​راههای خروج از رکود،پیش روی ماست

رضا لاجوردی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران اقدامات ذیل را جهت برون رفت از رکود حاکم بر بازار فعلی موثر دانست


-تجهیز منابع مالی که می تواند نقطه شروعی برای سازو کارهای خروج از رکود باشد. منظور از تجهیز منابع ایجاد منابع جدید و یا مصرف بهینه منابع در جهت افزایش رشد اقتصادی می باشد.
-برنامه ریزی برای بهبود وضعیت بانکها، از نظر مطالبات معوق و برنامه ریزی برای تبدیل بازار بورس به نهادی مناسب برای جمع آوری پس اندازهای خرد سهامداران و تامین سرمایه مورد نیاز در بنگاههای بزرگ اقتصادی.
-تسهیل و تشویق صادرات و کاهش مالیات و افزایش مخارج عمرانی دولت که منجر به فعال نمودن بخش تقاضا در اقتصاد می شود.

وی در ارتباط با حضور هیئت های اقتصادی کشورهای دیگر در ایران نیز گفت: این مراودات به سرمایه گذاری مشترک خارجیان در ایران منتهی نخواهد شد. زیرا کشورهای خارجی حاضر به سرمایه گذاری در تولید کشورهای دیگر و ایجاد رقیب برای خود نیستند و تنها به فروش و عرضه محصولات و ماشین آلات خود فکر می کنند.

رضا لاجوردی وضعیت کنونی صنعت نساجی ایران را اینگونه توصیف کرد: با این وجود که صنعت نساجی ایران از قدیمی ترین صنایع کشور می باشد. اما امروزه در مسیر فعالیت خود با پیچ خم ها و دست اندازهای متعددی روبرو است. حتی در برخی جوامع این موانع چرخ صنعت را متوقف کرده است. تامین مواد اولیه، کمبود نقدینگی، بازار فروش، قوانین دست و پا گیر مالیاتی، تامین اجتماعی و بهداشت محیط زیست از جمله تنگنا های کنونی صنعت نساجی کشور به شمار می آیند. درحالیکه پس از اجرای برجام انتظار می رود این صنعت که نسبت به سایر صنایع از وضعیت خوبی برخوردار نیست از رونق بیشتری برخوردار شود.

وی در ارتباط با قاچاق در صنعت نساجی کشور گفت: بر اساس آمار ارائه شده بیش از 70 درصد از پوشاک مصرفی در کشور را کالاهای خارجی پوشش می دهند. اما بر پایه آنچه مسئولان بارها اعلام کرده اند بیش از 90 درصد از پوشاک وارداتی از مبادی غیر رسمی وارد کشور می شود. برای جلوگیری از قاچاق و کاهش واردات غیر رسمی پوشاک باید کمیته ای ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شود.

لاجوردی در ارتباط با اقدامات وزارت صنعت و معدن و تجارت در زمینه جلوگیری از قاچاق، از جمله طرح GS1 و تغییرات تعرفه های گمرکی گفت: از آنجا که طرحهای پیشین از جمله طرح شبنم کارایی لازم را نداشته و صنعت نساجی از یک گستردگی و یک بازار وسیع برخوردار است و نظارت بر آن دشوار می باشد، استفاده از نظام تعرفه ای آنهم بدون بستر سازی برای جلوگیری از واردات غیر رسمی بی نتیجه است. بنابراین باید با یک برنامه ریزی دقیق و نظارت قوی و بستر سازی لازم می توان انتظار داشت به موقعیتی مناسب دست یابیم.

وی در ادامه به یکی از اقدامات موثر انجمن صنایع نساجی در راستای مبارزه با قاچاق اشاره کرد و گفت: انجمن با تشکیل جلسات متعدد با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نمایندگان وزارت صنعت و معدن و تجارت، به نتایجی دست یافته که قاچاق محصولات نساجی را محدود تر ساخته است.

این عضو فعال انجمن صنایع نساجی ایران در پایان گفت: یکی از عملی ترین راهکارهای خروج از رکود، بازاریابی و صادرات است. ایران امروزه دارای صدها قلم کالای ارزشمند برای صادرات است. از صنایع دستی و محصولات نساجی و پوشاک گرفته تا محصولات پتروشیمی و دام و طیور و محصولات کشاورزی که متقاضیان بسیار زیادی در کشورهای همسایه و سایر کشورها دارد. اما به دلیل انسداد سوئیفت پس از تحریم ها نمیتوانیم در ازای کالای صادراتی ارز وارد کشور کنیم. اما انتظار می رود پس از اجرای برجام این مشکل نیز حل شود. افزایش نرخ سود بانکی و همچنین عدم گشایش اعتبار برای صادرکنندگان و نقل و انتقال پول از مشکلات مهم صادرکنندگان است که باید مد نظر سیاستگزاران اقتصادی قرار گیرد و دولت نیز باید حمایتی جدی و اساسی را از تولید کنندگان داشته باشد.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال