بازیابی توان واحدهای پتوبافی با محدودیت واردات

مهندس عباس مقصودی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- اجرای مواردی مانند اصلاح نرخ ارز را در رونق واحدهای تولیدی بسیار موثر دانست و خطاب به وزیر صنعت، ممنوعیت واردات پتو برای مدت محدود را مطرح کرد تا واحدهای پتوبافی کشور بتوانند توان از دست رفته را به تدریج بازیابند؛ در مقابل تمام تولیدکنندگان پتو تعهد می کنند که تمام نیازهای کشور را تأمین خواهند کرد و مدیریت این کار به نحوی انجام خواهد شد تا قیمت نهایی محصولات به نحو غیرمنطقی افزایش پیدا نکند و در رده قیمت های جهانی باقی بماند.

وی که در نشست تخصصی پتو به مناسبت افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی پتو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالان بخش خصوصی پتو سخن می گفت، به ذکر تاریخچه ای از تولید پتو پرداخت و گفت: تولید پتو در ایران از سال 1330 در کارخانه ریس باف اصفهان آغاز شد و سپس در کارخانه های مشکات تهران و سایر کارخانه های سراسر کشور ادامه پیدا کرد.

وی افزود: صنعت پتو به سرعت همراه با نیازهای جامعه، دگردیسی خود را انجام داده است و از تکنولوژی های مدرن و پیشرفته در تولیدات خود بهره می گیرد به نحوی که از همان ابتدا، تعداد واحدهای پتوبافی در اصفهان و یزد به 70 واحد رسید که بعدها به دلایل مختلف از جمله قاچاق و عدم به روز رسانی برخی واحدهای تولیدی، چاره ای جز تعطیلی نداشتند.

مهندس مقصودی ضمن بیان این مطلب که در صنعت نساجی، پتو به دو نوع نیتینگ ( پتوی راشل)، پتوی پلوش و پتوی تاری- پودی تقسیم می شوند، اضافه کرد: پتوی تاری- پودی همان پتوهای قدیمی هستند که در ابتدا تحت عنوان پتوی نمدی وارد بازار شدند و بعدها با بهره گیری از تکنولوژی های موجود، به پتوی راشل اکرلیک و پتوی راشل پلی استر تبدیل شد؛ در حال حاضر نیز جدیدترین نوع پتو یعنی پتوی چاپی به بازار مصرف ارائه شده است که ظرف چندماه آینده ماشین آلات چاپ دیجیتال در پتو نصب و راه اندازی خواهد شد.

وی، تعداد واحدهای فعال پتوبافی در ایران را 35 واحد در سیستم تاری- پودی، 9 واحد در سیستم راشل و یک واحد سیستم پلوش برشمرد و اضافه کرد: توان تولید سالیانه پتوهای راشل 5/12 میلیون تخته و واحدهای تاری- پودی 8 تا 9 میلون تخته می باشد.

به گفته این صنعتگر نساجی، بخش عمده ای از واحدهای پتوبافی تاری- پودی طبق نیاز روز به تولید پتوهای سبک تحت عنوان «پتوهای سفری» روی آورده اند که میزان تولید این بخش حدود 40-35 هزار تخته در روز است و به دلیل قیمت ارزان، پرمصرف می باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران اذعان داشت: سرمایه گذاری جهت خرید ماشین آلات در سیستم راشل حدود 50 میلیون یورو و130 میلیارد تومان نیز برای احداث ساختمان و تأسیسات کارخانه می باشد.

وی به مواد اولیه مصرفی واحدهای پتوبافی نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه صد درصد مواد اولیه مصرفی این بخش در داخل تهیه می شوند که از نقاط قوت این صنعت به شمار می آید.

مهندس مقصودی تأکید کرد: میزان مصرف نخ پلی استر در واحدهای پتوبافی حدود 40 هزار تن در سال است که از طریق چیپس تولیدی پتروشیمی شهید تندگویان تهیه می شوند. هم چنین نیاز کشور 10 میلیون تخته پتوی غیرنظامی و غیر امدادی است که نه تنها کفاف نیازهای کشور را می دهد بلکه مازاد هم دارد.

وی افزود: طبق آمار در سال2014 ، حدود شش میلیون تخته پتو به صورت غیر رسمی وارد کشور شده است که در مقایسه با آمار گمرکات کشورهای مبدأ در آن سال از 5/12 میلیون تخته پتو فقط 5/7 میلیون تخته پتو تولید کرده ایم پس ورود آن شش میلیون تخته پتوی غیررسمی، ضربه 5 میلیون تخته ای به واحدهای پتوبافی کشور واردکرده و توان آنان را بسیار کاهش داده است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی، ضمن سپاس از زحمات و تلاش های مسئولان وزارت صمت و کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دلیل تصویب بخشنامه اخیر در مورد پتوهای وارداتی، پیشنهاد داد در دوره های یک ماهه مراحل انجام این مصوبه مورد بررسی قرار گیرند.

به گفته وی، طی چند هفته اخیر که از تصویب بخشنامه مذکور می گذرد، فعالان صنعت پتو شاهد تأثیرات مثبت آن هستند و رونق نسبی در بازار به وجود آمده است.

مهندس مقصودی در بخش دیگر سخنان خود به زیان های ناشی از قاچاق پرداخت و گفت: زیان های واردات غیرقانونی نه تنها واحدهای پتوبافی را تحت الشعاع خود قرار داد بلکه بخش عمده مشکلات به سیستم بودجه کشور بازمی گردد. در صورتی که شش میلیون تخته پتو را حدود 50 هزار تومان در نظر بگیریم متوجه می شویم که بالغ بر 300 میلیارد تومان بودجه از مملکت خارج می شود.

وی اذعان داشت: قاچاقچیان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و سایر موارد گمرکی و قانونی مستثنی هستند و به همین دلیل قیمت محصولات آنان بسیار نازل تر از قیمت تمام شده واحدهای پتوبافی کشور در اختیار بازار مصرف قرار می گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ابراز داشت: براساس محاسبات انجام شده طی چهار سال گذشته ، 60 درصد در زمینه قیمت تمام شده با تولیدکنندگان خارجی عقب افتاده ایم!

وی سال 1391 را بهترین سال برای تولیدکنندگان پتو دانست که نرخ ارز تا حدودی واقعی شد و واحدها با تمام ظرفیت به تولید پرداختند اما به تدریج هر سال با افزایش نرخ ارز، بخشی از توان واحدهای پتوبافی تحلیل رفت.

وی در پایان تأکید کرد: قطعاً در صورت تداوم مبارزه با قاچاق کالا واحدهای پتوبافی از خطر تعطیلی و توقف تولید رهایی خواهند یافت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال