واردات پنبه برای نجات صنعت نساجی پاکستان

همانند بسیاری از کشورهای دنیا، پاکستان نیز با مشکل کمبود آب مواجه شده که این موضوع موجب کاهش تولید پنبه و پدید آمدن مشکلات زیادی برای صنعت نساجی این کشور شده است.

همانند بسیاری از کشورهای دنیا پاکستان نیز با مشکل کمبود آب مواجه شده که این موضوع موجب کاهش محصول پنبه و سبب پدید آمدن مشکلاتی برای صنعت نساجی این کشور شده است.
به گزارش دیلی پاکستان، کارخانه‌های نساجی برای تأمین پنبه مورد نیاز خود،‌دچار مشکل شده‌اند و مجبورند این محصول را از سایر کشورها وارد کنند.
تغییرات فصلی و کمبود آب موجب کاهش تولید پنبه شده و پاکستان مجبور است برای نجات دادن صنعت نساجی خود سالیانه 4 میلیون دلار پنبه وارد کند.
«محمود اسلم» مدیر اجرایی شرکت نساجی فضل در این زمینه گفت: امسال برای تأمین مواد اولیه کارخانه‌های پارچه‌بافی مجبور شدیم از هند و سایر کشورها پنبه وارد کنیم و ظرف 6 ماه گذشته واردات این محصول 20 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: واردات پنبه گران‌قیمت سبب شده هزینه‌های محصولات نساجی 30 درصد افزایش پیدا کند و این موضوع سود تولید پارچه را کاهش می‌دهد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تغییرات آب و هوایی علاوه بر کاهش محصول،‌کیفیت پنبه تولیدی در پاکستان را نیز پایین آورده و مالکان کارخانه‌ها به خرید پنبه از سایر کشورها روی آورده‌اند.
به گفته این کارشناسان شرکت‌های نساجی پاکستان به دلیل کمبود مواد اولیه نمی‌توانند به موقع سفارشات خود را تحویل دهند و این موضوع سبب می‌شود که بیشتر مشتریان به کشورهایی دیگر مانند هند،‌بنگلادش و چین رجوع کنند.
با توجه به افزایش 21 درصدی محصولات نساجی پاکستان به اروپا این کشور حاضر نیست تولید پوشاک را به دلیل کمبود مواد اولیه کاهش دهد و مبادرت به خرید پنبه از سایر کشورها کرده است.
صنعت نساجی و پوشاک به‌عنوان ستون فقرات اقتصاد پاکستان شناخته می‌شود.
تولید منسوجات پنبه‌ای و پوشاک در طول تاریخ به‌عنوان عمده تمرکز صنایع این کشور شناخته می‌شوند. خصوصاً این‌که مقادیر عمده‌ای پنبه در این کشور کشت می‌گردد.
در واقع پاکستان در ساله‌های اخیر به‌عنوان چهارمین تولید کننده جهانی پنبه و سومین مصرف‌ کننده جهانی پنبه دسته‌بندی گردیده است ـ که میزان تولید پنبه آن 9.9 میلیون عدل 480 پوندی و میزان مصرف آن 8.11 میلیون عدل 480 پوندی پنبه می‌باشد.
صنعت نساجی و پوشاک عمومی پاکستان شامل بخش‌های جین، ریسندگی، الیاف ، بافندگی، تکمیل، پوشاک، حوله، عایق‌های رطوبتی، برزنت و تریکو می‌گردد.
صنعت نساجی و پوشاک مجموعاً حدود 40 درصد اشتغال صنعتی و 46 درصد مجموع تولید پاکستان را به خود اختصاص داده‌آند.
منبع : فارس

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال