احیای ۱۵۰۰واحد صنعتی تهران رهاورد اعطای تسهیلات

تهران ۲۰ درصد صنایع کشور را در خود جای داده است. واحدهایی که بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دارای ۱۵۰۰ واحد کوچک و متوسط راکد و نیمه‌فعال و ۲۳۰ طرح صنعتی دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که قرار است از تسهیلات لازم برای احیای دوباره بهره‌مند

به گزارش اتاق خبر، موضوعی که افشار فتح‌اللهی، معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران به آن پرداخت و اعلام کرد: با رونق واحدهای راکد و نیمه‌فعال برای بیش از ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
تاکنون چه اقداماتی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در زمینه ارائه تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط دارای کمتر از ۱۰۰ نفر اشتغال در دستور کار قرار گرفته است؟
با ابلاغ این مصوبه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تمامی اقدامات لازم برای ثبت‌نام واحدهای کوچک و متوسط دارای کمتر از ۱۰۰ نفر اشتغال که به دلیل کمبود منابع مالی دچار مشکل شده‌اند در دستور کار قرار گرفته که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و ابلاغ دستورالعمل ثبت‌نام در سایت بهین‌یاب به این واحدها، قرار است با اولویت‌بندی آنها بر اساس نیاز و در صورت داشتن بازار فروش مناسب و صادرات‌محور بودن (واحد هایی فقط به دلیل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش دارای مشکل شده و با کمترین توانمندی ممکن در حال تولید هستند) تسهیلات لازم دراختیارشان قرار داده شود. در حال حاضر درخواست دریافت تسهیلات داده شده و در صورتی قابل پیگیری خواهد بود که فقط از طریق سایت بهین‌یاب انجام شده باشد و به هیچ عنوان درخواست‌های حضوری پیگیری نمی‌شود.
بر اساس پایش‌های انجام شده چه تعداد واحد راکد و نیمه‌فعال کوچک و متوسط در سطح استان وجود دارد؟
بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام شده در سیاست اقتصاد مقاومتی، فعال‌سازی و رونق بخشیدن به ۷ هزار و ۵۰۰ واحد کوچک و متوسط غیرفعال و راکد سراسر کشور که به دلیل کمبود نقدینگی با مشکل تولید یا صادرات محصول مواجه شده‌اند برنامه‌ریزی شده که در این میان، تهران با دربرگیری ۲۰ درصد کل صنایع کشور سهم قابل توجهی از تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص خواهد داد؛ واحدهایی که بر اساس پیش‌بینی‌ها بیش از ۱۵۰۰ عدد خواهد بود که بر همین اساس تسهیلات برای آنها درنظر گرفته شده است. البته قرار است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ۲۳۰ طرح تولیدی استان تهران که دارای بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در روند احداث هستند نیز این تسهیلات به منظور انجام طرح‌های تکمیلی درنظر گرفته شود تا هر چه زودتر به چرخه تولید وارد شوند.

با فعال‌سازی طرح‌های راکد و نیمه‌فعال چه میزان اشتغال در سطح استان ایجاد خواهد شد؟
اگر به صورت میانگین در هر واحد تولیدی برای۲۰ نفر اشتغال در نظر گرفته شود، می‌توان گفت با راه‌اندازی و فعال‌سازی تمام واحدهای نیمه‌فعال و راکد استان برای بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و هزاران نفر دیگر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد. البته در برخی از این واحدها بر اساس نوع طرح و میزان توانمندی خط تولید، افراد بیشتری می‌توانند جذب کار شوند که به طور حتم میزان اشتغال موجود در سطح استان را با افزایش همراه خواهد کرد.
این در حالی است که هدف اصلی راه‌اندازی دوباره این واحدها رونق بخشیدن به خط تولید این واحدها و تولید محصول خواهد بود که در صورت تحقق این امر علاوه بر اشتغال، شاهد رونق اقتصادی مناسبی در این واحدها خواهیم بود.
طرح‌های صنعتی نیمه‌فعال استان در چه زمینه‌هایی فعالیت خواهند داشت؟
این طرح‌ها در زمینه‌ها و گرایش‌های مختلف صنعتی به بهره‌برداری خواهند رسید که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است اولویت پرداخت تسهیلات، برای آن دست از واحدهای تولیدی که از فناوری و دانش روز برای به‌دست آوردن بازارهای داخلی و خارجی و همچنین ایجاد ارزش افزوده بیشتر بهره می‌برند، باشد.
با توجه به اینکه یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی رکود در بازار فروش محصول و کمبود نقدینگی است، سازمان چه برنامه‌ای برای برطرف کردن این مشکل در سطح واحدهای تولیدی که بار دیگر به چرخه تولید بازمی‌گردند، دارد؟
همان‌گونه که گفته شده سازمان هم‌اکنون برنامه‌ای برای بازاریابی و بازارسازی محصولات تولیدی واحدهای راکد و نیمه‌فعال در دستور کار ندارد و فقط اولویت را بر مبنای احیای دوباره این واحدها برای تولید محصول قرار داده است و البته این معنی نخواهد بود که سازمان هیچ‌گونه برنامه‌ریزی در این زمینه ندارد اما هدف اصلی در این زمینه خارج کردن واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال است، چرا که درحال‌حاضر تقاضا برای خرید محصول تعداد زیادی از این واحدها در سطح بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد.
البته براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است با تحریک بخشی از بازار فروش برای آن دسته از واحدهای تولیدی که بازار فروش چندانی در زمینه محصولات تولیدی ندارند، زمینه خروج از رکود فروش محصول فراهم شود.

تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال استان به چه شکلی اولویت‌بندی شده است؟
بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اولویت نخست این تسهیلات به واحدهای صنعتی تعلق خواهد گرفت که دارای توانمندی‌های لازم برای تولید انبوه محصول هستند و فقط به دلیل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش استفاده از این توانمندی ناتوان مانده‌اند. البته در اینکه بخشی از ماشین‌آلات و تجهیزات موجود در برخی از این واحدها باید نوسازی و دوباره تجهیز شوند شکی نیست اما انجام این‌کار در اولویت قرار ندارد و فقط فعال‌سازی واحد تولیدی با تامین نقدینگی برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.
البته برای نوسازی و بازسازی خط تولیدی واحدهای نیازمند به این امر، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده که در پروژه‌های بعدی به آن پرداخته خواهد شد.
روند همکاری بانک‌های عامل برای تحقق این مهم به چه صورت است؟
بر اساس اراده دولت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تاکید فراوانی بر احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال شده که بانک مرکزی نیز برای عقب نماندن از مقوله حمایت از راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال ابلاغیه‌های مناسبی را در این زمینه داشته است که از مهترین آنها می‌توان به پرداخت تسهیلات به این‌گونه واحدها بدون درنظر گرفتن بدهی‌های معوق و چک‌های برگشتی صاحبان صنایع اشاره کرد که بعد از مصوبه دولت و ابلاغ بانک مرکزی این مشکل حل شده است.
بر همین اساس با معرفی واحدهای تولیدی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با هماهنگی بانک‌های عامل، بانک‌ها موظف شده‌اند در کمتر از ۳۰ روز با بررسی طرح اقدام به پرداخت تسهیلات به واحدهای معرفی شده کنند و اگر طرحی توجیه اقتصادی نداشت، در مدت یاد شده، نتیجه تایید نشدن آن باید به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اعلام تا درباره آن تصمیم‌گیری دوباره شود.
منبع: صمت

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال