سند راهبردی صنعت چرم ایران در حال تدوین است که می تواند به توسعه یافتگی این صنعت کمک کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ عضو انجمن صنایع چرم ایران تاکید کرد : صنعت چرم پایه و اساس تولید انواع محصولات با ارزش مانند کفش، لباس، دستکش،کیف و وسایل ماشین است.

سید جواد حسینی خواه گفت : ایران می تواند در صنعت چرم صاحب نام باشد مشروط به اینکه مشکلات صنعت مزبور با تدبیر مسئولان یکی پس از دیگری رفع و افق روشنی برای آینده این صنعت ترسیم شود.
وی اظهار داشت: صنعت چرم در دنیا به دلیل اشتغال، ارزش افزوده، صادرات، سرمایه گذاری و غیره دارای جایگاه مناسبی است متاسفانه این صنعت در ایران به دلیل چالش ها و معضلات فراوان از قافله رشد و شکوفایی عقب مانده است.
چرخ تولید صنعت چرم کشور تند نمی چرخد و از مشکلات و معضلات بسیاری رنج می برد.
حسینی خواه گفت : عقب ماندگی صنعت چرم کشور در اثر عواملی همچون عدم حمایت های جدی دولت، کمبود نقدینگی، نبود کارگران ماهر، بی توجهی به بحث آموزش، عدم نوسازی تجهیزات و ماشین آلات کارخانجات و ... بوده است.
حسینی خواه در ادامه به روز نبودن قوانین بیمه ای را از دیگر معضلات تمامی صنایع به ویژه صنعت چرم دانست و افزود : قوانین بیمه ایی کشور متعلق به 30 سال پیش است و کارایی چندانی ندارد و در حال حاضر 53.7 درصد اصناف کشور تک نفر کار می کنند و جرات جذب کارگر را ندارند بنابراین بازنگری قوانین، چشم انداز روشنی را حوزه کار و تولید برای کشور ترسیم خواهد کرد و دولت باید توجه جدی داشته باشد.
عضو انجمن صنایع چرم ایران با طرح سئوالی مبنی بر اینکه دولت برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنعت چرم چه برنامه ای دارد ؟ گفت: متاسفانه سالیان گذشته صنعت چرم شاهد هیچ گونه تغییر و تحولی نبوده در حالی که از جایگاه و موقعیت مناسبی در بین کشورها برخوردار است. برای مثال از کشورهای صاحب نام در صنعت چرم می توان به ترکیه و ایتالیا اشاره کرد . چرا صنعت چرم ایران با داشتن قدمتی طولانی و ظرفیت مناسب از قافله پیشرو و صاحب نام بودن عقب مانده است ؟ ایران امروز در کجای صنعت چرم دنیا قرار دارد؟ آیا نباید سند راه توسعه داشته باشیم؟ آیا نباید هدف گذاری لازم و نقشه راه برای دستیابی به قله های پیشرفت و ترقی تدوین کرد؟
حسینی خواه با بیان اینکه در فضای صنعت کشور آزمون و خطا خیلی زیاد است، اظهارداشت: در صنعت و فضای خصوصی سازی قید زمان بسیارمهم وخیلی نمی توان امور را به فردا موکول کرد. متاسفانه هنوز در آزمون و خطای قوانین هستیم ، هنوز نتوانسته ایم مسیر مشخصی را در این زمینه تعریف و تبیین کنیم.
عباس حاجی ابرهیمی کارشناس اقتصادی هم در مصاحبه با رادیو اقتصاد تاکید کرد : مسئولان به مقوله «مدیریت زنجیره تامین تولید در صنعت چرم » عنایت ویژه ای داشته باشند. این زنجیره در اثر اقدامات و فعالیت های سازمان یافته و برقراری ارتباط صحیح و کاملا یکپارچه بین حلقه های زنجیره موجب بهره وری عملکرد سازمان ها و شرکت های پروژه محور می شود. زنجیره تامین باعث بهبود راندمان کار و چابکی سیستم ها منجر خواهد شد.
وی گفت : صنعت چرم برای افزایش توان رقابتی خود باید تلاش کند تا با استاندارد سازی و بهبود فرآیند ها ی داخلی خود محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند.
عباس حاجی ابراهیمی افزود: برای ادامه حضور در بازار ضمن بهبود فرآیندهای داخلی و انعطاف پذیری در توانایی های واحدهای تولیدی ، تامین کنندگان نیز باید مواد اولیه با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیک با سیاست های توسعه بازار تولید داشته باشند.
وی اذعان داشت: صنعت چرم فرصتی ذیقیمت برای توسعه سرمایه گذاری، اشتغال، رشد اقتصادی و رونق کسب و کار ، صادرات و ... در کشور است صنعت مزبور مورد بی مهری قرار گرفته و هم اکنون با مشکلات زیادی همچون کمبود نقدینگی، نبود کارگران ماهر، عدم حمایت جدی دولت، فقر سیستم های نوین و ماشین آلات به روز ، تعرفه های بالای گمرکی برای واردات مواد شیمیایی و ... دست و پنجه نرم می کند.
رئیس اتحادیه چرم استان آذربایجان شرقی هم گفت : مشکل نقدینگی یکی از بزرگترین معضلات صنعت چرم کشور است.
مسعود بنابیان همچنین با اشاره به اینکه "گردش سرمایه در صنعت چرم و مصنوعات چرمی خیلی سنگین است"، اظهار داشت : در حال حاضر باز گشت سرمایه از زمان خرید مواد اولیه 18 ماه و از زمان فروش 12 ماه است در حالی که اکثر خریدهای صنعت چرم اعم از پوست خام ، مواد شیمیایی و همچنین هزینه کارگر و انرژی بصورت نقدی است از اینرو صنعت چرم توان چرخاندن این حجم سرمایه را ندارد.
رئیس اتحادیه چرم استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید در صنعت چرم کشور بسیار بالاست بر ضرورت حمایت همه جانبه دولت برای رونق این صنعت تاکید کرد.
بنابیان با بیان اینکه صنعت چرم روز به روز نحیف تر می شود، گفت: دولت برای درمان صنعت چرم چاره اندیشی اساسی داشته باشد و گرنه این صنعت مهم از دست می رود.
وی افزود: با توجه به مشکلات و نابسامانی های موجود نسل جدید انگیزه ای و رغبتی برای ادامه فعالیت در صنعت چرم ندارد.
رئیس اتحادیه چرم استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه "هر روز درب یک کارخانه چرم در کشور بسته می شود"، اظهارداشت: دولت برای تامین نقدینگی صنعت چرم چاره اندیشی کند تا هر روز مردم شاهد تکرار چنین داستان های تلخ در عرصه تولید نباشند.
وی اذعان داشت: سند راهبردی صنعت چرم ایران در حال تدوین است با نهایی شدن سند مزبور می توان به آینده صنعت چرم امیدوار بود چون تمامی مشکلات و راهکارها از قبیل تامین نقدینگی، مسائل آموزشی و ... در آن لحاظ شده است.
بنابیان با اشاره به اینکه "صنعت چرم یک پتانسیل اساسی برای اشتغال و ارزش افزوده در کشور است"، گفت: چین برای رشد اقتصادی بر روی 12 صنعت برنامه ریزی کرده بود که یکی صنعت چرم و کفش بود.
وی افزود: سالانه هزار و 500 میلیارد دلار گردش مالی صنعت چرم در جهان و سهم ایران از این رقم با جود تجربه 100 ساله بسیار ناچیز است.
بنابیان در ادامه یادآور شد: با اجرای صحیح سند راهبردی می توان به نجات صنعت چرم از چنبره مشکلات امیدوار بود هرچند 10 سال قبل قانون بازسازی و نوسازی صنعت چرم کشور به همت کارشناسان خبره این حوزه تدوین شد اما دیری نپاید و به بوته فراموشی سپرده شد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال