آیا وام تسهیلات احیاگر،صنایع کوچک و متوسط را زنده می کند؟

گزارش اختصاصی سایت خبری اتاق تهران از تسهیلات جدید برای واحدها ی صنعتی دولت برای حمایت از تولید مبلغ 16 هزارمیلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است.

مدتی است که ثبت نام وام تسهیلات برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط که به وام تسهیلات احیاگرمشهور شده، شروع شده است اما در این بین سوال اصلی این است که ایا این وام به زنده شدن صنایع کوچک و متوسط منجر خواهد شد؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت مبلغ 16 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات وام احیا در نظر گرفته است و براساس گفته معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است به واحدهای ثبت نام کننده و تایید شده مبلغ یک تا سه میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود. پرداخت این تسهیلات پس از آن مورد نظر دولت قرار گرفت که معاون اول رئیس جمهور در نامه ای از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا پایان سال جاری 7500 واحد صنعتی کوچک و متوسطس که ورشکسته شده اند و یا با ظرفیت های بسیار پایین مشغول به کار هستند را دوباره احیا کند.
اما آیا وام یک تا سه میلیارد تومان می تواند چاره ساز باشد؟ اگر اعتبار 16 هزار میلیارد تومان را به میانگین 2 میلیارد تومان تقسیم کنیم حدود 8 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط کشور می توانند از این وام بهرمند شوند که البته عدد قابل توجهی هست اما باتوجه به چالش های سال های گذشته واحدهای صنعتی کارشناسان معتقدند این مبلغ 2 میلیارد تومان در حال حاضر تنها می تواند جوابگوی بدهی های معوق، مالیات، بازپرداخت قسط های بانکی عقب افتاده و... باشد و مشکلات اساسی واحدهای صنعتی برای خرید مواد اولیه و شروع دوباره تولید را برطرف نمی کند. البته در این بین برخی از کارشناسان هم معتقدند اگر واحدهای صنعتی بتوانند این منابع را به خوبی مدیریت کنند می توانند چرخ صنعت خود را دوباره به چرخش در بیاورند.
البته در این بین چالش هایی هم وجود دارد که مهم ترین آن رکود است و نبود تقاضا؛ زیرا به فرض رونق گرفتن کارخانه ها و واحدهای صنعتی و تولید مجدد محصولات این کالاها باید مشتری هم داشته باشند و در حال خاضر به قول تولید کننده ها روزهای سیاه مشتری است؛ به اعتقاد کارشناسان موضوع مهم این است که دولت در کنار حمایت از واحدهای صنعتی که اقدامی بسیار مثبت است همزمان به تقاضا هم بیندیشد و فکری به حال فروش حالا چه در بازار داخل و چه بازارهای صادراتی هم باشد؟ رکود اقتصادی کنونی آسیب های بسیاری به بازار تقاضا وارد کرده است.
به چه کسانی وام پرداخت می شود؟
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت محسن صالحی‌نیا گفته: واحدهای صنعتی در استان های مختلف کشور در قالب واحد های کوچک با 50 نفر اشتغال و واحدهای صنعتی متوسط با 100 نفر اشتغال در این طرح قرار می ‌گیرند و تشخیص واحدهایی که می توانند از این تسهیلات استفاده کنند بر عهده کارگروه‌های رفع موانع تولید در استان ‌هاست. کارگروهی که یک میلیارد تومان برای واحدهای کوچک و تا سه میلیارد تومان هم برای هر یک از واحدهای متوسط اعتبار اختصاص می دهد.»
به گفته او بخشی از 16 هزار میلیارد تومان اعتبار این وام به حدود 2000 واحد که هنوز به بهره برداری نرسیدند و به دریافت تسهیلات برای رسیدن به مرحله بهره برداری نیاز دارند اختصاص پیدا خواهد کرد. اما بازپرداخت این وام ها به چه شکلی است؟ براساس گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت باز پرداخت تسهیلات برای واحدهایی که به عنوان طرح قرار است برای تسهیل و بهره برداری از اعتبارات استفاده کنند، حداکثر تا پنج سال مهلت باز پرداخت دارند و واحدهایی که سرمایه در گردش دارند حداکثر زمان باز پرداختشان یک سال و قابل افزایش به دو سال است.
در این بین یکی از چالش های مهم دریافت این وام بازپرداخت آن است زیرا واحدی که هم اکنون به حالت نیمه تعطیل افتاده و خود با بدهی های بانکی و... رو به رو است چگونه می تواند وام جدیدی دریافت کند و در شرایط رکود کنونی ظرف یک تا دو سال آن را تسویه کند.
آیا ثبت نام مورد استقبال قرار گرفته است؟

استقبال برای دریافت وام تسهیلات احیا در روزهای گذشته بسیار خوب بوده است به صورت که تا کنون ۶۳ درصد از صنایع این استان به گفته مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران محمدرضا مس‌فروش برای دریافت وام ثبت ‌نام کرده اند. از بین 16 هزار میلیارد تومان اعتبار طرح 8.2 درصد آن سهم تهران و واحدهای صنعتی پایتخت است. در این بین البته کارشناسان اعتقاد دارند یکی از دلایل استقبال بالا از سوی کارفرمایان نبود نقدینگی در واحدهاست، اتفاقی که باعث شده در این شرایط کار بخوابد و آن ها هم اکنون تنها به فکر زنده نگهداشتن واحد خود هستند بنابراین باید به هر وام و تسهیلاتی تن دهند.
در ماه های گذشته آمارهای مختلفی از تعداد واحدهای تعطیل شده صنعتی منتشر شده که عدد آن را برخی از مسئولان و کارشناسان تا 12 هزار واحد صنعتی هم اعلام می کنند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال