وقتی باپنبه سر می‌برند/پنبه وارداتی رشته‌ای که سردراز دارد

پنبه اصلی‌ترین ماده‌ اولیه صنعت نساجی است که با توجه عدم تولید کافی در داخل کشور، این محصول حیاتی از کشورهای همسایه وارد می‌شود و تعرفه‌های تعیین شده برای این محصول سبب آشفتگی بازار و افزایش قیمت محصولات نساجی شده است.

به گزارش تحلیل ایران ، در پی پیگیری بازار آشفته پوشاک و وضعیت تولیدکنندگان پارچه به چالشی‌ دیگر در زمینه تولید نخ و پوشاک برخوردیم که آن هم کشت پنبه، کمبود آن در داخل و نیاز به واردات این محصول ابتدایی و در دسترس بودن آن برای تولیدکنندگان داخلی است.

همان‌طور که می‌دانید پنبه به‌عنوان یک محصول کشاورزی، صنعتی و بازرگانی، یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین لیف‌های طبیعی است که این محصول جز مهم‌ترین مواد اولیه صنعت نساجی به شمار می‌شود.

با توجه به فرآیند کشت و تولید پنبه در مزارع و تبدیل آن در صنایع وابسته و اشتغال بالایی نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

رئیس اتحادیه صنایع نساجی اصفهان با اشاره به فصلی بودن زمان کشت پنبه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: کشت پنبه به دلیل زمان طولانی، مصرف بالای آب و شرایط آب و هوایی دارای رطوبت بالا سبب شده که بیشترین کشت پنبه در ایران در استان‌های شمالی از جمله گلستان و خراسان انجام می‌شود به همین دلیل سطح زیر کشت با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و نیاز داخلی به پنبه تنها 30 هزار تن در داخل تولید می‌شود.

مرتضی منصوری با بیان اینکه بقیه نیاز پنبه داخل از طریق واردات از کشورهایی همچون ازبکستان و تاجیکستان تأمین می‌شود، افزود: با توجه به مشکلات کشت پنبه در داخل هر یک کیلو پنبه داخلی با توجه به مصرف آب بالا هزینه‌ای بالاتر از 200 هزار ریال تمام می‌شود درحالی‌که می‌توان همین پنبه را باکیفیت بالاتر از کشورهای همسایه همچون تاجیکستان و ازبکستان با یک‌چهارم این قیمت وارد کرد و به گفته رئیس اتحادیه پنبه‌کاران کشور به دلیل ناکافی بودن تولید داخل نیازمند واردات بیشتر پنبه هستیم.

وی با بیان اینکه نیاز داخلی به پنبه 200 هزار تن در سال رسیده است، ادامه داد: با توجه به نیاز داخلی و نیاز به واردات پنبه و به دلیل حمایت از پنبه‌کاران داخلی، هر سال تعرفه فصلی برای واردات محصول برای تجار در نظر گرفته می‌شود که سال گذشته این تعرفه 4 تا 6 درصد بوده اما امسال به 10 درصد رسیده است و اما باید دید که چه اتفاقی در این زمینه رخ داده است که مسئولان تصمیم به بالا بردن میزان تعرفه وارداتی گرفته و چه ارگانی در این زمینه تصمیم‌ گیرنده و مسئول است.

رئیس اتحادیه صنایع نساجی اصفهان گفت: با توجه به اینکه برداشت پنبه در سال یک مرتبه انجام می‌شود، تجار کشورهای دیگر با حمایت از سوی دولتشان در فصل برداشت پنبه که پایین‌ترین نرخ سال را دارد، خرید کل سال خود را انجام می‌دهد و نیاز است که در داخل نیز چنین تدبیری اندیشیده شود که واردات کمبود پنبه داخلی جبران شود این مهم نیازمند برداشتن تعرفه فصلی، حمایت از تجار و جلوگیری از افزایش قیمت پنبه و محصولات جانبی تولید نخ و پارچه است که این مهم سبب جلوگیری از عدم رکود و بسته شدن کارخانه‌های تولید محصولات نساجی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به واردات مواد اولیه تولیدات صنایع نساجی به اصفهان گفت: پنبه از مواد اولیه تولیدات نساجی است که با توجه به تولیدات کم این محصول، مجبور به واردات آن هستیم و این واردات سبب افزایش قیمت محصولات نهایی می‌شود.

درصورتی‌که به گفته رئیس اتحادیه صنعت نساجی اصفهان این تعرفه از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال به‌صورت 10 درصدی اعمال می‌شود که این روند سبب افزایش قیمت واردات و در نهایت تشدید رکود صنایع نساجی به دلیل عدم توانایی در تأمین مواد اولیه می‌شود و رقابت را از کشور ما با کشورهای دیگر سلب می‌کند.

منصوری بیان کرد: این در حالی است که هزینه انرژی در کشورهایی همچون ترکیه و چین که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پوشاک به کشور هستند ، قیمت تمام شده محصولاتشان پایین‌تر از محصولات تولیدی داخل کشور ما است و باید دید که چه معمایی پشت این اختلاف قیمت‌ها است.

اسرافیل احمدیه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به قیمت بالای محصولات تمام شده، با توجه به واردات مواد اولیه گفت: مهم ارتقای کیفیت محصولات نساجی است البته در کنار آن نیز باید مبارزه با کالای قاچاق جدی‌تر پیگیری شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به وضعیت نامناسب کارخانه‌های تولیدی صنعت نساجی بیان کرد: با توجه به مشکلات پیش‌ آمده و در راستای عملیاتی شدن "اقتصاد مقاومتی" بسته‌ای تحت عنوان "بهین‌یاب" را برای رفع مشکلات و موانع اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی در نظر گرفتیم.

اما در این راستا اعتراضات به افزایش تعرفه گمرکی پنبه همچنان ادامه دارد و اتحادیه نساجی اصفهان در نامه‌ای که بر اساس آن به مشکلات کشت پنبه به دلیل خشک‌سالی، کمبود این محصول و قیمت تمام شده بالای آن اشاره شده است، اعتراض به افزایش تعرفه واردات پنبه و تصمیمات غیر کارشناسی که سبب از بین رفتن آینده این صنعت می‌شود در این نامه بیان شده است.

رئیس اتحادیه صنایع نساجی اصفهان در این زمینه با اشاره به تفاوت تعرفه وارداتی از ازبکستان بیان کرد: اکنون خرید پنبه با قیمت بالاتر به دلیل مایه تفاوت تعرفه ترجیحی 5 درصد ازبکستان از 10 درصدی که دولت برای واردات پنبه در نظر گرفته است، وارد می‌شود، این در حالی است که ازبکستان تنها صادر کنند پنبه به ایران نیست و کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان تولیدکنندگان پنبه هستند که محصول خود را باکیفیت مشابه به ایران صادر می‌کنند.

منصوری بیان کرد: مسلماً در این موضوع جز تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هیچ‌کس دیگری ضرر نمی‌کند و هنوز چندی از این قانون نگذشته که شاهد احتکار پنبه و نخ پنبه‌ای در انبارها برای افزایش قیمت هستیم و این در حالی است که با توجه به کمبود پنبه و نیاز داخلی مجبور به واردات نخ‌های پنبه‌ای در آینده‌ای نزدیک می‌شویم.

اما این اظهار نظرات نشان می‌‌دهد که واردات پنبه به داخل کشور، رشته‌ای دراز دارد که با توجه به صحبت‌های مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید پنبه که همواره مهم‌ترین کالای مورد مصرف در صنعت نساجی است با شرایط مناسب در دسترس تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد.

با توجه به تولید داخلی پنبه و ضرورت حمایت همه‌جانبه از همه حلقه‌های زنجیر تولید، تعرفه‌ها برای همه مناسب و یکسان در نظر گرفته شود.

قابل ذکر است که تولید پنبه در داخل کشور بسیار مهم بوده و دارای کیفیت بالایی است اما باید کمیت آن هم با حمایت از پنبه‌کاران صورت گیرد که در این راستا پنبه‌کاران با مشکلات خاص خود روبه رو هستند که باید دولت به‌صورت یارانه‌ای از کشاورزان این عرصه حمایت کنند و وزارت جهاد کشاورزی باید بتواند به‌صورت مستقیم از پنبه‌کاران حمایت کند.

به گفته برخی کارشناشان به دلیل عدم تأمین میزان پنبه مورد نیاز در داخل، فعالان عرصه نساجی مجبور به واردات پنبه هستند و طبیعتاً جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید داخلی مجبور به افزایش تعرفه‌ها هستند و زمانی که تعرفه بالا می‌رود محصولات نساجی نیز گران‌تر می‌شود.

باید به این موضوع نیز اشاره شود که حمایت از پنبه باید به نحوی صورت بپذیرد که به فعالان عرصه صنایع نساجی فشار نیاید و واردات پنبه با تعرفه پایین صورت بپذیرد تا صنعت‌گران این عرصه بیش‌ازپیش تخت فشار قرار نگرفته و در کنار آن دست دلالان بازار پنبه کوتاه شود زیرا در غیر این صورت شاهد واردات نخ پنبه‌ای و پارچه‌ پنبه‌ای به داخل هستیم که این به نفع صنعت نساجی نیست.

با این حال باید دید که متصدیان تصمیم‌گیری در زمینه واردات این ماده حیاتی صنعت نساجی برای حمایت از تولیدات داخلی که منجر به کاهش هزینه تولید و تولید کالای با کیفیت قابل رقابت با کالاهای وارداتی چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند تا هر روز شاهد تعطیلی کارگاه‌های فعال در عرصه صنعت نساجی نباشیم.

منبع : خبرگزاری تسنیم

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال