هیچ جای دنیا در زمان رکود، مالیات را افزایش نمی دهند

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: هیچ جای دنیا در زمان رکود مالیات را افزایش نمی دهند اما در بودجه سال 1395 مالیات افزایش پیدا کرده است که منطقی نیست.

علیمردان شیبانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که ما نباید از اهرم تعرفه در جهت امکان فروش، صادرات و بازاریابی کالاهای نساجی استفاده کنیم، اظهار کرد: اگر عضو سازمان تجارت جهانی شویم که دیر یا زود خواهیم شد، موضوع تعرفه منتفی خواهد شد و باید به سوی بهسازی قوانین داخلی مرتبط با صنعت و تولید برویم.

وی با اشاره به نحوه برخورد صنعتگران با موضوع تولید در کشور تصریح کرد: باید موانع دست و پاگیر سر راه صنعت شناسایی شود، چرا که اگر کالا با قیمت تمام شده پایین و کیفیت مطلوب و متنوع تولید شود دیگر نیازی به استفاده از اهرم تعرفه نخواهیم داشت.

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی با بیان این که باید به جای بازی با تعرفه ها اصل قضیه تولید را اصلاح کنیم، ادامه داد: باید تا حدی کیفیت را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش دهیم که همه کشورها رقبت به خرید محصول ما داشته باشند و ما نیز نسبت به خرید محصولاتی که تولید داخل ندارند مقاومت نکنیم.

شیبانی با بیان این که قرار داد تعرفه ترجیحی با ترکیه در دو تا سه مورد در بخش منسوجات مورد بازبینی قرار گرفت و معقول تر شد، اضافه کرد: اعتقاد داریم که مواد اولیه ایکه در داخل کشور تولید نمیشود باید با تعرفه صفر وارد کشور شود، چرا که در حال حاضر میزان تولید ما در مورد بسیاری از مواد اولیه مثل پنبه به مراتب کمتر از نیاز است.

وی با بیان این که در سالهای اخیر در بهترین حالت ایران سالانه 50 تا 60 هزار تن برداشت پنبه کالا داشته است، اظهار کرد: این در حالی است که میزان نیاز ما در سال حدود 180 هزار تن است و گذاشتن تعرفه روی واردات مواد اولیه مثل پنبه تنها قیمت تمام شده را افزایش می دهد.

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی اظهار کرد: در حال حاضر سود بازرگانی واردات مواد اولیه پنبه حداقل چهار درصد است که شنیده ام آن هم به پنج درصد افزایش پیدا کرده که امیدوارم درست نباشد.

شیبانی وضع هرگونه تعرفه روی مواد اولیه را اشتباه دانست و ادامه داد: در حال حاضر قاچاقچیان نه هزینه تعرفه نه مالیات بر ارزش افزوده و نه عوارض قانونی دیگری را پرداخت می کنند و دولتمردان اگر بگویند که نمی دانیم چگونه کالاها به کشور قاچاق می شوند قابل قبول نیست، چرا که ما سیستم اطلاعاتی بسیار کامل و قدرتمندی داریم.

وی در ادامه درباره کاهش سقف تعرفه کالاهای وارداتی به 55 درصد نیز اضافه کرد: حتی اگر تعرفه واردات به 55 درصد و با تعرفه ترجیحی ترکیه به 30 درصد هم برسد باز هم سود قاچاقچیان کار بلد همین مقدار از ما جلوتر است؛ بنابراین ما باید امکاناتی را فراهم کنیم که تولید در کشور از پایه درست شود تا محلی برای حرکت و سود قاچاقچیان میسر نشود.

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی درباره ی راهکارهای بهبود وضعیت تولید نساجی و پوشاک در کشور گفت: در ابتدا باید بهره بانکی معقول شود، چرا که صنعتی که سودش در بهترین حالت حتی به درصد تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد توان پرداخت 24 درصد بهره بانکی را ندارد.

شیبانی ادامه داد: از سوی دیگر نباید انتظار داشته باشیم که تولید کننده 23 درصد از حقوق کارگر خود را هر ماه به تامین اجتماعی پرداخت کند در حالی که این رقم در کشورهای رقیب تک رقمی است. شاید اشاره به قانون سخت کار و نیز اضافه شدن قانون کارهای سخت وزیان آور نیز در بالا بردن تمام شده بی مناسبت نباشد.

وی با بیان این که در حال حاضر قانون مترقی مالیات بر ارزش افزوده که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد، بیشترین لطمه را به صنعت و صنعتگر می زند، خاطر نشان کرد: براساس قانون باید مصرف کننده نهایی یکبار برای خرید یک کالا مالیات بر ارزش افزوده بپردازد، اما در حال حاضر به تولید کننده گفته می شود که موظف است به هر شکل 9 درصد از مبلغ فروش خود را ظرف سه ماه به سازمان مالیاتی پرداخت کند که در غیر این صورت با صدها مشکل مواجه خواهد شد؛ مسلما در شرایطی که امکان اخذ وجه کالای فروخته شده بدلیل رکود حتی 8 تا 10 ماهه، هم امکان ندارد چطور و از چه محل تولید کننده آنرا حداکثر سه ماهه پرداخت کند.

نائب رییس انجمن صنایع نساجی با اشاره به تعطیلات بسیار، آنهم بیشتر در وسط روزهای کاری هفته در کشور بیان کرد: تولید کنندگان ما در زمان تحریم ها به کمک جوانان برومند کشور به خوبی توانستند از پس مشکلات برآیند، اما ما نمی توانیم با تحریم های داخلی بجنگیم، چرا که گذشتن از تحریم های داخلی یعنی مقاومت و ایستادن در برابر برخی از قوانین مجلس و آیین نامه های دولت که این کار خلاف قانون است و اگر این کار را بکنیم خلافکار هستیم و هیچ صنعتگر واقعی نمی خواهد علیه قانون و مقرارت رسمی کشورش حرکت کند.

وی با بیان این که برای صادرات کالای داخلی به بازارهای خارجی به یک کار فرهنگی، سیاسی، اجتماعی نیاز داریم، گفت: نمی توانیم انتظار داشته باشیم که مردم دنیا با هم روابط بالا و پایینی که طی سالهای گذشته با ما داشته اند به یکباره به سوی کالاهای ایرانی آغوش باز کنند بلکه باید برای این کار بستر فرهنگی ایجاد کنیم.

نائب رییس انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: البته این موضوع و روابط ایران با دنیا در چند سال اخیر بهتر شده و تیم سیاسی دولت بحق کار ارزنده ای در این زمینه انجام داد که امید دارم با حذف موانع تولید بخش خصوصی، تیم صنعتی و اقتصادی کشور نیز بتواند به سهم خود دینش را ادا کند
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال