دولت قبل 750 میلیارد دلار را درست هزینه نکرد/ 200 میلیارد دلار به جیب غربی ها رفته است

سعید لیلاز در واکنش به هیاهوی اصولگرایان در مقصر جلوه دادن دولت وقت در مساله توقیف اموال ایران توسط آمریکا گفت: مساله ای که الان در این موضوع خاص داریم اینکه فرو کاستن آثار این اشتباه به دو میلیارد تومان اتفاقا یک خطاست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی گفت:« ما در تمام سال های طلایی ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را به شكل کاملا درستی هزینه نكردیم، حالا اصولگرایان از اینكه واردات ایران ظرف شش سال یعنی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۰ سه برابر شد، تراز بازرگانی مواد غذایی از صفر به منفی ۲/۸ میلیارد دلار رسید و میزان واردات گندم كه تا سال ۸۳ به صفر رسیده بود از مرز ۷ میلیون تن تا سال های ۹۰ و ۹۱ عبور كرد و كشور مجددا به شدت وابسته به واردات شد، تعریف می كنند!

او افزود:« اگر سیاست های اقتصادی سال های بعد از جنگ تا پایان ۱۳۸۴ را ادامه می دادیم، به هیچ وجه اقتصادكشور به این روز نمی افتاد كه با وقوع تحریم ها یا با سقوط قیمت جهانی نفت خام، نفس اقتصاد ایران به شماره بیفتد. گره اصلی را باید در ۲۰۰ میلیارد دلاری كه از این بابت هزینه شد و عمدتا به جیب كمپانی های غربی و اروپایی ایران رفت، مورد توجه قرار دهیم و من به یك محاكمه بسیار بزرگ فكر می كنم.»

لیلاز ادامه داد:« مساله این نبود كه فقط این دو میلیارد دلار از دست رفت. ما در سال ۱۳۹۱، در حالی ۱۴میلیارد دلار مواد غذایی از دنیا وارد كردیم كه عمده آن هم از كشورهای غربی بوده كه تا سال ۱۳۸۴ تراز و موازنه ارزی ما در واردات و صادرات مواد غذایی صفر بود اما تا سال ۱۳۹۱ این عدد به منفی ۲/۸ میلیارد دلار رسید، یعنی به ازای هر ایرانی در سال ۱۳۹۱ نزدیك به ۱۵۰ هزار واردات خالص مواد غذایی داشتیم درحالی كه با سیاست اصلی منافات داشت؛ مثلا نباید از شیلی انگور، از فرانسه سیب و از چین سنگ قبر وارد می کردیم! همچنین در اوج تحریم ها ۵/۲ میلیارد دلار خودروی لوكس عمدتا بسیار گرانقیمت وارد كردیم. »

این کارشناس مسائل اقتصادی در بخش دیگری از توضیحات خود گفت:« گله و شكایت از دولت قبلی فقط در این حوزه نیست. در این است كه اولا در همان سال ها هشدار می دادیم كه سیاست اقتصادی تان نمی تواند با دیپلماسی تان تناقض داشته باشد چرا كه منجر به از دست رفتن تمام دستاوردهای می شود و حالا می بینیم در برجام مقدار زیادی امتیاز دادیم و این مستقیما ناشی از سیاست های دولت قبلی است.»

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال