تورم تک رقمی برای صنعت و سرمایه گذار مطلوب است

مهدی پورقاضی در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران تک رقمی شدن تورم را تحلیل کرد

تورم تک رقمی برای صنعت و سرمایه گذار مطلوب است

به گفته پورقاضی، در کشورهای موفق، معمولا تورم یکی تا دو درصد مطلوب است. اما الان ژاپن با تورم و نرخ سود منفی، خوشحال نیست. از طرفی هم تورم صفر مطلوب نیست. به این ترتیب تورم یک تا دو درصد می تواند برای فعالان اقتصادی مطلوب باشد

بعد سال های زیاد، بالاخره تورم تک رقمی شد. به گفته محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت دیروز اعلام کرد: تورم نقطه به نقطه یعنی خرداد 95 نسبت به خرداد 94 از 6.8 درصد در اردیبهشت به 6.1 درصد تقلیل پیدا کرده و تورم سالانه نیز از 10.2 دهم درصد در اردیبهشت به 9.5 درصد در خرداد تقلیل یافت. این موفقیت بزرگی است که گویای آهنگ کاهنده نرخ تورم است که طی سه سال گذشته نیز مرتبا در حال کاهش بود.
البته تک رقمی شدن نرخ تورم در بین فعالان اقتصادی مورد بحث و گفتگوهای زیادی قرار گرفته است. عده ای می گویند، این تک رقمی شدن به قیمت تعمیق شدن رکود انجام شده و گروهی دیگر به هرحال، این دستاورد دولت را اقدامی مهم تلقی می کنند.
مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران درباره تک رقمی شدن نرخ تورم در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: تک رقمی شدن نرخ تورم به نفسه اقدام خیلی مثبتی است. این تک رقمی شدن گام مهمی بوده که دولت انجام داده است. به گفته او، ایران از وضعیت اسفناک تورم 30، 40 درصدی به تورم زیر 10 درصد رسیده است.
پورقاضی همچنین ادامه داد: تورم تک رقمی برای صنعت و سرمایه گذار خوب است. البته این تورم تک رقمی اثری روی رکود اقتصاد می گذارد و گذاشته است، اما به این دلیل که درگیر رکود هستیم، نمی توانیم بگویم که تورم برگردد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: یک دل نگرانی بخش خصوصی این است که با میزان رشد نقدینگی که دولت ظرف یک سال گذشته داشته، تورم برگردد و نرخ صعودی در تورم دیده شود.
براساس صحبت های او، الان برای خروج از رکود لزومی ندارد که تورم را بالا ببریم. لازمه اش این است که درهای صادرات باز شود، تولیدات با بهره وری انجام شود تا افزایش کیفیت و کاهش قیمت صورت بگیرد که اگر این گونه شود، محصولات صادر می شود تمام اقتصاد به چرخش در می آید. به این ترتیب مردم هم درآمدشان بالا می رود.
به گفته پورقاضی، در کشورهای موفق، معمولا تورم یکی تا دو درصد مطلوب است. اما الان ژاپن با تورم و نرخ سود منفی، خوشحال نیست. از طرفی هم تورم صفر مطلوب نیست. به این ترتیب تورم یک تا دو درصد می تواند برای فعالان اقتصادی مطلوب باشد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال