علیرضا کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران قدرت ملی به ارزش پول کشور نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است که کاهش ارزش پول ملی نمی تواند اتفاقی زیانبار برای کشور تلقی شود.

علیرضا کلاهی در گفتگو با پایگاه خبری اتاق تهران گفت: تصور کاذبی وجود دارد که قدرت ملی و اقتدار را به ارزش پول می دانند در حالی که ارزش پول یک رقم است. نگاه به کشورهای دیگر این موضوع را نشان می دهد. سوال این است که آیا کویت که یک دینارش ۳ دلار آمریکاست، کشور قدرتمندی محسوب می شود؟ در مقابل کشور ترکیه که در سال های اخیر با افت ارزش پول مواجه شده، یا ژاپن که ۱۰۰ ین آن یک دلار می ارزد، اقتصاد ضعیفی دارند؟ پاسخ منفی است بنابراین می توان گفت که رابطه ارزش پول با قدرت اقتصادی در علم اقتصاد بی معناست.

وی ادامه داد: امروزه قدرت در دنیا از خلق ثروت می‌آید. فعالان اقتصادی و اقتصاددان‌ها باید درباره تاثیر نرخ ارز بر رشد اقتصادی و اشتغال بحث کنند. ما شرایط خاص خودمان را داریم و با کویت و قطر قابل مقایسه نیستیم. حتی عربستان هم دیگر نمی‌تواند روش قبلی را ادامه دهد به این صورت که نفت را بفروشد و به شهروندانش پول مجانی دهد. این کار را فقط کشورهای کوچک با جمعیت‌های بسیار کم می‌توانند انجام دهند.

کلاهی افزود: ابوظبی ۱.۵ تریلیون دلار در صندوق ثروت ملی خود ذخیره دارد. یعنی تقریبا برای هر شهروند یك میلیون دلار ذخیره کرده است. این یك میلیون دلار هرجا سرمایه‌گذاری شود، حداقل سالی ۵۰هزار دلار برمی‌گرداند. ما کشوری 75 تا۸۰ میلیون نفری هستیم با منابع طبیعی مشخص و بحران‌های بسیاری که در ۲۰ سال آینده پیش‌رو خواهیم داشت؛ مثل بحران آب و اشتغال. بسیاری از جوان‌های ما ورود به بازار کار را به دلیل نبودن کار مناسب به تاخیر انداخته‌اند. ادامه تحصیل داده‌اند و دوره‌های متفاوتی را گذرانده‌اند و دیر یا زود وارد بازار کار خواهند شد که باید در برنامه ریزی های اقتصادی به این نکات توجه شود.

این فعال اقتصادی گفت: در علم اقتصاد به هرم جمعیتی ما سرمایه دموگرافیک گفته می‌شود. این سرمایه دموگرافی یك نرخ طبیعی رشد اقتصادی را با خود به همراه می‌آورد. بر خلاف ژاپن جمعیت مسن یك نرخ رشد منفی برایش به همراه دارد. شرایط سنی جمعیت ایران اگر اتفاق دیگری نیفتد، نرخ رشد اقتصادی طبیعی دارد. اگر این امر محقق نشود و رشد اقتصادی، اشتغال و خلق ارزش را در این دوره نداشته باشیم، 20-30 سال دیگر که این جمعیت پا به سن بازنشستگی می‌گذارد، چه کسی هزینه دارو و درمان و بازنشستگی این جمعیت را می‌دهد؟ باید چشم‌هایمان را باز کنیم و درباره بحران‌های آب، زیست‌محیطی و جمعیت که پیش رو داریم فکر کنیم.

کلاهی تصریح کرد: متاسفانه تفكری در جامعه حاكم است كه با این دغدغه ها فاصله دارد. زمانی که توافق هسته ای به سرانجام رسید، عده ای منتظر کاهش نرخ ارز بودند تا سفر خارجی شان ارزان تر تمام شود. این نوع تفکر جای تاسف دارد. در گردشگری هم موضوع نرخ ارز مطرح است. امروز سفر به کیش از سفر به ترکیه گران‌تر است. همه این ها نشانهاین است که نرخ ارز در ایران واقعی نیست. وقتی خانه‌ای کلنگی در برخی محله های تهران هم‌قیمت خانه‌ای مجلل در بهترن مکان لندن است یعنی یک جای کار ایراد دارد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد که باید به واقعی کردن نرخ ارز به نفع اقتصاد ملی اندیشیده شود و از کاهش ارزش پول ملی نترسید.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال