ITM 2016 میزبان بزرگان نساجی جهان در استانبول

اگرچه برای سالیان سال است که فعالین و دست اندر کاران صنایع نساجی در سراسر دنیا ، ایتما را بزرگترین رویداد فنی و نوآورانه ماشین آلات نساجی می دانند اما در سالهای اخیر رشدسریع و چشم گیر در حوزه فناوری اطلاعات و توسعه تکنولوژی و نیز تغییر و تحولات اقتصاد بین الملل سبب شده تا نمایشگاههای دیگری چون itm, itma asia , itme نیز در زمره نمایشگاههایی قرار گیرند که مورد توجه و استقبال فعالین این صنعت قرار گرفته است.

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات نساجی در استانبول که تحت عنوان ITM از سال 2004 برگزار میشود به دلایل مختلفی از جمله جاذبه های فراوان توریستی و گردشگری و امکانات اقامتی و ناوگان گسترده حمل و نقل هوایی و شهری ، نزدیکی به اروپا و مرکزیت نساجی منطقه خاورمیانه ، توسعه و پیشرفت چشمگیر در صنایع نساجی و پوشاک ، حجم سرمایه گذاری و تولید و صادرات در صنایع نساجی و پوشاک و توسعه چشمگیر در ساخت ماشین آلات و قطعات و مواد اولیه مصرفی و دلایل متعدد دیگر توانسته به یکی از فطب های نمایشگاهی نساجی دنیا بدل شود و س از ایتما و ایتمای آسیا بعنوان سومین رویداد بزرگ نساجی جهان از آن یاد می شود.
اولین دوره این نمایشگاه تحت عنوان ITM2004 برگزار گردید و شاید کمتر کسی پیش بینی می کرد که برنامه ریزی و پیگیری مستمر و تداوم برگزاری این نمایشگاه با ارائه کیفیت و خدمات استاندارد بین المللی بتواند به عنوان یکی از قطب های نمایشگاهی نساجی مطرح گردد.
در اولین دوره برگزاری نمایشگاه2004 ITM هزار شرکت از 30 کشور جهان در این نمایشگاه حضور یافتند که مورد بازدید 56229 بازدید کننده از سراسر دنیا قرار گرفت.در ITM2006نیز 1200 شرکت از35 کشور حضور یافتند و 63580 نفر از کشورهای مختلف از این نمایشگاه بازدید نمودند در نمایشگاه بعدی که تحت عنوان ITM2009 برگزار شد 1500 شرکت از37 کشور بعنوان غرفه گذار حضور یافتند که این نمایشگاه 31000 بازدید کننده از 59 کشور داشت .
چهارمین دوره این نمایشگاه در سال 2012 برگزار شد که در مجموع 1037 شرکت از 40کشور ، بعنوان غرفه گذار نمایشگاه در این رویداد حضور یافتند و 42991 بازدید کننده از 78 کشور جهان از آن بازدید نمودند. در پنجمین دوره این نمایشگاه که بدلایلی در سال بعداز آن تحت عنوان ITM2013 برگزار شد 1223 شرکت از 40 کشور بعنوان غرفه گذار حضور یافتند که در مجموع 39256 نفر بازدیدکننده از 70 کشور دنیا از این نمایشگاه بازدید نمودند.
ششمین دوره این نمایشگاه تحت عنوان ITM2016 دوازدهم تا پانزدهم خرداد ماه در مرکز نمایشگاهی تویاپ برگزار شد در این دوره از نمایشگاه که در 13 سالن برگزار می شد 1200 شرکت از 72 کشور ، 120 هزار متر مربع غرفه نمایشگاهی را به معرض نمایش بازدیدکنندگان خود قرار دادند.
سالن دو این نمایشگاه به ماشین آلات بافندگی و قطعات و تجهیزات وابسته تعلق داشت که به لحاظ موقعیت مکانی نمایشگاه جزو نزدیک ترین سالن ها به ورودی اصلی نمایشگاه بود و تقریبا اکثر نام های مطرح تجاری تولید کننده ماشین آلات بافندگی در این سالن به معرفی محصولات خود می پرداختند سالن های جنبی این سالن یعنی سالن 3و 5 به ماشین آلات خطوط مقدمات ریسندگی ، ریسندگی و نخ اختصاص داشت و سالن چهار که تحت عنوان راهرویی بین سالن های 3 و5 بود به غرفه های کوچکتری مربوط به قطعات و لوازم یدکی اختصاص داشت . سالن های 6 و 7 این نمایشگاه به نمایش ماشین آلات مختلف خطوط گردبافی و جوراب بافی و گلدوزی و تجهیزات مرتبط اختصاص داشت و سالن 8 و 9 که بسیار هم مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته بود مربوط به آخرین تکنولوژی ها و نو آوری ها در حوزه صنعت چاپ در نساجی بود که شامل فناوری های مدرن دیجیتال و سنتی در این حوزه بود. سالن 11 که در طبقات پایین نمایشگاه بود به نمایشگاه HIGHTEX2016 اختصاص داشت که همچون گذشته با استقبال مخاطبین خود همراه بود . سالن های 10 و 12 و 14 که مملو از بازدیدکنندگان این دوره نیز بود مربوط به ماشین آلات رنگرزی و چاپ و تکمیل و تجهیزات و مواد اولیه مرتبط با این خطوط بود.
نمایشگاه امسال نیز اگرچه به لحاظ تعداد شرکت کننده و شرکت های غرفه گذار و متراژ همچون دوره های گذشته قابل توجه و تامل بود اما بدون تردید نقش نا امنی های اخیر ترکیه و چالش های مختلف احزاب سیاسی این کشور در کاهش تعداد بازدیدکننده های پیش بینی شده برای این رویداد بی تاثیر نبوده است اگرچه تا انتشار آمار توسط برگزار کننده امکان قضاوت در این خصوص مقدور نیست .

در نمایشگاه امسال که با همکاری شرکت تکنیک فوآرچلیک و انجمن صنایع ماشین آلات و قطعات یدکی ترکیه (تمساد) برگزار می شد هیاتی متشکل از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و نمایندگانی از وزارت صنعت ، معدن و تجارت از این نمایشگاه بازدید نمود . در روز افتتاحیه این نمایشگاه نشست مشترکی با حضور سرکار خانم نصراللهی مدیرکل نساجی و پوشاک و مهندس بهشتی پور معاون مدیرکل ماشین سازی و مهندس سیما کاظمی از دفتر طرح و برنامه وزارت صمت و آقای زادبوم رایزن اقتصادی و تجاری ایران در استانبول و ریچارد سالواتوره مسوول هماهنگی انجمن تمساد و اعضای هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شد که در خصوص موارد متعددی از تعاملات و همکاری های مشترک بحث و تبادل نظر شد .
در بخش آغازین این نشست ریچارد سالواتوره ضمن خیر مقدم به مقامات ایران به معرفی انجمن تمساد و تاریخچه نمایشگاه پرداخت و از علاقمندی های انجمن مذکور به گسترش همکاری های فیمابین سخن گفت . وی با دفاع از کیفیت محصولاتی تولیدی اعضای آن انجمن نمایشگاه مذکر را فرصت مناسبی برای آشنایی با توانمندی های شرکت های ترک دانست .
گلنار نصراللهی نیز در سخنان کوتاه خود بر اهمیت ساخت داخل تاکید نمود و همکاری های مشترک در قالب قراردادهای بای بک و تولید تحت لیسانس و توجه ویژه به کیفیت را مهمترین راه ورود به عرصه رقابت بین الملل دانست و از علاقمندی و حمایت وزارت صمت از چنین رویکردی سخن گفت و در ادامه این نشست مهندس مروج رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران نیز ضمن معرفی انجمن و توانمندی های آن از گسترش همکاری های فیمابین براساس تئوری برد-برد استقبال نمود و با اشاره به آمار و ارقام های تجارت بین المللی در حوزه نساجی و پوشاک دو کشور ، از قوانین و مقررات مزاحم تولید انتقاد نمود و خواستار حمایت جدی تر و بیشتر دولت از بخش خصوصی شد مهندس مروج با اشاره به تعرفه های تجارت ترجیحی بین دو کشور و نیز حجم قاچاق پوشاک و منسوجات به ایران ، به مقایسه سیاست های حمایتی ترکیه از تولیدکنندگانش و سیاست های بازدارنده تولید در ایران پرداخت . مروج همچنین با اشاره به موضوع اتخاذ سیاست های آنتی دامپینگ و سیف گارد توسط دولت ترکیه در جهت حمایت از تولیدکنندگان این کشور ، از رایزن بارزگانی ایران خواست تا در این خصوص سرعت عمل و اثر گذاری بیشتری داشته باشند.
در ادامه این نشست حاضرین به طرح دیدگاههای خود پرداختند و پس از بحث و تبادل نظر در ضیافت ناهار انجمن تمساد حضور یافتند. همچنین در این ضیافت که با حضور نمایندگانی از تشکلهای نساجی سایر کشور ها و نیز نمایندگان تشکل های نساجی ترکیه برگزار میشد لوح های یادبودی به خانم نصراللهی و آقایان مهندس مروج و زادبوم اهدا گردید و همچنین هدایایی که توسط انجمن صنایع نساجی ایران به منظور تقدیر از همتایان ترک در نظر رفته شده بود توسط ایشان به نمایندگان انجمن تمساد اهدا گردید. هیات اعزامی طی سه روز حضور در استانبول ضمن بازدید از نمایشگاه در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت های فنی و تجاری نساجی این کشور قرار گرفتند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال