آقای جهانگیری جامع بنگرید

آیا انتشار خبرهایی از تعطیلی واحد‌های تولیدی و حذف شدنشان از چرخه تولید به معنای حال خوب تولید است؟

روزانه اخبار متعددی مبنی بر تعطیلی بنگاه‌های تولیدی منتشر می‌شود؛ از تعطیلی ۵ هزار واحد نساجی گرفته تا اولین كارخانه كاشی و سرامیك ایران، تعطیلی ۲۸۸ تعاونی مصرف، ۱۰۰ كارخانه لوازم خانگی و... همگی از حال بد تولید و صنعت حكایت دارد. در این میان دولتمردان طبق یك عادت قدیمی و رایج هر اتفاقی كه در حوزه اقتصاد می‌افتد، به جای اینكه به دنبال آسیب‌شناسی و رفع مشكل باشند، نخستین كارشان محكوم كردن عده‌ای به سیاه‌نمایی است.
در پی تعطیلی كارخانه ارج و رسانه‌ای شدن آن، معاون اول رئیس‌جمهور كه این روزها با بازدید از پروژه‌ها و سركشی از بنگاه‌ها به دنبال مانورهای تبلیغاتی‌اش است، روز گذشته به یكی از شهرك‌های صنعتی فعال درمنطقه پاكدشت رفت تا كم‌كاری دولت را در رسیدگی به مشكلات تولیدكنندگان لوازم خانگی (تعطیلی ارج و آزمایش) و عدم‌دسترسی این واحد‌ها به تسهیلاتی كه جهانگیری و نوبخت مدام از تخصیص آن سخن می‌گویند، توجیه كند.
معاون اول رئیس‌جمهور كه زمانی وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات بود، اكنون واقعیت‌های صنعت و تولید را فراموش كرده و صرفاً به دنبال مقاصد سیاسی و انتخاباتی‌اش است، به عبارت دیگر در شرایطی كه رئیس شركت شهرك‌های صنعتی از تعطیلی ۴۰۰ شهرك صنعتی و واحد‌های تولیدی واگذار شده به بانك‌ها سخن می‌گوید و تولیدكنندگان سوله‌های واقع در این شهرك‌ها را به انبار تبدیل كرده‌اند، اسحاق جهانگیری از فعال بودن تولید‌كنندگان در شهرك صنعتی پاكدشت خبر می‌دهد و می‌گوید: برخلاف برخی سیاه‌نمایی‌ها وضع واحدهای تولیدی لوازم خانگی خوب است. جهانگیری می‌گوید: از سه واحد بزرگ صنعتی در یكی از بزرگ‌ترین شهرك‌های صنعتی كشور بازدید كردم كه تولید خوب، بهره‌وری بالا و بازار پرطرفدارشان نشان می‌دهد اوضاع آنطور كه برخی‌ها می‌خواهند سیاه‌نمایی كنند نیست. وی با اشاره به اینكه بیش از هزار واحد صنعتی در منطقه پاكدشت واقع شده است، هدف اصلی خود را از این سفر قرار گرفتن در جریان وضعیت واحدهای صنعتی دانست.
وی با بیان اینكه دو واحد از كارخانجاتی كه از آنها بازدید كرده در بخش لوازم خانگی فعال هستند، می‌افزاید: در روزهای اخیر با توجه به مسائلی كه برای یك نام تجاری در حوزه لوازم خانگی پیش آمد، برخی تلاش كردند اینگونه نشان دهند كه واحدهای صنعتی كشور با مشكل روبه‌رو هستند اما در این بازدید مشخص شد واحدهای تولیدكننده لوازم خانگی با وجود واردات و قاچاق وضعیت خوبی دارند. معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: خوشبختانه هر كدام از این سه واحدی كه مورد بازدید قرار گرفت 400 تا 700 نفر نیروی فعال دارند و تولید خود را با قوت ادامه می‌‌دهند. با توجه به اظهارات معاون اول ذكر چند نكته ضروری به نظر می‌رسد:
تولید خوب و بهره‌وری بالاست: معاون اول در بازدید یك شهرك صنعتی كوچك در پاكدشت از ۷۷۷ شهركی كه ۴۰۰ تای آن تعطیل است و بقیه نیز نیمه‌تعطیل است و بازدید از دو واحد تولید لوازم خانگی به این نتیجه رسیده كه تولید خوب، بهره‌وری بالا و بازار تقاضا نیز رونق دارد !
این درحالی است كه براساس آمار، ظرفیت بازار لوازم خانگی كشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است كه سهم محصولات داخلی از این رقم 5 هزار میلیارد تومان و سهم محصولات خارجی 15 هزار میلیارد تومان است. با توجه به این آمار و اذعان تولیدكنندگان امروز 70 درصد بازار لوازم خانگی كشور در اختیار برندهای خارجی و سهم تولیدات داخلی در خوشبینانه‌ترین حالت 30 درصد است. بسیاری از تولیدكنندگان لوازم خانگی نیز با 30 تا 40 درصد ظرفیت فعالیت می‌كنند و عامل اصلی وضعیت وخیم این صنعت را حضور محصولات مشابه خارجی، كمبود تقاضا در بازار و البته قاچاق‌ می‌دانند...
اكنون این سؤال مطرح می‌شود كه آیا وضعیت صنایع كشور را باید با نگاه به وضع چند واحدی كه ظاهراً مشكلی ندارند، سنجید؟و واقعیت‌های موجود صنعت و تولید را در تمام بخش‌ها صرفاً سیاه‌نمایی عنوان كرد.
نیروی كار فعال: معاون اول رئیس‌جمهور درحالی از نیروهای فعال در این واحدهای لوازم خانگی به اصطلاح فعال خبر می‌دهد كه از تعداد نیروهای فعالی كه در چند ماه گذشته بیكار شده‌اند و به حق و حقوقشان نرسیدند، بی‌خبر است و معتقد است مدیریت واحد‌ها نقش اساسی را در پیشرفت واحد تولیدی ایفا می‌كند، البته نگارنده نقش مدیریت بنگاه را در پیشرفت واحد‌های صنعتی بی‌تأثیر نمی‌داند، اما نكته مورد توجه این است كه نقش دولت در این میان چیست؟ دولتی كه در سه سال گذشته تمام پز مدیریتش، تك رقمی شدن تورم بوده و با كاهش تقاضا و تداوم ركود تولید، صنعت و بازار را به تعطیلی كشانده، اكنون چه خوب از نیروهای فعال بنگاه‌های تولیدی سخن می‌گوید و فعالیت ۴۰۰ تا ۷۰۰ كارگر را به كل صنعت تعمیم می‌دهد. به نظر می‌رسد زمان آن رسیده پس از سه سال بی‌خبری از اوضاع صنعت و تولید، معاون اول رئیس‌جمهور به جای بازدید از صنایع گل و بلبل، سری به شهرك‌های متروكه صنعتی و كارخانجات صنعتی تعطیل بزنند و چاره‌ای بیندیشند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال