رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران: رکود باعث شده بازار کوچک شود

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران معتقد است که شرایط کسب و کار در کشور نسبت به سال گذشته و دو سال پیش بدتر شده است.

محمد مروج می گوید در حال حاضر صنایع کشور با رکودی سخت دست و پنجه نرم می کنند و در شرایط بحرانی قرار گرفته اند که اگر مورد توجه قرار نگیرند با بحران در کشور رو به رو خواهیم شد. با او درباره شرایط کنونی صنایع کشور و راهکارهای خروج از رکود کنونی گفت و گو کرده ایم:

آیا شرایط کسب و کار در کشور تسهیل شده است؟
ما شرایط ما امسال به مراتب سخت تر از سال گذشته است که مهم ترین دلیل آن به خاطر شدت رکود است این شدت رکود باعث شده که در اصطلاح بازار کوچک بشود یعنی خریدار وجود ندارد مسئولان می گویند ما وام می دهیم به واحدها به خصوص واحدهای کوچک و متوسط ولی خب این چه فایده ای می تواند داشته باشد وقتی که خریدار نیست و در این شرایط تولید کننده وام را می خواهد چه کند؟
الان واحدها در چه نقطه ای قرار دارند و چه شرایطی در واحدهای تولیدی ملموس است؟
کار چند اقتصاددان برجسته کشور نشان می دهد که طبقه متوسط و حقوق بگیر جامعه ما مثل کارگران، پرستاران، کارمندان دولت و.. که در اصل مصرف کننده کالاهای داخلی مثل پوشاک داخلی و... هستند قدرت خریدشان از سال 90 تا کنون 40 درصد کم شده است.
خوب به نظر شما برای حل این مشکل و رونق بخشیدن به تولید و خرید باید چه کرد؟
اداره کنندگان نظام از بالاترین مقام تا پایین ترین باید به یک تفاهم کلی درباره مسائل اقتصادی و چالش های کشور برسند تا شاهد اتفاقات و تحولات خوب باشیم دکتر نیلی هم در آخرین سخنرانی خود از وفاق ملی گفت و به نظرم اگر این اتفاق رخ نده دچار یک مشکل و بحران جدی خواهیم شد و فاجعه رشد رخ خواهد داد. شما ببینید بانک مرکزی اصلا رشد اقتصادی کشور را اصلا اعلام نکرد؛ چرا اعلام نمی کند یعنی عدد پایینی هست یا صفر هست یا منفی که بعضی به زور آن را به یک رسانده اند و این ایراد است و مشکلات به بار می آورد.
چه مشکلاتی را نگفتن آمار ایجاد می کند؟
شما آن زمانی که اعلام نمی کنید هیچ کس هم تمایلی به سرمایه گذاری پیدا نمی کند و شفافیتی نمی بینید تا تمایل به سرمایه گذاری پیدا کند و این ها دامن می زند به رکود بیشتر در اقتصاد ما؛ در این شرایط اگر کسی امکان کار را هم داشته باشد و بخواهد کمی توسعه ایجاد کند دچار ترس می شود و رکود بیشتر می شود.
وفاق در چه مسائلی باید شکل بگیرد؟
یکی از چالش های مهم در کشور ما موازی کار است و وجود نهادهای موازی در اقتصاد باعث چند دستگی و عدم تمرکز شده است و مراکز قدرت در کشور به تعدد وجود دارد و همه هم به دنبال اقتصاد هستند و دستی در اقتصاد دارند از گروه های نظامی بگیرید تا دولت و نهادهای حاکمیتی دیگر و این ها با هم تناقض دارد. از طرف دیگر اگر به دنبال توسعه، کارآفرینی و سرمایه گذاری هستیم باید از تنش و ایجاد آن جلوگیری کنیم و حرف ها حساس و پر تنش نباید بزنیم و باید بدانیم که خارجی ها از این حرف ها سوء استفاده می کنند و حتی در مذاکرات تیم وزارت خارجه را تحت فشار قرار می دهند و 70 درصد وقت به پاسخ به این موضوعات تنش آمیز می گذرد. وقتی این تنش ها از بین برود و با دنیا آشتی کنیم همه چیز رو به بهبود می رود این چیزی بود که چندی پیش ما به اقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفتیم و این می تواند حتی رونق تولید و خروج از رکود را به دنبال داشته باشد.
از چه نظر؟
ببینید یکی از بهترین روش ها برای رونق اقتصادی صادرات است و صادرات به کشورهای همسایه در اولین گام بیشترین قابلیت و پتانسیل را دارد و باید ما اول با همسایه های خودمان روابط اقتصادی را گسترش دهیم. ما باید تقاضا را تحریک کنیم برای حمایت از تولید. بدانید که اگر تقاضای داخلی را تحریک کنیم ایجاد تورم می کند ولی با استفاده از صادرات و تقاضای خارجی و تحریک آن می توان تولید را افزایش داد و از رکود خارج شویم و الان می بینیم که بعد از توافق هسته ای کم، کم و آرام، آرام صادرات کشور در حال افزایش است زیرا من تولید کننده می بینم در داخل بازار ندارم به دنبال بازارهای خارجی می روم ولی به اعتقاد من این باید هدفمند باشد و دولت باید حمایت کند. الان دولت ترکیه به دلیل مشکلاتی که با روسیه و سوریه پیدا کرده است و به صورت کلی مشکلات بین المللی به حمایت از تولیدکنندگانش آمده است و به شدت از آن ها حمایت می کند، شما ببنید دولت این کشور به تولیدکنندگانش گفته است که اگر بروید در ایران مغازه بازکنید 50 درصد هزینه های مغازه را ما می دهیم و با این شرایط شما چشم به هم بزنید می بینید که بازار ما پر خواهد شد از محصولات ترک و محصولات خوبی هم تولید می کنند و اگر ما دیر بجنبیم همین بازار داخل را هم از دست خواهیم داد و همین شرایط کنونی هم بدتر خواهد شد. به صورت کلی باید در نظر بگیریم که اگر صادرات کشور در ماه های گذشته رشد داشته است به دلیل افزایش صادرات نفت و گاز بوده که ترکیه توان رقابت با ما در این حوزه ها را ندارد ولی آن چیزی که مهم است افزایش تولید در داخل کشور و صادرات مبتنی بر تولید واقعی است. ما پتانسیل های بسیاربالایی در صنایعی همچون مواد غذایی، نساجی و... داریم ولی می بینیم که الان در بدترین شرایط قرار گرفته اند و با پایین ترین ظرفیت ها کار می کنند. الان ما حتی نیاز به سرمایه گذاری برای راه اندازی واحدهای جدید نداریم ما با رونق بخشیدن به صنایعی که داریم می توانیم تولیدات خود را افزایش دهیم و تحول ایجاد کنیم، سوال من این است که چرا صنعت نساجی، مواد غذایی و... ما باید با 30 تا 40 درصد کار کنند؟

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال