سال گذشته حاکی از رشد مثبت 2 درصدی است که نسبت به یک درصد سالیانه و نیز نسبت به منفی 6.8 درصد در ابتدای سال 1392 قابل پذیرش است.

** برنامه دولت برای فعال کردن 7500 واحد تولیدی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه گفت: در حوزه صنعت و واحدهای تولیدی، برنامه فعال کردن 7500 واحد تولیدی با اعطای تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی (16 هزار میلیارد تومان) در دستور کار است.
وی به رشد اقتصادی در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: میزان تولید گندم در بهار امسال (تا پایان خرداد) به بیش از چهار میلیون تن رسید که 20 درصد افزایش تولید را نشان می دهد.
وی افزود: تولید برگ سبز چای نیز در سه ماهه نخست امسال 37 درصد رشد داشت که این رقم نسبت به پارسال(رشد33 درصدی)، افزایش نشان می دهد؛ این روند گویای آن است که رشد اقتصادی را با سرمایه‌گذاری کمتر و اشتغال بیشتر در بخش کشاورزی محقق کنیم.
نوبخت با ارایه گزارشی از روند تدوین برنامه ششم توسعه و چشم اندازهای آن اظهار داشت: آنچه در این برنامه گردآوری شده، مجموعه ساز و کارهایی است که کشور را با توجه به اسناد فرادستی سند چشم انداز 20 ساله، سیاست های کلی برنامه ششم و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در سال 99 برساند.
معاون رییس جمهوری از برنامه ششم به عنوان یک کار مشترک بین دولت یازدهم و مجلس دهم یاد کرد و گفت: نخستین ویژگی برنامه ششم توسعه این است که برخلاف 10 برنامه قبلی، میان مدت است.
وی یادآورشد: از سال 1328 تا سال 1357 پنج برنامه عمرانی در کشور اجرا شد؛ با یک وقفه 10ساله از سال 1367، برنامه پنج ساله با عنوان برنامه توسعه آغاز شد؛ پنج برنامه نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی اجرایی شده است.
نوبخت در ادامه گفت: برنامه‌های گذشته جامع بوده‌اند اما امروز برنامه ششم توسعه ضمن جامع نگری نسبت به اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، مساله محور است که با رویکرد رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و بهره وری در چارچوب اقتصاد مقاومتی به فرهنگ اسلامی ایرانی و تعامل سازنده با جهان تدوین شده است.
سخنگوی دولت، آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی را سرفصل های اصلی مورد نظر دولت در برنامه ششم عنوان کرد و گفت: اگر مشکلات این بخش ها رفع نشود، با مشکل و بحران رو به رو خواهیم شد.
نوبخت افزود: یکی از آسیب های برنامه های گذشته این بود که همه چیز در آنها اولویت داشت، وقتی همه چیز اولویت داشته باشد یعنی هیچ چیز در اولویت نیست.
وی خاطرنشان ساخت: هرچند همه جای ایران مورد توجه برنامه ششم است اما به تاسی از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، اگر قرار است بخشی از ایران در سال های 95 تا 99 ارتقاء موقعیت پیدا کند، سواحل مکران است که با پیروی از سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های برنامه ششم انتخاب شده است.
وی ادامه داد: در برنامه ششم باید به بخش هایی توجه شود که بتواند مانند لوکوموتیو، حرکت قطار توسعه را شتاب ببخشد.
وی یادآورشد: سرمایه گذاری در همه بخش ها به صورت یکسان بازدهی ندارد و از این رو با پیروی از سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب معدن، صنایع معدنی، گردشگری، ترانزیت، حمل و نقل ریلی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انرژی لوکوموتیوهای قطار توسعه هستند که در تدوین برنامه ششم بر آنها تاکید بیشتری شده است زیرا می توانند به اقتصاد ایران تحرک ببخشند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، توجه به موضوعات فرابخشی همچون محیط زیست و اشتغال به ویژه در بین اقشار تحصیلکرده و نیز تامین منابع مالی را از دیگر ویژگی های برنامه ششم عنوان کرد.
نوبخت ادامه داد: برای رسیدن به رشد هشت درصدی در اقتصاد ایران که هیچگاه چنین عددی در برنامه های قبلی حاصل نشد، نیازمند منابع وسیع مالی هستیم. در واقع به 724 هزار میلیارد تومان منابع مالی در طی برنامه ششم نیازمندیم.
سخنگوی دولت با یادآوری اینکه این رشد فقط از طریق سرمایه گذاری تحصیل نمی شود، گفت: باید با اقتصاد دانش بنیان، بهره وری را افزایش دهیم به نحوی که یک سوم رشد اقتصادی حاصل بهره وری باشد.

** رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی
نوبخت با تاکید بر اینکه باید توانمندسازی فقرا و افزایش قدرت خرید آنها مورد توجه قرار گیرد، اظهارداشت: ما از یک رشد اقتصادی صرف استقبال نمی کنیم بلکه رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی را قبول داریم.
وی کاهش حداقل 34 درصدی ضریب جینی را از دیگر اهداف برنامه ششم توسعه عنوان کرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یادآور شد: تفاوت این برنامه با برنامه های توسعه ای گذشته این است که در برنامه های پیشین همه احکام مورد نیاز برنامه به همراه آن به مجلس ارایه می شد که بررسی آن وقت زیادی از مجلس می گرفت اما دولت یازدهم لایحه احکام دایمی برنامه را به تصویب مجلس نهم رساند تا از تکرار این احکام در برنامه جلوگیری شود.
نوبخت گفت: در حقیقت لایحه برنامه ششم شامل احکامی است که فقط در فاصله سال های 95 تا 99 مورد استفاده قرار می گیرد.
وی، داشتن هدف، منابع مورد نیاز و محل اختصاص آن، اولویت های برنامه و احکام را ارکان برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم از سوی رهبر انقلاب، مجلس و دولت را از تعیین اهداف مستغنی کرد.
وی افزود: رشد سالانه هشت درصدی در سیاست های برنامه از سوی رهبر معظم انقلاب تصویب کردند که برای همگان لازم الاتباع است و لذا نیازی به تکرار آن در برنامه نیست.
نوبخت با یادآوری تدوین پنج هدف کلان در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: برنامه های دولت و سیاست های برنامه براساس رشد هشت درصدی اقتصادی تنظیم شده است که یک سوم آن (33 درصدی) از طریق بهره وری با رویکرد استفاده از اقتصاد دانش بنیان استفاده خواهد شد.
سخنگوی دولت ادامه داد: توزیع عادلانه ثروت و رسیدن به ضریب جینی 0.34 درصدی و تک رقمی شدن تورم از دیگر رویکردهای دولت در برنامه ششم است.
وی، توجه به اشتغال فارغ التحصیلان بیکار و ایجاد سالانه 900 هزار شغل در طی برنامه ششم توسعه و بهبود رشد مشارکت زنان در اقتصاد را از دیگر رویکرد های دولت در این برنامه عنوان کرد.
نوبخت ادامه داد: 4.1 درصد از رشد هشت درصدی اقتصادی برنامه ششم از رشد متوسط اشتغال سالانه، 5.7 درصد از موجودی سرمایه، 2.8 درصد از بهره وری عوامل تولید، 3.8 درصد از بهره وری نیروی کار، 2.2 درصد از بهره وری سرمایه و 35 درصد از بهره وری در تامین رشد از طریق بهره وری و دانش بنیان حاصل خواهد شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: جمعیت ایران در برنامه 79 میلیون و 138 هزار نفر در سال گذشته به 84 میلیون و 265 هزار نفر با رشد 1.26 درصد افزایش می یابد که باید برای جلوگیری از سالمندی برنامه ریزی اصولی داشت.
وی افزود: نرخ بهره وری از 1.9 در سال گذشته به 2.1 در پایان برنامه ششم افزایش می یابد ضمن آنکه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 15.4 درصد، شاخص سهولت کسب و کار که اکنون رتبه 118 است، باید در برنامه به 70 تقلیل یابد.
نوبخت با یادآوری اینکه منابع لازم برای رشد هشت درصدی اقتصادی در بودجه های سنواتی می شود، گفت: ساز و کارهای لازم برای آنکه تراز عملیاتی(تفاضل هزینه های جاری و درآمدهای غرنفتی دولت) از منفی به مثبت در برنامه ششم لحاظ شده است.
سخنگوی دولت گفت: هفت تریلیون 240 هزار میلیارد ریال(724 هزار میلیارد تومان) منابع برای دوران اجرای برنامه ششم نیاز هستیم که این منابع باید از طریق منابع صندوق توسعه ملی و مشارکت بخش خصوصی با دولت فراهم می شود.
به گفته وی، یک تریلیون و 50 هزار میلیارد ریال (105 هزار میلیارد تومان) این منبع از طریق سرمایه گذاری در طرح های عمرانی، 570 هزار میلیارد ریال از طریق مشارکت بخش خصوصی با دولت از منابع صندوق توسعه ملی، یک تریلیون و 50 هزار میلیارد ریال (105 هزار میلیارد تومان) از بازار سرمایه و یک تریلیون و 800 هزار میلیارد ریال(180 هزار میلیارد تومان) تسهیلات بانکی، منابع مورد نیاز برنامه ششم توسعه را تامین خواهند کرد.
نوبخت افزود: همچنین 240 هزار میلیارد ریال از طریق مشارکت بخش خصوصی با دولت تامین می شود ضمن آنکه شرکت های دولتی باید یک تریلیون و 20 هزار میلیارد ریال ( 102 هزار میلیارد تومان) به شیوه تامین منبع خارجی اعم ارزی و ریالی جذب کنند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یادآورشد: هر چند در برنامه بر رشد درون زا تاکید شده است اما باید برونگرا بودن اقتصاد نیز توجه شود و از منابع خارجی و ظرفیت بازارهای صادراتی و کسب منابع از طریق سرمایه گذاری خارجی بهره گرفت.
وی لازمه این کار را تعامل سازنده با جهان دانست و گفت: منابع ما برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی سالانه 12 میلیارد دلار است.
وی یادآورشد: از 27 دی ماه پارسال تاکنون در 41 طرح که در استان های مختلف پراکنده است، بیش از سه میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شد و برای 6 نیروگاه به ظرفیت پنج هزار مگاوات بیش از 4.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی داشتیم که نشان می دهد می توان از شرایط پسابرجام برای رشد اقتصادی استفاده کرد.
نوبخت، استفاده از فاینانس را راهکار دیگر دولت برای تامین منابع مالی دربرنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: حداقل به طور متوسط 20 میلیارد دلار سالیانه سهمی است که فاینانس در تامین مالی داشته باشد.
وی، شراکت دولت و بخش خصوصی را شیوه دیگر دولت دانست و گفت: می توان سالانه 18 میلیارد دلار از این شیوه جذب کرد.
نوبخت تاکید کرد: در روند تامین منابع خارجی، حفظ روحیه انقلابی بودن، حفظ عزت، مصالح و منافع ملی در کنار روابط سازنده با جهان مورد نظر دولت است.

** رویکردهای دولت در اقتصاد مقاومتی
وی توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی را در برنامه ششم توسعه دیگر ویژگی این برنامه برشمرد و گفت: در کنار منابع خارجی باید منابع داخلی را نیز مورد توجه قرار دهیم و نگاه درون زا و برون زا به اقتصاد داشته باشیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار داشت: اعمال شرط سرمایه گذاری مستقیم، انتقال فناوری روز و فروش محصول در کشور سرمایه گذار از مواردی است که در تدوین قرارداد با طرف های خارجی لحاظ می شود تا شاهد توسعه صادرات باشیم.
نوبخت افزود: ما امروز در عرصه انتخاب بین کشورهای مختلف هستیم و اینگونه نیست که طرف های خارجی شرایط خود را بر ایران تحمیل کنند که یکی از دستاوردهای شرایط پسابرجام ایران است.
نوبخت مردمی بودن، عدالت بنیان بودن و دانش بنیان بودن را از ویژگی های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: دولت تا امروز بسیاری از بندهای سیاست های کلی نظام را عملیاتی کرده است و قصد دارد در قالب برنامه ششم توسعه همه بندهای آن را عملیاتی کند.
وی از تدوین 12 برنامه ملی و 56 طرح برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در دولت خبر داد و گفت: دستگاه های اجرایی هر یک مسئول اجرای این طرح ها و برنامه ها هستند و باید در برابر اجرای پروژه های مربوطه که 120 مورد است، پاسخگو باشند.
نوبخت، ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور برای تعدیل نرخ های سود، پایین بودن تقاضا برای خرید کالا از سوی مردم و کاهش سرمایه گذاری ها از جمله مشکلات دولت در بخش اقتصاد عنوان کرد و گفت: در آینده نزدیک دولت لایحه ای را برای اصلاح بودجه امسال و الحاق دو تبصره مربوط به اصلاح نظام بانکی به مجلس ارایه می کند.
علی لاریجانی رییس مجلس در ادامه از نوبخت سوال کرد که لایحه برنامه ششم چه زمانی به مجلس ارایه می شود که نوبخت پاسخ داد: هرچند لایحه تقدیم مجلس شده است اما با توجه به نظر نمایندگان، ویرایش متفاوتی با توجه انتظارات نمایندگان ارسال خواهد شد.
وی یادآورشد که هیات وزیران همه لوایح را تصویب کرده است و به زودی تقدیم مجلس می شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال