در همایش ملی بررسی جایگاه صنایع نساجی در پساتحریم مطرح شد ظرفیت افزایش صادرات نساجی با تقویت زنجیره پوشاک

بهروز راعی نماینده صمت در استان اصفهان:همایش ملی بررسی جایگاه صنایع نساجی در پساتحریم با حضور مسئولان و کارشناسان در استان اصفهان برگزار شد،

و ضمن تاکید بر اهمیت نوسازی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز این صنعت اعلام شد که صادرات نساجی ایران تنها ۰/۹۱میلیارد دلار است که حدود ۲/۶درصد از کل صادرات کشور را شامل می شود و با توجه به نیاز منطقه ای امکان افزایش آن تا ۱۲میلیارد دلار نیز وجود دارد.همایش ملی بررسی جایگاه صنایع نساجی در پساتحریم و نقش استان اصفهان به عنوان قطب نساجی کشور چهارشنبه هفته گذشته با تلاش کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان و با حضور محسن صالح نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گلناز نصراللهی، مدیرکل دفتر نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعضای انجمن های نساجی کشور، عبدالوهاب سهل آبادی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و جمعی از مدیران، کارشناسان و متخصصان این صنعت در سالن همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش با بیان اینکه وضعیت صنعت نساجی از لحاظ صادرات نسبت به صنایع دیگر مناسب است، گفت: از صنعتگران دعوت شد که برای اجرای طرح های نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی خود اقدام کنند.محسن صالح نیا افزود: شرایط عمومی کشور به لحاظ اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و صنعت نساجی به طور حتم یک صنعت بالنده، دارای ارزش افزوده بالا، فناوری مناسب و قدمت طولانی است. حال باید برای ایجاد ارزش افزوده در صنعت نساجی مزیت هایی ایجاد کنیم. این صنعت وابستگی زیادی به دولت ندارد و حتی می توان گفت؛ وابستگی آن به صورت تقریبی به دولت در حد صفر است.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به استفاده از فناوری های روز در این صنعت اشاره کرد و افزود: در زمینه نوسازی این واحدها اقدامات اساسی انجام شد، اما به دلیل مسائل تحریم به سرانجام نرسیده است. به همین دلیل از صنعتگران دعوت شده که برای اجرای طرح های نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی خود اقدام کنند. دولت نیز پیرامون این قضیه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.صالح نیا به حضور هیات های تجاری و بازرگانی در کشور اشاره کرد و گفت: در میان هیات های تجاری که به کشور می آیند، کمتر هیاتی وجود دارد که به صنعت نساجی ایران ابراز علاقه نکند. وضعیت صادرات این صنعت نسبت به صنایع دیگر مناسب است با این حال به دلیل نبود امکان نقل و انتقال پول، نبود امکان ارتباط با برخی کشورها و به دلیل نابسامانی های کشورهای همسایه نتوانستیم آن گونه که باید و شاید صادرات را در بخش نساجی انجام دهیم که برای برطرف شدن این مشکلات برنامه ریزی اساسی در دستور کار قرار گرفته شده است. او با بیان اینکه کمبود نقدینگی بسیاری از واحدهای صنعتی را دچار چالش کرده است، تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل رکود جهانی واردات در بعضی بخش ها افزایش و در برخی بخش های دیگر کاهش یافت که این امر در صنعت کشور تاثیر منفی گذاشت اما در مجموع شاهد کاهش واردات در بخش کالا هستیم. وی تاکید کرد: اصفهان قطب تولید الیاف و تولید نساجی و پوشاک است که به طور ویژه به آن خواهیم پرداخت.

ریسندگی بدون مد و طراحی در ادامه این همایش استاد دانشگاه اصفهان در سخنانی به قدمت و پیشینه صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: یکی از پشتوانه های اصلی رونق صنعت نساجی، مد و طراحی است که اگر طراحی از صنعت ریسندگی برداشته شود، این صنعت محکوم به فناست.عبدالحسین ساسان همچنین به آینده صنعت نساجی و پوشاک در پسابرجام پرداخت و گفت: صنایع ریسندگی از نظر سخت افزاری مشکلی ندارند بلکه مشکل این صنایع از نظر نرم افزاری است. صنعت نساجی در کشورهای بزرگ دنیا از بین رفته و به کشورهای جهان سوم انتقال یافته است. صنعت ریسندگی اگر وابسته به کشاورزی و مواد خام پتروشیمی باشد، صنعتی است که جزو صنایع مقیاس پایین به شمار می رود به این معنا که هر چه این صنایع بزرگتر باشند، سود کمتری را حاصل خواهند کرد.وی با بیان اینکه مدار گمشده صنعت نساجی فقط دولت نیست، گفت: صنعت ریسندگی و بافندگی در دنیا پشتوانه ای به نام صنعت دوزندگی دارد که پشتوانه دوزندگی نیز مد و طراحی است. اگر طراحی از صنعت ریسندگی برداشته شود، این صنعت محکوم به فناست.این اقتصاددان با بیان اینکه صنایع برای بخش نرم افزاری خود فعالیت خاصی انجام نداده اند، ادامه داد: برخی عقیده دارند که پسابرجام باعث ایجاد مشکل در صنعت ریسندگی، بافندگی و دوزندگی می شود چرا که نشان(برند)های خارجی وارد کشور خواهند شد، اما مگر می توان جلوی نشان(برند)ها را گرفت؟

حمایت همه جانبه از صنعت و اقتصادرییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این همایش با بیان اینکه امروزه دریافت مالیات بر ارزش افزوده کمر واحدهای صنفی را شکسته است، گفت: همان گونه که تمام قوا، پشت مذاکرات هسته ای ایستادند، حالا باید پشت صنعت و اقتصاد کشور بایستند.عبدالوهاب سهل آبادی گفت: با توجه به فشارهای ۱۲ساله اقتصادی بر واحدهای صنعتی امروز صاحبان این واحدها حتی توان گرفتن یک دسته چک را از نظر قانونی ندارند، اما با این حال انتظار نداریم که فقط دولت کنار صنایع باشند و دست صنایع را بگیرد ولی اتفاقاتی که افتاد صنعتگران نقشی در آن نداشتند.وی با بیان اینکه امروز واحدهای صنعتی با چند هزار نفر کارکنان درگیر مسائل بانکی هستند، ادامه داد: به دنبال بازشدن بانک های خارجی بودیم، اما متاسفانه اکنون برای اینکه بتوانیم با آن بانک ها کار کنیم، درگیر مشکلات بانک های داخلی هستیم.رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با بیان اینکه ریالی از سهم درآمدی هدفمند کردن یارانه ها به بخش صنعت و معدن کشور نرسید، اظهار کرد: درحال حاضر برای گرفتن ضمانت نامه بانکی، باز کردن «ال سی» و رفع مشکلات ۱۲ساله راهی وجود ندارد.

قاچاق فرآورده ای نساجیمدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در این همایش با بیان اینکه صنعت نساجی ایران یک اشکال عمده دارد، افزود: در سایر کشورها صنعت نساجی از صنعت پوشاک آغاز می شود ولی در ایران از ریسندگی و بافندگی شکل گرفته است. به همین منظور توسعه صنعت پوشاک منجر به توسعه نساجی در بخش ریسندگی و بافندگی می شود.گلناز نصراللهی میزان قاچاق فرآورده ای نساجی به ایران را ۱/۵ میلیارد دلار در سال برشمرد و گفت: این حجم کالای قاچاق در حالی به کشور وارد می شود که فقط ۱۰میلیون دلار واردات رسمی محصولات نساجی به کشور است.نصراللهی افزود: بسیاری از تولیدات داخل با نشان(برند)های خارجی در بازار عرضه می شود و این موضوع برای نشان(برند)سازی کالاهای تولید داخل مانع ایجاد کرده است.وی از تشکیل کمیته ای ویژه به دستور رییس جمهوری با تشکل های نساجی در زمینه تهیه سند راهبردی پوشاک خبر داد و اظهار کرد: برای نشان(برند)سازی پوشاک ایران اقداماتی درنظر گرفته شده که راه اندازی شهرک های پوشاک ازجمله آن است که کلنگ ساخت آن در تهران زده شده است.

ارزآوری ۱۲ برابری نساجیرییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی اصفهان در ادامه این همایش گفت: میزان ارزآوری در صنعت نساجی ۹ برابر متوسط سایر محصولات صنعتی و ۱۲ برابر صادرات غیرنفتی است.مرتضی شاه کرمی افزود: واحدهای دارای پروانه بهره برداری کشور در بخش نساجی، ۹هزار و ۸۱۸ واحد، معادل ۱۲ درصد از واحدهای فعال صنعتی کشور است. این واحدها با سرمایه گذاری ۷۸هزار میلیارد ریالی معادل ۵درصد از کل سرمایه گذاری انجام شده در صنعت کشور است. این تعداد واحدها با ایجاد ۲۹۷هزار شغل صنعتی مستقیم حدود ۱۳درصد از کل اشتغال کشور را دربرمی گیرد. میزان شاغلان در صنعت نساجی، پوشاک و چرم کشور ۶۴۷هزار نفر معادل ۲۱درصد اشتغال کشور است.شاه کرمی به مقایسه میان ایران با سایر کشورها براساس ارزش صادرات نساجی و پوشاک پرداخت و ابراز کرد: چین با ارزش صادرات صنعت نساجی حدود ۲۵۵میلیارد دلار، ۱۲/۵درصد از کل صادرات کشور را به صنعت نساجی اختصاص داده اما ارزش صادرات نساجی کشور حدود ۰/۹۱ میلیارد دلار است که حدود ۲/۶ درصد از کل صادرات کشور را شامل می شود. وی ادامه داد: حجم واردات پوشاک خاورمیانه و همسایگان ایران ۴۰میلیارد دلار است و واردکنندگان عمده این منطقه روسیه، امارات، عربستان و ترکیه به شمار می آیند که می توان از این فرصت استفاده کرد.رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی اصفهان گفت: هم اکنون و با توجه به وضعیت جهانی صنایع نساجی و پوشاک و وضعیت نیروی کار و شرایط کشور، ایران ظرفیت صادرات بیش از ۱۲میلیارد دلار منسوجات پوشاک، کفش و چرم را در سال دارد.شاه کرمی ادامه داد: ۸هزار و ۲۵۲ واحد صنعتی در اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۲هزار و ۱۲۱ واحد نساجی و معادل ۲۵درصد از صنعت استان است. حدود ۱۸میلیارد ریال معادل ۱۰درصد از سرمایه گذاری استان برای بخش نساجی سرمایه گذاری شده است.رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی اصفهان به بخشی از تولیدات محصولات نساجی استان اشاره کرد و گفت: ۹۰درصد باند گاز کشور، ۹۰درصد شال و روسری، ۷۵درصد فرش ماشینی، ۵۰درصد الیاف مصنوعی و ۵۰درصد پارچه چاپ شده کشور در استان اصفهان تولید می شود.شاه کرمی افزود: براساس گزارش مرکز آمار ایران در پاییز امسال نرخ بیکاری ۱۰/۷درصد اعلام شد در حالی که نرخ بیکاری استان در همین بازه زمانی ۱۳/۲درصد بوده است. متاسفانه با وجود قطب صنعت نساجی در استان اصفهان نرخ بیکاری این استان ۲/۵درصد از میانگین کشور بیشتر است.وی با بیان اینکه صنعت پوشاک باعث ایجاد عدالت اجتماعی می شود، گفت: در صنعت نساجی به نسبت ایجاد هر شغل سرمایه گذاری کمی نیاز است به این صورت که ۳۵۰ میلیون ریال برای ایجاد هر شغل در صنعت نساجی و ۲۱۰میلیون ریال برای ایجاد شغل در پوشاک نیاز است.شاه کرمی به قاچاق گسترده صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: قاچاق منسوجات بزرگترین تهدید واحدهای نساجی به شمار می آید. برآورد قاچاق، بر پایه مغایرت بین ارقام کشورهای صادرکننده به ایران و مقادیر اعلامی گمرکات کشور انجام می شود. با مقایسه داده های صادراتی پوشاک و کفش کشور چین با داده های وارداتی گمرک ایران مشخص می شود که در ۱۰ سال گذشته ۳میلیارد دلار کم اظهاری، بداظهاری یا تخلفات دیگر وجود داشته که تنها بیش از ۳۰درصد آن مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی است.

ایجاد انگیزه برای صنعتگران نساجیجمشید بصیری، رییس انجمن نساجی ایران نیز در این همایش با اشاره به اینکه از قاچاقچیان پوشاک ترکیه تشکر می کنیم که با فعالیت خود بالاخره مسئولان دولتی را متوجه وخامت اوضاع کردند، افزود: افزایش قاچاق پوشاک به ایران باعث تعطیلی واحدهای تولیدی نساجی شده است.وی با اشاره به برخی مشکلات صنعت نساجی مانند قاچاق، مالیات، قوانین ضدتولید و بیمه گفت: باید با رفع این مشکلات، برای کارآفرینان و صنعتگران این بخش انگیزه ایجاد کرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال