دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران: نساجی و گمرک دور میز مذاکره و تعامل بیشتر

محمدمهدی رئیس‌زاده‌-‌ دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران-‌ تجهیز گمرکات به‌دستگاه‌های مدرن و پیشرفته ایکس‌ری و .. را بسیار ضروری دانست و گفت: البته به‌دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای، دولت منابع مالی كافی در اختیار گمرکات قرار نداده است؛ ضمن این‌که وجود روزنه‌های قانونی کمک بسیاری به افزایش واردات می‌کند.

وی ضمن اشاره به جلسه روز های پایانی سال با دکتر کرباسیان- رئیس کل گمرک ایران- ادامه داد: در این جلسه دوساعته رئیس و برخی از اعضای هیات مدیره انجمن و تعدادی از نمایندگان تشکل‌های استانی، تولیدکنندگان پتو، پارچه و .. حضور داشتند، مسائل و چالش‌های مختلف صنعتگران نساجی همچون کم‌اظهاری، بداظهاری و بی‌اظهاری،‌ کانال مناطق آزاد و ویژه با گمرک مطرح شد.
به‌اعتقاد رئیس‌زاده، روزنه‌های قانونی که به استناد یکسری مصوبات در استان‌های مختلف کشور وجود دارند، باعث واردات انبوه کالاهای مختلف از جمله منسوجات و پوشاک شده است که به صنعت و تولیدکننده داخلی آسیب‌های بسیاری وارد می‌کند.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، ضمن اشاره به این مطلب که یكی از بخش‌های عمده پوشاک وارداتی از طریق مناطق آزاد اقتصادی و کالاهای همراه مسافر صورت می‌گیرد، افزود: وجود 65 ردیف معافیت گمرکی به افزایش واردات دامن می‌زنند.
وی به نصب و راه‌اندازی سیستم‌های جدید و مکانیزه در گمرکات کشور نیز اشاره کرد و گفت: ‌در جلسه مذکور برخی از این سیستم‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و محموله‌های وارداتی و مشخصات کامل آنها بصورت آنلاین از طریق دفتر رئیس کل گمرک ایران قابل مشاهده بود كه مورد تقدیر و تشكر اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت.
وی اضافه کرد: پس از اظهار کالا از طریق سایت گمرک، ارزیاب مربوطه (که ممکن است در شهر دیگری مستقر باشد)، به ارزیابی اظهارنامه واردکننده می‌پردازد، تداوم این روند موجب می‌شود مانند سال‌های گذشته یک نفر ارزیابِ مشخص با واردکننده در ارتباط نباشد و به این صورت از بروز فساد اداری و پرداخت رشوه و... جلوگیری به عمل می‌آید.
رئیس‌زاده اذعان داشت: گمرکات باید از لحاظ سخت‌افزاری تجهیز شوند ضمن این‌که اغلب نیروهای انسانی شاغل در برخی از گمرکات مرزی و مبادی ورودی کالا به ایران، جوان و تحصیلكرده هستند که حقوق و تسهیلات چندانی دریافت نمی‌کنند و کار بسیار دشواری است که این افراد در مقابل پیشنهادهای میلیارد تومانی برخی واردکنندگان وسوسه نشوند پس باید نظام پرداخت به این قبیل کارمندان گمرک و اصولاً نیروی انسانی هر سیستمی در حاكمیت مورد بازنگری قرار گیرد تا آن‌قدر از نظر مالی تأمین باشند که به سادگی تسلیم نشوند.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران با یادآوری این مطلب که طبق قانون، ورود اقلام و کالاهای مختلف به مناطق آزاد منع قانونی ندارد، خاطرنشان کرد: خروج کالا از این منطقه، مشمول قوانین صادرات و واردات گمرک می‌شود پس عملاً دو گمرک وجود دارد که این دوگانگی، باعث بروز ناهماهنگی‌های احتمالی و سوء‌استفاده‌هایی خواهد شد.
وی از برگزاری جلسات مستمر انجمن صنایع نساجی ایران با مدیران و معاونین گمرک در بخش تعیین ارزش کالا خبر داد و ابراز امیدواری کرد که واردات بی‌رویه کنترل شود.
رئیس‌زاده در بخش دیگر این مصاحبه به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی پتو که هفته گذشته با حضور وزیر صنعت افتتاح شد، پرداخت و هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه را نمایش توانمندی‌های صنعت پتو دانست و گفت: پتو به‌عنوان لفاف بسیاری از محصولات قاچاق مانند داروهای مخدر، تلفن همراه، لوازم صوتی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بازار با قیمت بسیار نازل عرضه می‌شود.
رئیس‌زاده تصریح کرد: در نمایشگاه مذکور، چندین شرکت به‌عنوان تولیدکننده مواد اولیه واحدهای پتوبافی و حدود 17 شرکت تولیدکننده پتو حضور داشتند. طبق آمار ظرفیت اسمی تولید پتو 30 میلیون تخته و میزان نیاز کشور حدود 10 میلیون تخته است پس واحدهای پتوبافی به خوبی قادر به رفع نیازهای بازار داخل و هم صادرات هستند.
وی ادامه داد: طبق بخشنامه وزارت صنعت، امسال پتو به‌عنوان کالای آزمایشی انتخاب شد یعنی از ابتدای سال 95 هر نوع پتویی( اعم از تولید داخل یا وارداتی) که لیبل آن نصب نشده باشد و در سایت مركز اصناف و سایت‌های مربوطه رویت نشود به‌عنوان کالای قاچاق ضبط خواهد شد.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران یادآور شد: قرار بود این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه مد ولباس فجر برگزار شود که به‌دلیل جابجایی زمانی و مکانی این نمایشگاه، اولین نمایشگاه تخصصی پتو به صورت مجزا برگزار شد که به دلیل نزدیکی با روزهای پایان سال و شب عید، زمان چندان مناسبی به‌نظر نمی‌رسید اما علی‌رغم تمام انتقادات این نمایشگاه توانست پیام خود را به بهترین نحو به شخص وزیر صنعت، نمایندگان مجلس، مدیران دولتی و تصمیم‌گیران صنعت انتقال دهد و توانمندی‌های واحدهای پتو‌بافی به نحو احسن از طریق رسانه‌های مختلف به مخاطبان منعکس شد.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی سپس خبر داد: سال آینده نمایشگاه پتو در کنار نمایشگاه‌ صنایع نساجی، فرش ماشینی و کف‌پوش برگزار خواهد شد.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال