بازار پوشاک وارداتی داغ استترک‌ها در صدر بازار پوشاک وارداتی داغ است ترک‌ها در صدر

بازار پوشاک در کشور ما از جمله بازارهایی است که با انواع و اقسام پوشاک وارداتی پر شده است. از لباس‎های تایلندی و هندی و چینی گرفته تا لباس‌های ترک که به طور معمول به عنوان پوشاک باکیفیت در میان مردم شناخته می‌شوند و طرفداران زیادی نیز دارند.

بازار پوشاک در کشور ما از جمله بازارهایی است که با انواع و اقسام پوشاک وارداتی پر شده است. از لباس‎های تایلندی و هندی و چینی گرفته تا لباس‌های ترک که به طور معمول به عنوان پوشاک باکیفیت در میان مردم شناخته می‌شوند و طرفداران زیادی نیز دارند. برعکس انواع پوشاک خارجی که اغلب مورد استقبال مردم است، پوشاک داخلی به طور معمول به دلیل عدم کیفیت مطلوب طرفدار چندانی ندارد. آن دسته از برندهای داخلی نیز که از کیفیت مناسبی برخوردارند و اغلب تحت عنوان تن پوش‌های سنتی ایرانی در بازار موجودند، با قیمت‌های سر به فلک کشیده فروخته می‌شوند بنابراین مشتری‌های خاص خود را دارند و هر کسی به راحتی نمی‌تواند از آن‌ها خرید کند. شواهد حاکی از آن است که در حال حاضر بازار پوشاک ایران در سیطره پوشاک ترک است و با توجه به اینکه صنعت نساجی داخلی امکان رقابت با پوشاک ترکیه را ندارد ضرورت انجام اقدامات نظارتی بیشتر از قبل احساس می‌شود و باید تلاش شود با تدوین تعرفه‌های مناسب و جلوگیری از قاچاق به تولید داخل کمک شود.
یک اقدام مثبت
احمد کیمیایی، نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی در این خصوص معتقد است: حذف تعرفه‌ ترجیحی واردات پوشاک از ترکیه اقدام مثبتی بود چرا که در مدتی که این تعرفه‌ها برقرار بود پوشاک داخل آسیب دیده بود و اگر این وضعیت ادامه پیدا می‌کرد پوشاک داخلی با بحران جدی مواجه می‌شد.
با این حال نمی‌توان انتظار داشت که حذف تعرفه ترجیحی با ترکیه نتایج خود را در کوتاه مدت نشان دهد. با توجه به اینکه ترکیه در صنعت پوشاک موفق است اگر تعرفه‌های واردات از این کشور پایین آید، مطمئنا بازار داخلی ضرر می‌کند و بازار در قبضه پوشاک ترک قرار می‌گیرد و تولیدکننده داخلی هم امکان رقابت با تولیدکنندگان مطرح پوشاک ترک را نخواهد داشت.
تاثیر منفی قاچاق
به عقیده کارشناسان، صنعت پوشاک ما در حال پیشرفت است. کیمیایی در این باره می‌گوید: صنعت پوشاک در کشور ما هنوز آنقدر قوی نشده که بتواند با کشور‌هایی مثل ترکیه رقابت کند برای همین با کاهش تعرفه‌ها آسیب می‌بیند. همچنین از سوی دیگر مسئله‌ای که تاثیر منفی زیادی بر صنعت نساجی در داخل گذاشته، قاچاق است. ترکیه در زمینه پوشاک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و صادرکننده اول پوشاک به اتحادیه اروپاست. همچنین اولین صادرکننده به کشورهای CIS است، از این جهت برای دیگر کشور‌ها سخت است که بخواهند با ترکیه رقابت کنند. در این راستا دولت باید تمهیداتی را مثل تعرفه‌های مناسب و نظارت جدی در بحث قاچاق داشته باشد تا تولید داخل سامان پیدا کند.
افزایش واردات از شرق آسیا
بازار پوشاک در داخل نشان می‌دهد که در چند سال اخیر واردات پوشاک از شرق آسیا بسیار زیاد شده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران علت این امر را این‌گونه بیان می‌کند: کشور‌های شرق آسیا سوبسید‌های بالایی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان شان پرداخت می‌کنند و همین موضوع کمک کرده است پوشاک شرق آسیا در سطح وسیعی وارد ایران شود. اگر بخواهیم واردات پوشاک شرق آسیا و واردات پوشاک ترک را مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که تولیدکنندگان داخلی آسیب بسیار بیشتری از ورود پوشاک ترک خورده‌اند تا پوشاک شرق آسیا، چرا که عمده پوشاک شرق آسیا از طریق کشتی و با پرداخت عوارض گمرکی وارد می‌شود اما قاچاق پوشاک ترک به دلیل مرزهای گسترده‌ای که با ترکیه داریم بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. ضمن آنکه پوشاک ترکیه بیشتربا سلیقه مردم ما از جهت تنوع رنگ و ذائقه هماهنگ است و راحت هم در دسترس مردم قرار می‌گیرد، از این جهت می‌توان گفت بازار پوشاک ما در سیطره پوشاک ترک است.
منبع: روزنامه شرق

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال