سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: قاچاق 2 میلیارد دلاری پوشاک در سال سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: قاچاق 2 میلیارد دلاری پوشاک در سال

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آمار دو میلیارد دلاری قاچاق البسه در سال،‌ بر لزوم خرید کالای داخلی در جهت حمایت از صنعت‌گران ایرانی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، قاسم خورشیدی، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت ‌با اشاره به شعار «من بیکارم چون شما کالای قاچاق می‌خرید»، اظهار کرد: در شرایط کنونی یکی از بالاترین قاچاق‌های کشور، قاچاق البسه اعم از پارچه، لباس‌ و پتو است و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد ارزش کالای قاچاق نساجی ما حدود دو میلیارد دلار در سال بوده که رقم بسیار بزرگی است و می‌تواند اشتغال زیادی در کشور ایجاد کند.
وی به آمار موجود در خصوص البسه قاچاق اشاره و بیان کرد: برآوردها از سطح بازار نشان می‌دهد بیش از 80 درصد از کالای خارجی موجود در داخل بازار، یعنی البسه و پوشاک خارجی که در بازار عرضه می‌شود، از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود؛ البته بخشی از این کالا هم تحت عنوان تجارت چمدانی وارد کشور شده که آن هم نوعی قاچاق تلقی می‌شود.سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه بر‌اساس قانون حداکثر رقمی که یک مسافر می‌تواند کالا وارد کشور کند، 80 دلار است که قاعدتا جنس زیادی نخواهد بود، گفت: بعضا مشاهده می‌شود افرادی که در حوزه فروش پوشاک فعال هستند، ضمن مراجعه به کشورهای هم‌جوار و همسایه چمدان‌هایی را مملو از پوشاک وارد کشور می‌کنند و حتی ممکن است در مغازه‌های شخصی خود عرضه کنند و این از مصادیقی است که می‌تواند شکل و شمایل قاچاق به خود بگیرد.
خورشیدی با تاکید بر آمار قاچاق برگرفته از شکاف عرضه و تقاضا، افزود: مجموعه تولیدات داخلی و واردات قانونی محاسبه و نیاز کشور به این کالای خاص نیز برآورد می‌شود و پر شدن شکاف عرضه و تقاضا، میزان قاچاق را نشان می‌دهد که اشکال مختلفی دارد و گاهی با توسل به شیوه‌های شبه قانونی مانند تجارت چمدانی و گاهی هم موارد دیگر است.وی با اشاره به سطح اشتغال که صنعت پوشاک در کشور دارد، اظهار کرد: به طور مستقیم بیش‌از 500 هزار نفر در این صنعت مشغول هستند.
اگر ما به خرید کالای ایرانی اهتمام داشته باشیم می‌توانیم اشتغال را افزایش دهیم و از بیکار شدن جوانان و صنعت‌گران‌مان جلوگیری کنیم. اما اگر همچنان بر خرید کالای خارجی اصرار کنیم باید منتظر بیکار شدن بیشتر جوانان و متخصصین و از حرکت افتادن چرخ صنعت باشیم.سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به اینکه با توجه به بستگی تقاضا به عوامل متعدد، آیا آماری که از شکاف عرضه و تقاضا به دست می‌آید می‌تواند آمار درستی باشد؟ گفت: آمار قاچاق، آمار پنهانی است، چون قاچاق یک امر پنهانی است. قاچاق موضوعی است که مشمول اقتصاد پنهان و سیاه می‌شود، به همین خاطر برآوردهایی انجام می‌شود، اما اعداد خیلی دقیق و قطعی نیستند.
خورشیدی در ادامه خاطرنشان کرد: حدود 25 روش علمی برای برآورد آمار اقتصاد پنهان توسط اساتید دانشگاه ارائه شده و تیمی که در مجموعه ستاد مبارزه با کالا، ارزش قاچاق را در انواع کالاها محاسبه می‌کند، یک تیم دانشگاهی است که از مشاوره مجموعه اتحادیه‌های صنفی، صاحبان صنایع و بخش‌های مختلف در وزارت صنعت معدت تجارت و گمرک جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند و این تیم با مشاوره و دریافت اطلاعات از دستگاه‌های اجرایی مختلف و مسئول، بر‌اساس یک مطالعه علمی، برآوردی را انجام دادند؛ بنابراین عدد دو میلیارد دلار ناشی از این برآورد علمی است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال