گزارش صمت از همایش تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید ملی

تهیه شناسنامه واحدهای تولیدی راکد برای تسهیلات ارزان‌قیمت : رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اعلام برنامه‌های اقتصاد مقاومتی دولت برای سال ۱۳۹۵ گفت: با تهیه شناسنامه برای واحدهای تولیدی و تجهیز منابع در ماه‌های آینده تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت تا از این طریق ۷هزار واحد تولیدی راکد فعالیت خود را آغاز کنند.

محمدباقر نوبخت عصر روز سه‌شنبه در همایش تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید ملی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با حضور فرمانداران و استانداران سراسر کشور برگزار شد با اشاره به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی دولت در سال ۹۵ گفت: براساس گزارش‌های رسمی ۳۶هزار واحد تولیدی آماده در کشور با ۶۷هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در نواحی صنعتی و شهرک‌های صنعتی وجود دارد که از این میزان ۷هزار واحد راکد مانده است که اگر این واحدها فعال شوند ۱۳۲هزار اشتغال ایجاد می‌شود. نوبخت با اشاره به طرح تهیه شناسنامه برای واحدهای تولیدی راکد اظهارکرد: برای اجرای این طرح از استانداران می‌خواهیم با هماهنگی دستگاه‌ها از فردا به شناسایی واحدهای یادشده اقدام کنند تا دولت بتواند تسهیلات ارزان‌قیمت را در اختیار آنها قرار دهد. به گفته وی متن توافقنامه‌ای با این واحدها تنظیم می‌شود تا مشخص شود در ازای تسهیلات چه مواردی را می‌توانند انجام دهند.

برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت در ۲ سال و نیم گذشته گفت: در ۲ سال و نیم گذشته رشد اقتصادی از رشد منفی ۶/۸ به رشد مثبت رسیده و تورم بالا نیز به نوعی مهار شده و به نزدیک ۱۱ تا ۱۲ درصد تقلیل یافته است. رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه به ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی توجه شده است اظهار کرد: بر همین اساس برنامه ششم توسعه دارای احکام و شرایط اقتصاد مقاومتی است. علاوه بر این رشد اقتصادی ۸درصدی در دستور کار برنامه‌ها و سیاست‌های دولت قرار گرفته و با وجود اینکه برنامه ششم توسعه اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است اما با فرض اینکه برنامه پنجم توسعه یک سال تمدید شود، می‌توانیم همسویی رشد اقتصادی ۸درصدی را دنبال کنیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به شرایط واحدهای تولیدی که تسهیلات به آنها تعلق خواهد گرفت، گفت: این تسهیلات به واحدهای تولیدی در حال ساخت با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰درصد و همچنین واحدهای تاسیس شده اما راکد تعلق می‌گیرد. البته برخی از واحدها نیز فعالند اما با همه ظرفیت تولید نمی‌کنند. بنابراین باید برای افزایش ظرفیت آنها اقدام شود.
در راستای گفته‌های رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چند روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از ارائه پیشنهادی به هیات دولت برای اعطای تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی به صنایع کوچک و متوسط خبرداد تا با اختصاص این اعتبار حدود ۱۰هزار واحد کوچک و متوسط از حالت رکود خارج شده و به چرخه فعالیت برگردند.

برنامه‌های دولت در بخش عمرانی
در ادامه این مراسم نوبخت از برنامه دولت برای تحرک‌بخشی به بازار مسکن در سال ۱۳۹۵ خبر داد و گفت: ساخت‌وساز در سطح شهرها و روستاها در دستور کار است و سالانه برای سکونت افراد اولویت‌دار مانند جوانان، زوج‌ها و... واحدهای ساختمانی در بافت‌های فرسوده ساخته می‌شود. رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره طرح‌های عمرانی گفت: ۲ هزار طرح عمرانی در کشور وجود دارد که برای اجرای این طرح‌ها می‌توان آنها را به بخش غیردولتی واگذار کرد و استانداران اختیار دارند برای واگذاری این طرح‌ها اقدامات لازم را انجام دهند، دولت به هیچ وجه قصد ندارد از این محل منبع درآمدی برای خود ایجاد کند اما به همین میزان که ۴هزار میلیارد ریال از منابع خزانه صرف این طرح‌ها نشود برای دولت مناسب خواهد بود. وی درباره ویژگی‌های طرح‌های عمرانی گفت: طرح‌هایی که بیش از ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند در توازن منطقه‌ای توجیه‌پذیرند. علاوه بر این طرح‌های جدیدی که طرح‌های تمام‌شده را به هم مرتبط می‌کنند جزو برنامه‌های دولت قرار دارد.

تدوین ۱۲ برنامه اقتصاد مقاومتی در قالب ۲۵۰ پروژه
فرهاد دژپسند، دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی نیز در ادامه این مراسم از تدوین ۱۲ برنامه ملی همسو با اقتصاد مقاومتی در قالب بیش از ۲۵۰ پروژه خبر داد و گفت: به‌دلیل نامگذاری سال ۱۳۹۵ قرار است از این مجموعه ۵۰ پروژه در اولویت قرار گیرد و این طرح‌ها به‌صورت مدیریت پروژه کنترل و گزارش‌گیری شود و برای اجرای آن تشویق و تنبیه را کنار هم داشته باشیم. دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به ۱۲ برنامه ملی اقتصاد مقاومتی گفت: برنامه ملی ارتقای بهره‌وری، برنامه ملی پیشبرد برونگرایی اقتصاد، برنامه ملی عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی، برنامه ملی ارتقای توان تولید ملی و برنامه ملی برقراری انضباط مالی در بخش عمومی و قطع وابستگی بودجه از جمله ۱۲ برنامه ملی اقتصاد مقاومتی است. وی افزود: همچنین برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی، برنامه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد، توسعه ظرفیت تولید نفت، گاز و تکمیل زنجیره پایین‌دستی و توسعه، هدفمندسازی یارانه‌ها، مردمی کردن اقتصاد و سیاست‌های پولی و ارزی از دیگر برنامه‌های ملی برای اقتصاد مقاومتی است که در این زمینه ۱۲ کارگروه تشکیل شده که براساس سازماندهی‌های انجام شده قرار است تا پایان چشم‌انداز ۲۰ساله کل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق و تا پایان برنامه ششم توسعه بخشی از آن اجرا شود.

تحقق ۱۰محور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب
دژپسند با بیان اینکه تا پایان امسال ۱۰ محوری که رهبر معظم انقلاب در سخنان آغازین سال نو بیان کردند، پوشش داده خواهد شد افزود: رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی درون‌زا بودن، برونگرایی، عدالت پایه، دانش‌بنیان و مبتنی بر ویژگی‌های مردمی است بنابراین اقتصاد ایران باید در شرایطی قرار گیرد که جهش صادرات نفتی ایجاد شود. همچنین باید در بخش عدالت بنیانی با حضور در عرصه‌های بین‌المللی از دانش مناسب بهره‌گیری شود. معاون امور هماهنگی سازمان امور هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: ایران دارای تورم دو رقمی، استفاده غیربهینه از منابع نفت و گاز، برخورداری از بودجه پرنوسان و نرخ ارز متکی به متغیرهای برونزای درآمدهای نفتی است، اما باید این مسیرها اصلاح شود و برای اجرای اقتصاد مقاومتی مدل مفهومی داشت. وی راهکارهای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را به ترتیب در لحاظ کردن برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی مصوب شورای اقتصاد، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بودجه سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و سیاست کلی اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف دانست. دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: موضوع‌های خاص برنامه ششم توسعه با اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد؛ به شیوه‌ای که آب، محیط‌زیست، صندوق‌های بازنشستگی، صنعت و معدن، گردشگری، محیط کسب‌وکار، توجه به منطقه مکران و... لحاظ شده است.

امکان دستیابی به تراز غذایی صفر درصدی
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که در تشریح برنامه‌های این وزارتخانه دستیابی به تراز غذایی صفر درصدی در کشور را امکان‌پذیر دانست و گفت: تراز غذایی کشور در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب منفی ۸میلیارد و منفی ۵میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار بود که براساس ارزیابی‌های انجام شده این تراز در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۴ نیز حدود منفی ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار بود، بنابراین امکان دستیابی به تراز غذایی صفر درصدی وجود دارد. وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه به دلیل وجود تنوع اقلیمی در تولید محصول باغی و قابل رقابت در سطح بین‌المللی ظرفیت‌های زیادی وجود دارد، اظهارکرد: با توجه به اینکه در چند بند اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شده به موضوع کشاورزی توجه شده است در بحث تولید چارچوب اقتصاد مقاومتی ۱۰ طرح محوری مطرح شده که افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی (۷ تا ۸ محصول راهبردی) در دستور کار قرار دارد. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اولویت‌هایی که در تولید باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش سهم تولید، صادرات محصولات، رشد بهره‌وری، توانمندسازی نیروی کار، افزایش تولید داخلی به‌ویژه در بخش کالاهای اساسی باید در اولویت قرار گیرد. به گفته وی، با تاکید رییس‌جمهوری در دو سال گذشته بحث ذخایر غذایی، اجرای طرح‌های توسعه‌ای بر اساس ظرفیت‌های موجود به‌ویژه در بخش آب و خاک و افزایش بهره‌وری در ارتباط با تولید پیگیری شده است.

برنامه‌ای برای خودکفایی گندم
وزیر جهاد کشاورزی با پیش‌بینی دستیابی به خودکفایی گندم در سال ۹۵ گفت: با وجود کاهش سطح زیر کشت گندم، اینک ۲۰۰هزار تا ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت داریم و پیش‌بینی می‌شود بتوانیم در سال ۱۳۹۵ به خودکفایی گندم برسیم در حالی که تا دو سال گذشته ۵ تا ۶میلیون تن واردات داشتیم. حجتی درباره تولید شکر و نیشکر اعلام کرد: تولید چغندر قند در دو سال گذشته ۶۰درصد افزایش یافت به گونه‌ای که ۳۵۰هزار تا ۳۶۰هزار تن افزایش تولید شکر متاثر از تولید چغندر بوده که به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی باید تولید برخی محصولات مانند شکر و ذرت مدیریت شود. حجتی با بیان اینکه در بلندمدت با توجه به محدودیت آب برای دو تا سه محصول مانند دانه‌های روغنی نمی‌توانیم به مرز خودکفایی برسیم افزود: درصد خودکفایی دانه‌های روغنی ۶ تا ۷درصد بوده که برای رساندن آن به ۷۰درصد برنامه‌ریزی شده است. وی درباره طرح کشت فراسرزمینی برخی محصولات گفت: در طرح‌های اقتصاد مقاومتی بحث‌هایی مربوط به تجهیز و نوسازی اراضی و ساخت شبکه‌ها وجود دارد و بنابراین حمایت‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود. حجتی درباره طرح محوری پرورش آبزیان در قفس نیز گفت: میزان تولید در این بخش تا سال گذشته کمتر از ۱۰۰ تن بود در حالی که در این بخش ظرفیت بالقوه تولید یک میلیون تن را داریم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال