با نانوهای واقعی آشنا شوید با نانوهای واقعی آشنا شوید

فهرست محصولات نانویی مورد تأیید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو منتشر شد این محصولات در حوزه صنعت نساجی و پوشاک تولید شده اند و مهر تأیید علمی را اخذ کرده اند.

به گزارش تهران نیوز؛ بررسی محصولات نانو و ارائه تاییدیه نانو مقیاس به آنها از جمله فعالیت های مهم ستاد توسعه فناوری نانو از ابتدای سال جاری بوده است. در واقع بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو شده و به ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک می کند.

در حال حاضر محصولات در صنایع نساجی و پوشاک، تجهیزات، دارو و تجهیزات پزشکی، بهداشت و سلامت، عمران و ساختمان، خودرو و حمل و نقل، رنگ و رزین، لوازم خانگی، آب و محیط زیست، نفت و صنایع وابسته، نیرو و انرژی، کشاورزی و غذا و نانو کامپوزیت ها دسته بندی و محصولات نانویی در این حوزه ها مشخص شده اند.

۱۵ محصول دسته بندی شده در رده نساجی و پوشاک که مبتنی بر فناوری نانو هستند و موفق به اخذ تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو شده اند معرفی شده اند.

محصولات صنعت نساجی و پوشاک حوزه نانو به شرح زیر است:

جوراب های آنتی باکتریال

به علت مقاومت رو به پیشرفت باکتری ها در برابر آنتی بادیها و باکتری کش ها و همچنین ماهیت محرک و سمی عامل های ضدباکتری، متخصصین حوزه بیومواد تحقیقات خود را بر ذرات نانومتری مانند نقره، مس و اکسید تیتانیم متمرکز کرده اند.

نقره به عنوان یک عنصر با خاصیت ضدباکتری قوی در برابر بسیاری از باکتری ها و میکروارگانیزم ها شناخته می شود. امروزه برای جلوگیری از بوی نامطلوب ایجاد شده توسط باکتری ها در جوراب از نانو ذرات نقره استفاده می شوند. نانوذرات نقره در حجم کامل الیاف قرار می گیرد و برای تمام عمر جوراب، به صورت فعال باقی می مانند.

الیاف مصنوعی از پوست به داخل اجزای کتان نفوذ می کنند که منجر به افزایش راحتی پوشش می شود. یون های نقره آزاد شده از نانوذرات برای باکتری ها سمی هستند و می توانند در گرما و رطوبت پا و جوراب عمل کنند. بنابراین باکتری ها در این جوراب ها از بین رفته و جوراب ها تمیزتر باقی می مانند.

نوع دیگری از جوراب آنتی باکتریال

محصول مورد نظر، جوراب حاوی نخ پلی آمید آنتی باکتریال است که نخ مورد نظر با استفاده از مستربچ حاوی نانو ذرات نقره آنتی باکتریال شده است.

مدل ویسکوز جوراب آنتی باکتریال

این محصول جوراب ویسکوز- پلی آمید است که از نخ های پلی آمیدی حاوی نانوذرات نقره در بافت آن استفاده شده است. استفاده از نقره در تولید منسوجات، باعث پیشرفت در توسعه مراقبت های بهداشتی شده است. به منظور کاهش بوی بدن، بایستی از ایجاد میکروارگانیسم های تولید شده در عرق جلوگیری کرد.

نقره دارای خاصیت آنتی باکتریال است و با توجه به قابلیت بالای نانوذرات نقره در نفوذ، می تواند میکروارگانیسم ها را از بین ببرد.

فرش ماشینی آنتی باکتریال

در این محصول با پایدار سازی مواد آنتی باکتریال بر پایه نانوذرات نقره بر روی فرش باعث ایجاد خاصیت آنتی باکتریال در محصول می شود. نانو نقره یک عامل آنتی باکتریالی قوی و طبیعی است که ثابت شده در مبارزه با طیف وسیعی از باکتری ها بسیار مؤثر است.

امولسیون (محلول) معطر ساز پایدار

با اعمال این محلول بر روی منسوجات، قالی، کاغذ و چرم، می توان محصولی را تهیه کرد که دارای بوی عطر ماندگاری خواهد بود. ماده معطر پایدارقابل اعمال بر روی طیف گسترده ای از منسوجات است.اعمال این محصول بر روی پارچه و کاغذ نه تنها تاثیری بر روی شکل و مشخصات ظاهری پارچه یا کاغذ ندارد، بلکه حتی برخی خواص مطلوب آن ها را نیز بهبود می دهد.

ماندگاری عطر این محصول در صورت عدم شست شوی پارچه معطر شده، بیش از یک سال است. اما در صورتی که پارچه معطر شده مورد شست شوی متعارف قرار گیرد، پس از ۱۰ بار شست شو نیز بوی عطر همچنان بر روی پارچه باقی خواهد ماند.

پارچه ملحفه آنتی باکتریال

این محصول پارچه ملحفه پنبه – پلی آمید حاوی نانو ذرات نقره با خاصیت آنتی باکتریال است که از نخ های پلی آمیدی حاوی نانوذرات نقره در بافت آن استفاده شده است. استفاده از نقره در تولید منسوجات، باعث پیشرفت در توسعه مراقبت های بهداشتی شده است.

نقره دارای خاصیت آنتی باکتریال است و با توجه به قابلیت بالای نانوذرات نقره در نفوذ، می تواند میکروارگانیسم ها را از بین ببرد. تخت های بیمارستانی محیط بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها و قارچ ها به حساب می آیند.

از این رو استفاده از ملحفه های آنتی باکتریال روشی مناسب در جهت کاهش انتقال باکتری ها به افراد بیمار، پرسنل بیمارستانی و ملاقات کنندگان و ایجاد بوی نامطبوع در محیط بیمارستان به شمار می آیند.

نخ پلی آمید نانو آنتی باکتریال

در این محصول، نخ های نانوکامپوزیتی پلی آمید – نقره به وسیله مستربچ حاوی نانو ذرات نقره تولید می شوند. به دلیل حضور نانو ذرات نقره در شبکه پلیمری نخ، میزان خروج نانو ذرات نقره از محصول بسیار کم بوده و پایدار خاصیت آنتی باکتریال محصولات تولیدی بالا شده است.

روبالشی آنتی باکتریال

این محصول پارچه روبالشی پنبه – پلی آمید حاوی نانو ذرات نقره با خاصیت آنتی باکتریال است که از نخ های پلی آمیدی حاوی نانوذرات نقره در بافت آن استفاده شده است. استفاده از نقره در تولید منسوجات، باعث پیشرفت در توسعه مراقبت های بهداشتی شده است.

نقره دارای خاصیت آنتی باکتریال است و با توجه به قابلیت بالای نانوذرات نقره در نفوذ، می تواند میکرو ارگانیسم ها را از بین ببرد. این پارچه های ضدباکتری جهت مصارف پزشکی، بهداشتی و به منظور مهار باکتری ها عرضه شده اند.

نخ پلی استر آنتی باکتریال

رشد میکروارگانیزم ها در منسوجات می تواند باعث ایجاد اثرات جانبی نامطلوب در پوشاک و مصرف کنندگان آن شود. بنابراین کنترل و از بین بردن میکروارگانیسم ها در محیط گرم و مرطوب منسوجات دارای اهمیت است. در میان عناصر آنتی باکتریال گوناگون مورد استفاده در منسوجات، نقره به دلیل خواص ویژه ای چون پایداری حرارتی، فرار بودن کم و فعالیت طولانی مدت دارای اهمیت ویژه ای است.

نانو ذرات نقره روی بازه وسیعی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی دارای خواص آنتی باکتریالی قابل ملاحظه ای هستند. این ذرات با توجه به نسبت سطح به حجم بالا، سطح تماس بالایی را با میکروارگانیسم ها ایجاد می کنند.

در این محصول، نخ های نانوکامپوزیتی نقره – پلی استر به وسیله مستربچ حاوی نانو ذرات نقره تولید می شوند. به دلیل حضور نانو ذرات نقره در شبکه پلیمری نخ، خواص آنتی باکتریالی این نخ دائمی است.

الیاف پلی پروپیلن آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات نقره

این محصول از مستربچ های پلی پروپیلن حاوی نانو ذرات نقره تولید شده است. هنگامیکه نانو ذرات نقره از طریق مستربچ وارد الیاف می شوند ماندگاری بالاتری داشته و احتمال از بین رفتن این ذرات در اثر شستشو کمتر است.

الیاف پلی پروپیلن آنتی باکتریال

این محصول الیاف نانوکامپوزیتی پلی پروپیلن-اکسید روی است که حضور نانو ذرات اکسید روی باعث ایجاد خاصیت آنتی باکتریال شده است. استفاده از نانو ذرات اکسید روی برای مقابله با باکتری ها کاربرد قابل توجهی دارد. به دلیل حضور این ذرات در شبکه پلیمری نخ، میزان خروج نانو ذرات از محصول بسیار کم بوده و پایداری خاصیت آنتی باکتریال محصولات تولیدی قابل ملاحظه است.

شیلدینگ (محافظ) پلی استری حاوی نانو ذرات نیکل

مهم ترین بخش در حفاظت الکترومغناطیسی نصب لایه های الکترومغناطیسی و اصطلاحا تشکیل یک قفس هادی (فارادی) است. این لایه ها میدان های الکترومغناطیسـی نفوذی را تضعیف کرده و می تواند آن ها را جذب کند یا بازتاب دهد. لذا انتخاب جنس و ضخامت لایه های هادی شیلد اصلی ترین نکته طراحی است.

محصول مورد نظر پارچه پلی استر حاوی نانو ذرات نیکل است. تولید این محصول در مقیاس آزمایشگاهی صورت می گیرد.

شیلدینگ (محافظ) پلی استری حاوی نانو ذرات مس

این نوع محافظ شیلدینگ (محافظ) پلی استری از نانو ذرات مس تهیه شده است . با توجه به اینکه مهم ترین بخش در حفاظت الکترومغناطیسی نصب لایه های الکترومغناطیسی و اصطلاحا تشکیل یک قفس هادی (فارادی) است این لایه ها میدان های الکترومغناطیسـی نفوذی را تضعیف کرده و می تواند آن ها را جذب کند یا بازتاب دهد.

لذا انتخاب جنس و ضخامت لایه های هادی شیلد اصلیترین نکته طراحی است. محصول مورد نظر پارچه پلی استر حاوی نانو ذرات مس است. تولید این محصول در مقیاس آزمایشگاهی صورت می گیرد.

دستگاه الکتروریسی یا برق ریسی

الکتروریسی فرآیندی جهت تولید انواع نانوالیاف و میکروالیاف از محلول های مواد پلیمری، سرامیکی یا محلول های کامپوزیتی متشکل از پلیمر- نانوذرات و همچنین مذاب های مواد مذکور است.

براساس گزارش مهر؛ در روش الکتروریسی می توان هم از مذاب و هم از محلول پلیمری استفاده کرد. الکتروریسی را ریسندگی الکترواستاتیکی یا برق ریسی نیز نامیدهاند. این روش برای تولید نانوذرات از طریق فرآیند الکترواسپری نیز کاربرد دارد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال