تسهیلات 300 میلیون دلاری جهت برندسازی تامین می شود

صنعت نساجی یكی از قدیمی ترین صنایعی است كه ارتباط نزدیكی با نیازهای اولیه هر انسان دارد اما ركود اقتصادی، این صنعت قدیمی را در ایران دچار مشكل كرده است. از سوی دیگر واردات و قاچاق نیز معضل بزرگی بر سر راه این صنعت شده كه با وجود اینكه بخش های مختلف آمار متفاوتی از میزان قاچاق اعلام می كنند...

اما به گفته مدیركل صنایع نساجی وزارت صنعت در بخش پوشاك، آخرین آمار ارزش قاچاق 700میلیون دلار است. گلناز نصراللهی بر این باور است كه 60 درصد بازار پوشاك كشور در اختیار واحدهای نساجی داخلی و 40درصد آن قاچاق است كه بیش از 80درصد آن از كشور چین وارد می شود. از این رو نصراللهی معتقد است كه درحال حاضر صنعت استراتژیك نساجی نیازمند سرمایه گذاری است و برای برندسازی، میزان تسهیلات دریافتی از صندوق را باید برای بخش نساجی افزایش دهیم به نحوی كه در مرحله اول درحال تامین رقم 300میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای حمایت از صنعت نساجی هستیم. در همین حال وزیر صنعت معتقد است كه افزایش حجم واردات در سال های گذشته باعث شده تا این صنعت با مشكلات زیادی همراه شود و باید طرح های نوسازی صنعت نساجی اجرا شود. از سوی دیگر البته با توجه به اجرای برجام، سرمایه گذاری در بخش های مختلف آغاز شده و شركت های ایتالیایی و استرالیایی برای سرمایه گذاری در صنعت نساجی علاقه مند هستند.
احیای واحدهای واگذار شده نساجیبه گزارش«تعادل» وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه تخصصی پتو از برنامه وزارتخانه متبوعش برای احیای واحدهای واگذار شده صنعت نساجی به بخش دولتی خبر داد و گفت: نوسازی این واحدها در دستور كار قرار دارد. محمدرضا نعمت زاده گفت: در سال های گذشته برخی واحدهای نساجی دچار مشكل شده اند چراكه این تصور وجود داشت كه نساجی یك صنعت قدیمی است و به همین دلیل به این بخش توجه مناسبی نشد. وی افزود: اكنون صنعت نساجی به ركود كشیده شده و میزان واردات نیز افزایش یافته است. نعمت زاده با اشاره به واردات غیررسمی پتو به كشور بیان كرد: میزان این واردات در مبادی مختلف ازجمله مناطق آزاد، مرزها و ته لنجی بیش از تولید داخل است. محصولات وارداتی بدون پرداخت مالیات به كشور وارد می شوند كه صنعت داخل قدرت رقابت با آنها را ندارد. به گفته وی درحال حاضر بیش از ۴۰واحد تولیدی در صنعت پتو در كشور وجود دارد و در این بخش انحصاری وجود ندارد.
طرح نصفه نیمه نوسازی نساجیمدیركل صنایع نساجی وزارت صنعت نیز با بیان اینكه صنعت نساجی بدون دیوار تعرفه با واردات مقابله می كند، گفت: صنعت نساجی در هیچ جای دنیا وضعیتی به این شكل نداشته و دارای حمایت های مختلفی در ممنوعیت ورود كالاهای قاچاق است. گلناز نصراللهی با اشاره به اینكه مهم ترین معضل امروز صنعت نساجی كشور واردات غیررسمی است، اظهار كرد: این واردات هیچ گونه حقوق ورودی را پرداخت نمی كنند. وی با اشاره به اینكه در سال 80-79 یك طرح جامع برای بازسازی صنعت نساجی اجرایی شد، افزود: این طرح به صورت كامل اجرایی نشده كه وزارت صنعت درصدد است با احیای آن وضعیت صنعت نساجی كشور را بهبود دهد. مدیركل صنایع نساجی وزارت صنعت تصریح كرد: 200 تعرفه در بخش پوشاك وجود دارد كه فقط 10ردیف تعرفه مشمول قرارداد ترجیحی ایران و تركیه است.
گم شدن رد ورود 90 هزار تن پارچه همچنین رییس انجمن نساجی كشور در ادامه نشست گفت: سال گذشته 220هزار تن پارچه وارد كشور شد كه فقط 50 هزار تن آن توسط گمرك اظهار شده و 80 هزار تن آن از مناطق آزاد وارد شده اما برای بقیه 90هزار تن آن هیچ آماری وجود ندارد. مروج همچنین از ورود 7.5میلیون دلار داروی قاچاق در قالب بسته بندی پتو به كشور خبر داد و یادآور شد: قطعات رایانه و تلفن همراه نیز در همین قالب به صورت غیررسمی وارد كشور می شود كه نیازمند ساماندهی است. وی خاطرنشان كرد: دوزندگان پیراهن این موضوع را عنوان می كنند كه چنانچه مارك های خود را روی تولیدات نصب كنند با قیمت پایینی در بازار باید كالای خود را بفروشند درحالی كه اجناس آنها كیفیت بالایی در حد برندهای برتر دنیا دارد. مروج همچنین گفت: بخش عمده یی از كالاهایی كه از طریق تركیه وارد ایران می شود، چینی است چراكه این كشور یك مرز زمینی آسان دارد و در منطقه آزاد ارس این موضوع را به طور واضح می توان دید كه هر روز صبح ردیف كامیون های خالی وارد مرز شده و بعداز ظهر پر از كالا از مرز خارج می شوند. درحالی كه تنها یك اتاقك به عنوان گمرك در این منطقه مستقر است كه هیچ گونه سوالی درخصوص محتویات كالاهای خارج شده از مرز صورت نمی دهد.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال