حمایت های دولت برای توسعه نساجی

تنوع در بازارهای داخلی باعث شده انواع محصولات نساجی تولید و به بازارهای مصرف عرضه شود که این تنوع تولید باعث بالا رفتن هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصول می شود.

البته در برخی موارد به دلیل رکود در بازار، نوسانات مختلف و واردات بی رویه محصولات مشابه که در بیشتر موارد دارای کیفیت چندانی نیست و همچنین قاچاق یا اشباع بازار از انواع محصولات تولیدی صنعت نساجی باعث شده گاهی فعالیت خط تولید این کارخانه برای مدتی با رکود مواجه شود.واردات بی رویه و خارج از برنامه محصولات نساجی صدمات اساسی را به تولید وارد می کند. البته این شرکت هم اکنون با تمام توان درحال تولید است ولی این بی برنامه گی ها باعث شده ضربات جبران ناپذیری به تولید محصولات نساجی وارد شود و بخشی از بازارها از دست برود که این امر تا حد زیادی بر میزان تولید و اشتغال تاثیر منفی گذاشته است.قاچاق محصولات نساجی نسبت به سایر صنایع از حجم بالاتری برخوردار است، زیرا علاوه بر کالای قاچاق، محصولات مشابهی از مبادی قانونی وارد می شود که این صنعت را با مشکلات اساسی مواجه کرده است. همچنین تعرفه عوارض واردات مواد اولیه بیشتر از محصول آماده است که این امر مشکلات فراوانی را برای واحدهای نساجی ایجاد کرده با این حال تاکنون مشکل تامین مواد اولیه برای خط تولید ایجاد نشده است.این درحالی است که متاسفانه پنبه تولیدی کشور جوابگوی صنایع نساجی کشور نیست و هم اکنون پنبه تولیدی کشور فقط ۶۰درصد نیاز واحدهای نساجی کشور را تامین می کند و ۴۰درصد باقی مانده به وسیله واردات تامین می شود. این در حالی است که پنبه های تولید داخل به دلیل برخی ناخالصی ها که به آنها «الیاف غریبه» گفته می شود مشکلات زیادی را برای خط تولید «نخ و رنگ آمیزی» ایجاد کرده است. به همین منظور شرکت بافندگی و ریسندگی یزدباف برای جداسازی این الیاف اقدام به وارد کردن ماشین آلات جدید با فناوری روز کرده تا با درصد کمتری از ضایعات روبه رو شود.

در یک دوره زمانی این واحد به صورت مستقیم با کشاورزان پنبه کار در ارتباط بود و حتی کارشناسان خود را برای نظارت بر روند کاشت تا برداشت پنبه، در مزارع مستقر می کرد اما هم اکنون به دلیل پایین آمدن نقدینگی، بالا رفتن هزینه های تمام شده تولید، ایجاد بازارهای نابرابر رقابت با محصولات بی کیفت وارداتی و بلاتکلیفی تولید محصولات نساجی، به اجبار از این نوع عملکرد فاصله گرفته شده که امیدواریم با بهبود وضعیت موجود، بار دیگر شاهد اجرای این امر برای تامین مواد اولیه باکیفیت باشیم که البته برنامه ریزی های لازم در دستورکار قرار دارد.مظلوم ترین نهاد کشور تولید است و زحمت اصلی در کشور برعهده تولیدکنندگان و صاحبان صنایع است ولی این دلالان و فروشندگان هستند که سود اصلی را با بهره کلان دریافت می کنند. به علاوه در طول ۳۰سال گذشته صنعت نساجی کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده که این امر منجربه تعطیلی بسیاری از واحدهای نساجی شده اما خوشبختانه این شرکت با مدیریت درست و انسجام در تولید محصول باکیفیت، هرگز عقب ننشست و با مشکل جدی روبه رو نشد به گونه ای که با مقاومت در برابر مشکلات هم اکنون به عنوان یکی از نشان(برند)های مهم جهانی در صنعت نساجی شناخته شده که ۶۰ سال افتخار تولید انواع محصولات نساجی را یدک می کشد و قابلیت رقابت با بسیاری از محصولات مشابه کشورهای صاحب نشان(برند) در سطح دنیا را دارد.با این وجود، حدود ۳۰درصد از ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در این مجموعه با استفاده از طراحی معکوس تولید شده است. در حال حاضر سعی شده با توجه به برداشته شدن تحریم ها با انجام طرح های پژوهشی و سوق دادن کارخانه به سمت تولید محصول باکیفیت و قابل رقابت با نمونه های موجود در بازارهای داخلی و خارجی حرفی برای گفتن در بازارهای بین المللی داشته باشیم. در این بین علاوه بر جذب سرمایه گذار خارجی، حمایت های دولت نیز برای اجرای برنامه های توسعه ای در خط تولید این کارخانه و سایر واحدهای نساجی لازم و ضروری است. در نهایت باید بر این نکته نیز تاکید کرد که همواره تولید باید به عنوان یک ارزش دیده شود، زیرا تبدیل مواد خام به محصول پایانی در واحدهای تولیدی به ویژه صنایع نساجی که از ارزش افزوده بالایی برخوردارند و به تولید ثروت کمک فراوانی می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.کلام آخر آنکه تولید همواره می تواند با ایجاد ثروت در رونق اقتصاد و اشتغال نقش اساسی داشته باشد.
سید ابوالفضل طباطبایی - قائم مقام و مدیر داخلی شرکت بافندگی و ریسندگی یزدباف

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال