غول‌های ۹ صنعت کره‌جنوبی در ایران

پس از تجربه موفق حضور رییس‌جمهور کره‌جنوبی در ایران و امضای ۱۸ قرارداد صنعتی کلان، این بار صنعتگران کره‌جنوبی در قالب ۸۱ شرکت از ۹ شاخه صنعتی گوناگون در ایران حضور یافتند .

به گزارش اتاق خبر، نمایشگاه تخصصی کره‌جنوبی در تهران، ۳خرداد با حضور سران ایران و کره‌جنوبی افتتاح شد و به مدت ۳ روز نیز ادامه یافت. این نمایشگاه بستری مناسب برای آشنایی با محصولات و صنایع کشور کره‌جنوبی به شمار می‌آید که می‌تواند روند توسعه همکاری‌های ایران و کره‌جنوبی را در فضای پسابرجام سرعت بخشد، چراکه ۸۱ شرکت کره‌ای در ۹ شاخه گوناگون صنعتی، از صنایع خرد تا کلان در این نمایشگاه حضور یافتند.
در مراسم افتتاح این نمایشگاه افرادی از جمله سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، ولی‌الله افخمی‌راد معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت، سیاوش امیر مکری قائم‌مقام شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، حسین سلیمی نایب رییس کنفدراسیون صنعت، اصغر رضانژاد دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر)، کیم سئونگ-هو سفیر جمهوری کره در تهران، کیم جائه هنگ مدیرعامل دفتر توسعه تجارت کره‌جنوبی و مدیران صنایع مختلف این کشور حضور داشتند.
مدیرعامل دفتر توسعه تجارت کره‌جنوبی در این مراسم با مثبت خواندن فضای همکاری‌های دوجانبه ایران و کره‌جنوبی گفت: با توجه به همکاری‌های پیشین، همکاری‌های اقتصادی می‌تواند به دو کشور کمک کند. در همین راستا نیز شرکت‌های کره‌ای به ایران آمده‌اند تا ضمن معرفی محصولات خود، به ارزیابی بازارهای این کشور بپردازند و به نظر می‌رسد ایرانیان نیز به همکاری با ما علاقه‌مند هستند.
رییس آژانس توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت کره‌جنوبی اظهار کرد: در این نمایشگاه که نخستین و بزرگترین نمایشگاه اختصاصی کره جنوبی است که بعد از سفر رییس‌جمهوری کره جنوبی به ایران برگزار می‌شود، ۸۰ شرکت دانش‌بنیان کره‌ای که در حوزه‌های الکترونیک، تجهیزات آزمایشگاهی و... فعالیت می‌کنند حضور دارند.
وی بیان کرد: ما اطلاعات کافی از تلاش ایران در توسعه صنعت این کشور داریم، پس ایران را فقط یک بازار ساده نگاه نمی‌کنیم، مایل هستیم تا در حوزه صنعت، علم و فناوری و انتقال فناوری همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

سفیر کره‌جنوبی ادامه داد: در کنار این نمایشگاه سمیناری را نیز درنظر گرفته‌ایم که در آن شرکت‌های ایرانی شرایط بازار ایران را برای شرکت‌های کره‌ای توضیح می‌دهند، همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم یک هیات کره‌ای برای سرمایه‌گذاری به ایران فرستاده شود.
کیم سون او افزود: درنظر داریم از این فرصت به خوبی بهره ببریم و همکاری‌ها در حوزه صنعت موجب شود تا در حوزه‌های دیگر نیز همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری نیز گفت: امیدوارم این اقدام شروع خوبی برای همکاری‌های علمی، فناوری و صنعتی بین دو کشور باشد. در ۳ سال گذشته و در طول فعالیت دولت یازدهم، به شدت بر اقتصاد دانش‌بنیان تمرکز شده است، به طوری که در حال حاضر نفت و گاز مانند گذشته در سبد درآمدزایی کشور ما نقش ندارد و کمتر از ۲۵درصد درآمد کشور از نفت و گاز به‌دست می‌آید.
وی با بیان اینکه ایران یکی از متنوع‌ترین اقتصادهای منطقه را دارد، ابراز کرد: ما در حوزه علم و فناوری پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌ایم، همچنین روز آمدترین شرکت‌های آی‌سی‌تی و نانو فناوری را داریم و این ظرفیت فوق‌العاده‌ای را دراختیار شرکت‌های کره‌ای قرار می‌دهد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به جمعیت ۸۰میلیونی ایران و حضور ۴۰۰میلیونی در مرزهای کشورمان، ادامه داد: ما از اینکه شرکت‌های کره‌ای با طرف ایرانی برای تولید محصولات دانش‌بنیان و تبادل فناوری مشارکت داشته باشند استقبال می‌کنیم، همچنین از تاسیس واحدهای تحقیق و توسعه مشترک و همکاری‌های روزآمد در فناوری به طور مشترک حمایت خواهیم کرد.

در مسیر شناخت صنایع ایرانی
این نمایشگاه که به دنبال برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و گشایش روابط بین‌المللی برپا شده است، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بازاری بزرگ برای صنعتگران کره‌ای در ایران شود. پیش از برپایی این نمایشگاه نیز ایران میزبان بزرگترین هیات تجاری کره‌جنوبی بود که به همراه رییس‌جمهوری این کشور به ایران سفر کرد و در این سفر، در مجموع ۱۸ تفاهمنامه در سطح کلان اقتصادی به امضای دو طرف رسید.
شرکت‌کنندگان کره‌ای حاضر در این نمایشگاه در صنایع گوناگونی از جمله صنایع سنگین، تولید قطعات صنعتی، خودروسازی، کشتی‌سازی، فناوری اطلاعات، فناوری‌های پیشرفته و دانش‌بنیان، ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات الکترونیکی و برق فعالیت داشتند و آنچه در میان شرکت‌کنندگان حاضر در نمایشگاه مشترک بود، امید به جذب بازارهای ایران و همچنین توسعه همکاری‌های دوجانبه بود. اما همگی لازمه چنین امری را شناخت صحیح و دقیق نیازهای مصرف‌کننده ایرانی می‌دانستند تا تولیدات خود را بر مبنای نیاز آنان تنظیم کنند.
به عنوان نمونه یکی از تولیدکنندگان کره‌ای در زمینه تولید کابل برق با تاکید بر این ویژگی که محصولات خود را بنابر شرایط و نیاز مشتری تولید می‌کند و به آنان تحویل می‌دهد، در سخنان خود از تمایل به توسعه همکاری‌ها در گام نخست و حتی ایجاد کارخانه‌ای مشترک در گام بعدی همکاری میان دو کشور گفت.
هیونگ شین، مدیر کارخانه دایشین کابل که برای نخستین‌بار به ایران آمده بود، دلیل حضور خود را آشنایی با ایران و ظرفیت‌های آن عنوان کرد و گفت: ما در زمینه تولید کابل‌های برق فعال هستیم و درنظر داریم پس از شناخت نیازها و ظرفیت‌های مصرف‌کنندگان ایرانی، ارتباطی مستحکم و مداوم با طرف ایرانی برقرار کنیم.
وی در ادامه سخنان خود به همکاری‌های بین‌المللی این شرکت اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر با کشورهایی از جمله برزیل، فیلیپین، میانمار و برخی کشورهای اروپایی همکاری داریم و محصولات خود را نیز در بازارهای این کشورها به فروش می‌رسانیم اما با این حال نحوه تولید و میزان آن بستگی به نیازها و شرایط خاص کشور مقصد دارد و ویژگی محصولات ما در هر یک از کشورها بنا بر شرایطی متفاوت است.

نسل جدید محصولات در راه صنایع ایران
فعالان صنعت ساختمان‌سازی کره‌جنوبی نیز با نظر هیونگ شین در زمینه شناخت ظرفیت‌ها و نیازهای ایران موافق بودند. به عنوان نمونه جیسون ها، مدیر شرکت اس- فرم که در زمینه ساختمان‌سازی فعالیت دارد، ضمن اشاره به برداشته شدن تحریم‌های جهانی علیه ایران و افزایش زمینه همکاری اظهار کرد: در شرایط فعلی ایران ظرفیت خوبی برای حضور صنعتگران کره‌جنوبی دارد. هرچند که ما تاکنون به دلیل تداوم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، هیچ پروژه‌ای در این کشور نداشتیم، اما امروز و پس از گشایش روابط امیدواریم بتوانیم بازار این کشور را در دست بگیریم چراکه تجربه موفق حضور در کشور هند و تسخیر ۷۰ درصدی بازار ساختمان‌سازی این کشور می‌تواند تضمینی برای شناسایی صحیح موقعیت‌های ایران و نفوذ به صنعت ساختمان‌سازی این کشور باشد.
جان کیم، مدیرکل اس - فرم نیز درباره گستره فعالیت‌های شرکت خود گفت: ما محصولات خود را در کره‌جنوبی تولید می‌کنیم و در هند، مالزی و سایر کشورها به اجرا درمی‌آوریم. علاوه بر این با توجه به اینکه تمامی محصولات ما از محصول خام تا مرحله تحویل به طور کامل در همین مجموعه تولید می‌شود، خود را شرکتی برتر می‌دانیم. از سوی دیگر فعالان صنعت ساختمان‌سازی ایران در سازه‌های خود از بتن و فولاد استفاده می‌کنند، اما ما با استفاده از قالب آلومینیومی می‌توانیم روند انجام کار را سرعت بخشیم و علاوه بر آن آلودگی را کاهش دهیم.
چونگ چوی، مسئول بازارهای خارجی شرکت شین هیونگ که در زمینه تولید موتورهای کشتی فعالیت دارد ضمن تایید دو تولیدکننده دیگر به بحث لزوم مطالعه و پژوهش بر ظرفیت‌های ایران پرداخت.
وی گفت: نخستین‌بار است که به ایران می‌آییم و با توجه به اینکه تحریم‌های اقتصادی فرصتی برای شناخت صنایع ایران و نیازهای آن به ما نداده است، در گام نخست تمایل داریم ظرفیت‌های این کشور را به خوبی بشناسیم.

وی درباره فعالیت خود با اشاره به این نکته که در دو زمینه صنعت کشتی‌سازی و ساخت موتورهای کشتی و نیز تصفیه سوخت خودروها فعالیت دارند، اظهار کرد: ما در صنعت کشتی‌سازی با کشورهای اروپایی، امریکایی و حتی چینی همکاری‌های زیادی داشتیم، اما هدف اصلی ما در منطقه خاورمیانه نفوذ به صنعت کشتیرانی ایران است و پس از به‌دست آوردن این هدف، تسخیر بازارهای عربستان و سایر کشورهای منطقه را در دستور کار خود داریم.
با نگاهی به نظرات مشترک ۳ تولیدکننده کره‌جنوبی در ۳ صنعت متفاوت می‌توان چنین برداشت کرد که صنایع و بازارهای ایران با تمامی ظرفیت‌های فوق‌العاده بالای خود در گام نخست نیازمند معرفی فرصت‌ها به شرکا و صنعتگران خارجی است. در این میان کره‌جنوبی به دلیل پیشینه خوب خود در صنایع کلان و همکاری‌های گذشته شریک مطمئنی به نظر می‌رسد و توسعه روابط میان دو کشور در چند ماه گذشته نیز گواه تمایل دو طرف برای افزایش همکاری‌های صنعتی به شمار می‌آید. علاوه بر این باید توجه داشت که برپایی نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه اختصاصی کره‌جنوبی در ایران می‌تواند زمینه‌های گوناگون همکاری را در نمونه‌ای کوچک به علاقه‌مندان نشان دهد و به پلی برای انتقال دانش و فناوری میان فعالان دو کشور تبدیل شود.
منبع: صمت

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال