تولید كنندگان نساجی خواستار كاهش تعرفه واردات مواد اولیه شدند

دبیرکل انجمن صنایع نساجی از نامه نگاری تولیدکنندگان نساجی با وزارت صنعت و گمرک برای تجدید نظر در تعرفه واردات مواد اولیه و محصولات نساجی خبر داد و گفت: تعرفه واردات پوشاک طبق مصوبه جدید دولت ۲۰ درصد کاهش یافته است.

محمد مهدی رئیس زاده اظهار داشت: پیشنهاد تولیدکنندگان صنعت نساجی در مورد تعرفه واردات به وزارت صنعت ارائه شده که بر اساس آن درخواست کاهش تعرفه واردات مواد اولیه ارائه شد، به طوری که این رقم در حد حداقل ها یعنی 4 درصد حقوق ورودی فعلی باقی بماند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که تغییر تعرفه ها در دولت طوری بوده که حداقل تعرفه واردات مواد اولیه یک درصد افزایش یافته و به 5 رسیده است و بر این مبنا، تعرفه واردات مواد اولیه برحسب ضریبی از 5 یعنی 5، 10 و 15 تعیین شده است.

وی با بیان اینکه تعرفه واردات پارچه نیز 32 درصد است، گفت: سقف تعرفه واردات پوشاک نیز از 75 درصد به 55 درصد کاهش یافته است.

به گفته رئیس زاده، در همه جای دنیا روند تعیین تعرفه واردات مواد اولیه کاهشی و برای واردات محصولات ساخته شده افزایشی است، اما در ایران این اتفاق نیفتاده و به همین دلیل تولیدکنندگان محصولات نساجی خواستار تجدید نظر دولت در این مورد هستند.

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه قرار است ایران عضو سازمان تجارت جهانی شود، باید تعرفه ها روند کاهشی داشته باشد، به همین دلیل رسیدن تعرفه واردات پوشاک به 55 درصد خیلی مورد اعتراض نیست، زیرا باعث کاهش قاچاق خواهد شد، اما حساسیت تولیدکنندگان روی مواد اولیه است.

دبیر انجمن نساجی افزود: به عنوان مثال، پنبه یکی از مواد اصلی مورد نیاز صنعت نساجی است که در کشورهای همسایه ایران تعرفه واردات هر کیلو پنبه تنها یک سنت است.

وی با بیان اینکه تعرفه مشخص شده برای واردات پنبه در ایران 5 درصد است، اظهار داشت: تولید پنبه در کشور طی سال جاری 40 هزار تن بود، در حالی که به واردات 100 هزار تن پنبه نیز نیاز است.

رئیس زاده تأکید کرد: در این شرایط، کیفیت پنبه داخلی نیز در حد مناسبی نیست و به همین دلیل نمی توان گفت تعرفه واردات پنبه در جهت حمایت از تولید داخل وضع شده است.

رئیس زاده همچنین با اشاره به رویکرد جهانی به تولید پنبه ارگانیک، گفت: دولت ها در کشورهای دیگر، به بخش کشاورزی یارانه پرداخت می کنند، تا بتوانند پنبه ارگانیک و بدون مواد شیمیایی تولید کنند.

وی افزود: قیمت محصولات تولید شده با پنبه ارگانیک در دنیا بیش از 3 برابر قیمت محصولات تولیدی با پنبه معمولی است.

وی تصریح کرد: در ایران روی این مسئله کاری صورت نگرفته و در حال حاضر انجمن نساجی پیگیر این مسئله است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال