رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران: ردپای چینی‌ها در بازار چادر مشكی

واردات و عدم تولید چادر مشكی، داستان مفصلی است كه بارها از آن صحبت شده است.

درحال حاضر ۹۵درصد از نیاز بازار پارچه چادر مشكی از طریق واردات تامین می‌شود. در عین حال، براساس آمار منتشر شده نیاز سالانه كشور به پارچه چادر مشكی حدود ۴۰میلیون متر برآورد می‌شود كه از این مقدار، تنها حدود 2میلیون متر آن از طریق تولید داخلی تامین می‌شود.
واردات چادر مشكی كار سودآوری بوده و به همین دلیل همواره به هر شكلی كه شده، از تولید آن جلوگیری شده و سال‌هاست كه كسی دنبال آن نرفته است. دو واحد نساجی قرار بوده كه چادر مشكی تولید كنند، اما تولیدشان چیزی حدود ۵/۱میلیون مترمربع بیشتر نیست و بقیه آن وارد می‌شود و حدود سالانه ۱۰۰میلیون دلار نیز هزینه واردات چادر مشكی به صورت رسمی می‌شود.
البته این آمار غیر از آن چیزی است كه به صورت مسافران و قاچاق وارد می‌شود. چادر مشكی قبلا از ژاپن و كره وارد می‌شد، اما الان چادرهای مرغوب از كره وارد می‌شود و جنس‌های معمولی از چین. وزارت صنایع تاكنون در این زمینه خیلی تلاش كرده است. حتی نخستین وزیر صنایع دوره آقای احمدی‌نژاد خیلی تلاش كرد. ولی تجار به یك شكلی مانع تولید می‌شوند. یعنی در حقیقت واردكنندگان عامل اصلی پیشگیری از تولید چادر مشكی هستند. چرا كه واردات چادر مشكی سود قابل توجهی دارد هر مترمربع پارچه چادر مشكی حداكثر بین ۷۰ سنت تا یك دلار است كه ۵ متر آن یك چادر می‌شود. یعنی ۵ دلار قیمت پارچه است. حالا شما این رقم را با قیمت چادر در بازار داخلی مقایسه كنید كه متوجه سود آن می‌شوید.

ما باید یك واحد تولیدی خیلی بزرگ داشته باشیم كه تمام چادر مورد نیاز را تولید كند. در این واحد تولیدی احتمالا باید بیش از ۱۰۰۰ نفر مشغول بافندگی و تكمیل آن باشند. هم‌اكنون هر قواره چادر مشكی در بازار از 50هزار تومان تا بیش از ۶۰۰هزار تومان قیمت دارد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال