معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: استان زنجان به عنوان یکی از قطب‌های صنعت نساجی در کشور مطرح است.

علی کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی دارای مزایای بسیاری است این صنعت ارزش افزوده به نسبت بالاتری را تولید می‌کند و نسبت به سرمایه‌گذاری که در آن می‌شود اشتغال نسبتا بالایی را ایجاد می‌کند و در صورت تمرکز برصادرات آن ارزآوری مطلوبی را به همراه دارد.

وی افزود: مواد اولیه در این صنعت نظیر پنبه، پلی‌استر، ویسکوز، اکلیریک، پشم و ... که به‌طور متوسط 1.5 الی 8 دلار برای هر کیلوگرم ارزش دارند و در صورت تبدیل این مواد به محصولات نساجی و به‌خصوص به کالای نهایی ارزشی به‌طور میانگین 200 دلار و یا بیشتر در هر کیلو می‌تواند داشته باشد که این مقدار خود نشان‌دهنده میزان ارزش افزوده بالایی است که توسط این صنعت تولید می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: هزینه ایجاد اشتغال در صنعت نساجی بسیار کمتر از صنایعی مانند فولاد و یا صنایع سنگین است که در شرایط حاکم بر اشتغال جوانان در جامعه، می‌توان با حمایت از این صنعت برخی از مشکلات اشتغال را در جامعه مرتفع کرد.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در رابطه با وضعیت صنعت نساجی استان، عنوان کرد: زنجان به عنوان یکی از قطب‌های صنعت نساجی کشور مطرح است و در زمینه تکنولوژی مورد استفاده، پس از استان اصفهان رتبه دوم کشور را داراست. گروه نساجی و پوشاک در استان حدود 80 واحد فعال با اشتغالزایی بیش از 5 هزار نفر را شامل می‌شود که از این تعداد واحدهای فعال، 11 واحد در حوزه چرم و کفش و 31 واحد در حوزه پوشاک و 40 واحد در حوزه تولید انواع منسوج فعالیت دارند.

کلانتری خاطرنشان کرد: تولیدات متنوع این صنعت شامل انواع نخ با سیستم ریسندگی الیاف کوتاه و بلند، فرش، پارچه، پارچه پرده‌ای، پارچه فاستونی، پارچه جین، تولید الیاف مصنوعی انواع منسوج نبافته بامحدوده گسترده کاربردهای بهداشتی و برخی محصولات خاص و منحصر به فرد مانند منسوج نبافته اسپان‌لس (که در خاورمیانه منحصر به‌فرد است)، پوشاک آنتی‌باکتریال، موقعیت و مزیت مناسبی را برای استان فراهم آورده است.

این مسئول یادآور شد: مواداولیه موردنیاز در صنعت نساجی به ترتیب اولویت شامل پنبه، ویسکوز و الیاف پلی‌استر است و پنبه عموما از داخل کشور تامین می‌شود و بخش دیگری از آن نیز به صورت واردات تامین می‌شود.

وی در رابطه با تکمیل زنجیره تولید در استان، تصریح کرد: تکمیل زنجیره تولید در استان به‌خصوص در تولید کالای نهایی در استان بسیار ضروری است از جمله می‌توان به تولید صنعتی پوشاک جین، کت‌وشلوار و سایر پوشاک که در استان موجود نیست، اشاره کرد چرا که این محصولات ارزش افزوده و ارزآوری بالایی را در صورت صادرات دارند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال