به وقت همگرایی

هفتمین همایش ملی صنعت فرش ماشینی با شعار «به وقت همگرائی» به همت سرای نوآوری فرش ماشینی، مرکز تحقیقات فرش ماشینی و گروه تخصصی مهندسی نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و با مشارکت و حمایت‌های مادی و معنوی سازمان‌ها، ارگان‌ها‌، ادارات دولتی و شرکت‌های تخصصی و تحقیقاتی و کارآفرین در حوزه صنعت فرش ماشینی کشور عصر روز چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه در محل تالار غیاث الدین جمشید کاشانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد. در این همایش که با حضور مدیران وزارت صمت و ادارات شهرستان‌های تابعه‌، پژوهشگران، اساتید، جمعی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، اعضای اتاق بازرگانی و شرکت تعاونی و اتحادیه تولید‌کنندگان فرش ماشینی از شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و ... همراه بود، از «لوگوی گروه تخصصی صادرات فرش ماشینی»،«لوگوی باشگاه آینده‌سازان»، «پوستر سومین رویداد فرش‌‌اپ» و کتاب «فرهنگ جامع واژگان مهندسی نساجی» رونمایی شد.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی، دکتر میثم عرب‌زاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان به جایگاه سخنرانی دعوت شد.

وی ضمن خوشامدگویی به میهمانان به معرفی اجمالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت که در حال حاضر تقریباً 5 هزار دانشجوی فعال و هزار پرسنل در قالب استاد، هیئت علمی، استاد حق‌التدریس، معلم (شاغل در مدارس سماء) دارد. دکتر عرب‌زاده یکی از چالش‌های آینده کشور را در بخش نیروی انسانی دانست که باید توجه ویژه به آن شود.

دکتر شایا محمودیان- رئیس مرکز تحقیقات فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان- ابراز داشت: از اهداف این همایش می‌توان به مواردی مانند هم‌اندیشی میان صنعت، دانشگاه و مسئولان و هم‌چنین هم‌اندیشی میان بخش‌های مختلف صنعت اشاره کرد و امیدواریم در جهت اعتلای صنعت فرش ماشینی گام‌های موثر برداریم.
وی گفت: هدف ما در گروه مهندسی نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، آموزش و تربیت فارغ‌التحصیلان توانمند است تا از نظر علمی و عملی به سطح قابل توجهی برسند.
 رئیس مرکز تحقیقات فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ،ضمن قدردانی از همکاری صنعتگران و ارتباط مستمر آنان با دانشگاه جهت برپایی دوره‌های کارآموزی و کارورزی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی گفت: به این ترتیب دانشجویان فرصت حضور در فضای صنعت و کارخانه را به دست می‌آورند و دروس را به صورت عملی فرامی‌گیرند.
دکتر محمودیان اضافه کرد: در مرکز تحقیقات فرش ماشینی سعی می‌شود با انجام پژوهش‌های کاربردی، برگزاری دوره‌های آموزشی مانند طراحی فرش و ارائه خدمات آزمایشگاهی نقش موثری ایفا شود.
اهداف مرکز تحقیقات فرش ماشینی
1-هدایت تحقیقات علمی صنعتی و طرح های پژوهشی مرتبط با صنعت فرش ماشینی مورد نیاز و مورد درخواست صنعت
2- ارائه خدمات مشاورهای و تخصصی فرایند تولید، کنترل کیفی، مواد اولیه، ماشین آلات و منابع انسانی متخصص و مسائل مرتبط
3- هدایت پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی در رشته مهندسی نساجی و سایر رشته های مرتبط به سمت نیازهای پژوهشی صنعت
4- انجام طرح های پژوهشی مشترک با صنعت ویا ادارات و ارگان‌های مرتبط با صنعت فرش ماشینی
5- همکاری با استارتاپ‌های مستقر در شتابدهنده و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد و پارک علم وفناوری
6- ارائه خدمات آزمایشگاهی تخصصی در آزمایشگاه فرش ماشینی (همکار استاندارد) مرکز تحقیقات
7- برگزاری گارگاه ها و دوره‌های مختلف آموزشی ویژه صاحبان و کارکنان صنعت، دانشجویان و اساتید و علاقه مندان به فعالیت در حوزه نساجی، فرش ماشینی و صنایع وابسته
8- برگزاری همایش فرش ماشینی جهت ارتقا در سطح علمی و ارتباط با مسئولین و هماندیشی با صنایع در تحقیق بیشتر اهداف مرکز


دکترمنصور دیّاری- رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی- پیش از شروع سخنرانی از مدعوین خواست نثار روح زنده‌یاد اکبر لاجوردیان - بنیانگذار صنعت فرش ماشینی در  ایران- فاتحه‌ای قرائت نمایند، سپس گفت: در حال حاضر صنعت فرش ماشینی ایران دارای 946 واحد فعال است که از این رقم حدود 750 واحد در منطقه کاشان و آران و بیدگل قرار دارد.
منطقه‌ای که از نظر جغرافیایی در مرکز ایران قرار دارد و بعد از غازی‌انتپ ترکیه دومین مرکز تولید و صادرات فرش ماشینی جهان (به صورت مجتمع) است.
دکتر دیاری در ادامه به بیان چالش‌های روز صنعت فرش ماشینی ایران پرداخت که عبارتند از
1-قیمت مواد اولیه (‌گرانی و نوسان قیمت نخ): واحدهای بافندگی معتقدند کارخانه‌های ریسندگی  زودتر از 3-4 ماه نمی‌توانند نخ تحویل دهند یا به دلیل کیفیت برخی نخ‌های ایرانی، راندمان ماشین‌های بافندگی پایین می‌آید لذا خواستار آزادسازی واردات نخ هستند.
در مقابل واحدهای ریسندگی که انصافاً طی سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری در زمینه ارتقای کیفیت محصولات خود انجام داده‌اند، معتقدند توان کافی برای پاسخ به تمام نیازهای فرش ماشینی در زمینه تأمین نخ را دارند.
از سوی دیگر بین فروشندگان فرش ماشینی با کارخانه‌های فرش ماشینی هم چالش‌هایی وجود دارند. فروشندگان معتقدند کارخانه‌ها قیمت محصولات خود را مرتب افزایش می‌دهند و خواستار ثبات قیمت هستند اما تولیدکنندگان فرش ابراز می‌دارند زمانی که قیمت نخ طبق نرخ دلار جابجا می‌شود دیگر چاره‌ای نداریم.
2-کمبود نیروی انسانی: یکی از دلایلی که معتقدیم صنعت فرش ماشینی ایران طی چند سال آینده به شدت دچار آسیب خواهد شد.
عمده توسعه صنعت فرش ماشینی در دهه 70 اتفاق افتاده، طبق آمار در این دهه به طور متوسط هفته‌ای یک کارخانه فرش ماشینی و سالانه 50 کارخانه تأسیس شده است. یادمان باشد موج بازنشستگی کارگران با 30 سال سابقه کار شروع شده و با کمک همدیگر باید راه‌حلی برای رفع کمبود نیروی انسانی پیدا کنیم.
3-عدم توجه ویژه و علمی به صادرات و تحولات بین‌المللی: در حال حاضر میزان صادرات فرش ماشینی کشور حدود 300 میلیون دلار می‌باشد در حالی‌که ترکیه خود را به رقم 5/3 میلیارد دلار رسانده است (12 برابر بیشتر از صادرات ایران)
4-ماشین‌آلات: به طور متوسط طی سال‌های اخیر بین 50 تا 100 ماشین بافندگی فرش ماشینی به صورت مجزا توسط تولیدکنندگان خریداری می‌‌شود در حالی که از مزیت‌‌های خریدهای عمده بهره‌مند نمی‌شوند. در حوزه تأمین و تعمیر قطعات و لوازم یدکی با چالش‌های بسیاری مواجهیم. هزینه‌های این بخش بسیار افزایش یافته و راهکار آن همگرایی است اگر با همدیگر در قالب کنسرسیوم، اقدام به خرید ماشین‌آلات نماییم قطعاً قدرت چانه‌ زنی ما دوچندان خواهد شد.
5-حضور نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی: امسال حضورمان در نمایشگاه دوموتکس همچنان مبهم است، در زمینه نمایشگاه فرش ماشینی ترکیه نیز ابهاماتی وجود دارد. در صورت عدم همکاری و عدم همگرایی با همدیگر در این بخش نیز بیشتر آسیب خواهیم دید.

محمود تولایی- نایب رئیس اتاق بازرگانی کاشان-  با یادآوری این مطلب که صنعت فرش ماشینی، بخش عمده کسب و کار منطقه کاشان به شمار می‌آید افزود: برای آشنایی بیشتر صنعت و دانشگاه باید شاهد برگزاری حرکات جدی‌تر، واقعی‌تر و عملیاتی‌تر از سوی هر دو طیف باشیم.
وی افزود: در زیست‌بوم صنعت نساجی، تلاش می‌کنیم به درک متقابلی از علایق، خواست‌ها و حتی گلایه‌های همدیگر دست یابیم تا به تنش منجر نشود لذا باید خود را با شرایط بازار تطبیق دهیم و با تعدیل قیمت‌ها، حیات اقتصادی ما ادامه یابد.
تولایی با اشاره به شکایت اتحادیه فرش ماشینی تهران مبنی بر گران‌فروشی فرش ماشینی و انعکاس آن به رئیس جمهور و تمام ارکان نظام، اذعان داشت: اتحادیه مذکور خواهان ورود دستگاه‌های نظارتی به این موضوع شده در حالی‌که باید مسائل و مشکلات صنفی را بین خودمان حل کنیم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی کاشان ضمن بیان این نکته که در کنار هم از آشفتگی‌ها عبور کنیم، ابراز داشت: ورود دستگاه‌های نظارتی به کارخانه‌های فرش ماشینی به نفع فعالان این صنعت نخواهد بود.  
وی در مورد بحث منابع انسانی نیز گفت: بی‌انصافی نیست مدرن‌ترین دستگاه تولید فرش ماشینی را به کارگر ساده و ‌کم تجربه بسپاریم؟! لذا از دانشگاه تقاضا می‌کنم در این زمینه دوره کاردانی و تربیت نیروی متخصص تعریف کند و ما  (صنعتگران) هزینه‌های مرتبط را تقبل خواهیم کرد هر چند متأسفانه تمایل دانشگاه‌ها به ایجاد مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به مراتب بیشتر از مقطع کاردانی است در حالی‌که امروز نیاز اساسی به تکنسین داریم.
به گفته تولایی، اغلب صنعتگران انگیزه بالایی برای حضور در نمایشگاه‌های فوق تخصصی‌ فرش ماشینی دارند اما متأسفانه یاد گرفته‌ایم در نمایشگاه‌های خارجی به قیمت‌شکنی بپردازیم گویی از تمام تکنیک‌های بازاریابی فقط ابزار قیمتی را آموخته‌ایم!
نایب رئیس اتاق بازرگانی کاشان به بازار صادراتی عربستان اشاره کرد و گفت: این کشور 800 میلیون دلار صادرات نساجی دارد که حدود 500 میلیون دلار آن فرش‌های لوکس و گرانقیمت است ضمناً بزرگ‌ترین صادرکننده فرش به‌ آمریکا محسوب می‌شود.  بازار عربستان بازار سختی است. این تصور که عربستان مثلاً بازار کالاهای مصرفی است را باید کنار گذاشت زیرا عربستان امروز کشوری صنعتی است.
وی گفت: این تصور غلط را باید کنار گذاشت که در تجارت با یک کشور باید حتماً جهت سود به سمت ما باشد؛  می‌توانیم با عربستان به‌گونه‌ای وارد تجارت شویم که برخی از نیازهایی که اکنون از چین تأمین می‌شود را از عربستان وارد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: عربستان تفاوت‌‌‌‌‌هایی عمده با مثلا قطر، امارات و عمان دارد به این معنی که هم از نظر جمعیتی و هم از منظر جایگاه منطقه‌ای و نیز نقشی که در جهان ‌اسلام دارد قابل‌قیاس با دیگر کشورهای منطقه نیست. مثلاً هنگامی که روابط ما با عربستان تیره یا قطع شود، ناخواسته بخشی از جهان عرب را نیز در تقابل با خود خواهیم دید و برعکس؛ به طور کلی سایه عربستان بر دولت‌های منطقه سنگین است.
نکته دیگر ترکیب جمعیتی عربستان است. ما تقریبا در همه کشورهای اطراف مهاجران قدیمی ایرانی داریم، اما تعداد این مهاجران در عربستان شاید از همه کمتر باشد و حتی قابل‌ذکر نباشد. وسعت، منابع مالی و تاثیرگذاری آن در بازارهای جهانی نیز قابل‌ملاحظه است. نکته مهم برای تجارت این است که هدف اخیر عربستان تمرکز بر دریای سرخ و خارج‌شدن از یک کشور محدود و منطقه‌ای‌شدن است.
عربستان برنامه‌های توسعه خود را حتی زودتر از موعد تمام می‌کند؛ یعنی باید هر برنامه‌‌‌‌‌ای را در آن جدی گرفت و آن را باید از منظر تجارت بار دیگر ارزیابی کنیم و متوجه باشیم که با کشور قدرتمندی روبه‌‌‌‌‌رو هستیم. نرخ تورم و بیکاری این کشور بسیار پایین است.
 از منظر تجاری نیز تصورات معمول را باید اندکی تغییر دهیم. عربستان عراق نیست که فکر کنیم می‌توانیم کالای کشاورزی به آن صادر کنیم.  در نهایت تمام تلاش ما باید این باشد که روابط حسنه را در اولویت قرار دهیم.


دکتر محسن گرجی- مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت- در سخنرانی خود با اشاره به روابط نزدیک و تنگاتنگ خود با صنعتگران، اصناف و فعالان فرش ماشینی کاشان عنوان داشت: هر جامعه‌ای برای رسیدن به موفقیت باید به سه پرسش اصلی پاسخ دهد:« زکجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود، به کجا می‌روم آخر»
وی ضمن اشاره به فعالیت‌های تولیدی و صنعتی زنده‌یاد حسن تفضلی و تلاش‌های ثمربخش ایشان در رشد و تعالی صنعت نساجی کشور ابراز داشت: ما میراث‌دار مردمان بزرگ و پرهمتی مانند مرحوم تفضلی هستیم که با تلاش و پشتکار خود توانستند تولید و صنعت کشور را پیش ببرند و به نسل آینده بسپارند.
دکتر گرجی اذعان داشت: بودنِ ما در کنار همدیگر برای دستیابی به دو هدف اصلی یعنی «ارتقای سطح معیشت عموم مردم» و «افزایش قدرت صنعتی کشور» است. این مقام مسئول با بیان این مطلب که اصلِ موضوع، معیشت مردم است و ریشه‌ای‌تر از اهمیت تولید است، افزود: تولید مهم است آن‌جایی که به بهبود معیشت ارتباط پیدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: اغلب تولیدکنندگان ما انسان‌های شریف و متعهد هستند اما گاهی اوقات تولید بهانه‌ای می‌شود برای پرداختن به سایر موارد و این موضوع تصمیم‌گیری را برای مسئولین مرتبط دشوار می‌کند برای مثال طی تحقیق از یک شرکت تولیدی به این نتیجه رسیدیم که محصولات خود را 15 درصد گران‌تر می‌فروخت (‌به‌عبارت بهتر 3 هزار میلیارد تومان گران‌فروشی) مدیر مجموعه هنگام پاسخگویی به این اقدام، اعلام می‌کند حدود 300 نفر نیروی انسانی در این کارخانه مشغول فعالیت تولیدی هستند به این ترتیب با ابزار تولید، فشار سنگین بر معیشت مردم را توجیه می‌کند! آیا در این شرایط هم باید از تولید حمایت شود؟ خیر چون معیشت مردم از تولید مهم‌تر است.ا


مهندس سیدشجاع‌الدین امامی رئوف- دبیر انجمن صنایع نساجی ایران- ضمن سپاس از تلاش‌های برگزارکنندگان هفتمین دوره همایش ملی فرش ماشینی در پیگیری و تحقق اهدافی مانند تدوین سند فرش ماشینی، برپایی رویداد ملی فرش‌آپ و تلاش‌های تیم دانشگاه آزاد و مجموعه سرای نوآوری فرش ماشینی برای اعتلای صنعت فرش ماشینی کاشان و با اشاره به سخنان دکتر گرجی  ابراز داشت: اصولاً در کشورهای مختلف دنیا شاخص‌های اقتصادی، ملاک تعیین رشد اقتصادی و فضای کسب‌وکار محسوب می‌شوند و از مهم‌ترین فاکتورها و مولفه‌های اقتصادی رشدgdp و یا شاخص‌های امنیت سرمایه‌گذاری، شاخص‌های محیط کسب و‌کار و موارد مشابه است که به خودی خود می‌تواند بیانگر رشد و توسعه تولید و کسب و کار و اشتغال و رفاه در کشورهای مختلف باشد. اگر دولتمردان دغدغه معیشت مردم را دارند باید به تولید و شاخص‌های رشد اقتصاد و تولید در کشور توجه کنند چرا که بدون تردید رشد اقتصاد و صنعت و تولید در کشور، افزایش اشتغال  و رفاه را به همراه خواهد داشت.
مهندس امامی‌رئوف با اشاره به مطالب مطرح شده توسط مدیرکل دفتر تخصصی صنایع منسوجات و پوشاک در خصوص اختلاس و فساد یک واحد تولیدی گفت: توقع تولیدکنندگان از حاکمیت ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار است و امنیت سرمایه‌گذاری است و مبارزه با فساد یکی از مهم‌ترین موارد در محیط کسب‌وکار است، نباید فراموش کنیم که عموم تولیدکنندگان، اقشار زحمتکش، میهن‌پرست و معتقد هستند و قلبشان برای رشد و توسعه می‌تپد و اگر احیاناً در نقطه‌ای فسادی هم اتفاق افتاده است، طرف مقابل این فساد، مدیران دولت و قوای مقننه و قضائیه بوده‌اند و این توقع بخش خصوصی از حاکمیت است که با این فساد به‌طور شفاف مقابله کند.  
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به بی‌ثباتی نرخ ارز در ماه‌های اخیر، عمده مشکلات زنجیره ارزش صنعت نساجی را ناشی از این تغییرات و بی‌ثباتی دانست که با تعامل و همگرایی بیشتر قابل حل است.
وی میزان تورم و افزایش قیمت در کالای نهایی صنایع نساجی و پوشاک را در سال‌های اخیر در مقایسه با سایر کالاها، اندک دانست و نگرانی‌های دولت در قیمت‌گذاری محصولات این صنعت و ورود سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده به موضوع قیمت‌گذاری کالای نساجی و پوشاک به بهانه حمایت از معیشت مردم را بی‌مورد دانست.
به گفته دبیر انجمن صنایع نساجی ایران، بخشی از مشکلات صنایع کشور، درون زنجیره‌ای بوده و راه‌حل آن در «همگرایی و تعامل» معنا می‌شود اما بخش عمده تنش‌ها به عدم ثبات باز می‌گردد که باید در سیاست‌گذاری‌های صنعتی و تولیدی ثبات به وجود آورد کما این‌که با عدم ثبات نرخ ارز، شاهد شکل‌گیری تنش در اقتصاد کشور هستیم.در همایش سال گذشته با طرح موضوع «سامانه جامع تجارت» درخواست کردیم برای اولین بار اجرای این سامانه به جای تولید از بخش توزیع یا زنجیره نهایی آغاز شود چرا که به محض تصویب یک قانون جدید، قانون‌گذار بلافاصله سراغ تولیدکننده می‌آید اما در بخش توزیع و اصناف چنین حساسیتی وجود ندارد و شرایط به مراتب سهل‌تر است.
وی در بخش دیگر سخنرانی خود به چالش‌هایی مانند «اجرای استانداردهای اجباری توسط سازمان ملی استاندارد»، «عدم شمولیت صنایع نساجی از قیمت‌گذاری» و «الزامات جدید در ارسال فاکتورهای الکترونیکی» اشاره کرد و گفت: بخش عمده مشکلات برای شرکت‌هایی رخ می‌دهد که عملکرد کاملاً روشن و شفافی دارند و این چالش بسیار بزرگ و جدی برای تولید کشور می‌باشد زیرا استانداردهای اجباری به اسم رعایت حقوق مصرف‌کننده اجرا می‌شوند اما در واقع مزاحم تولید هستند و در صورت استمرار این شرایط بی‌ثبات، تا پایان سال به «مهار تولید و رشد تورم» خواهیم رسید!
در بخش دوم برنامه، پنل پرسش و پاسخ برگزار شد که طی آن  آقایان دکتر محسن گرجی، مهندس سید‌شجاع‌الدین امامی رئوف، مهندس علی فرهی-رئیس کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران-، محمود تولایی-نایب رئیس اتاق بازرگانی کاشان- و مهندس امیرحسین کمیلی-رئیس سازمان  صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان- پاسخگوی سوالات میهمانان بودند.
در بخش ابتدایی این پنل، مهندس فرهی پیرامون برگزاری دموتکس در ترکیه ابراز داشت: در جلسه‌ای با  مشارکت تولیدکنندگان فرش ماشینی کشور به دلیل عدم حضور ترک‌ها در دموتکس هانوفر و محدودیت‌های صدور ویزا برای صنعتگران ایرانی، قرار گذاشتیم در دموتکس هانوفر حضور پیدا نکنیم که تصمیم کاملاً بجا و درستی هم بود هرچند انتقادات بسیاری مبنی بر از دست دادن فرصت‌های صادراتی مطرح شد اما در بخش فرش دستباف،  سالن‌ 3 به طور کلی تعطیل بود و بخشی از سالن 2 هم خالی بود.  همچنین در بخش عمده‌ای از سه سالن مختص فرش ماشینی، غرفه‌ای وجود نداشت به همین دلیل بازدید از نمایشگاه زمان طولانی به خود اختصاص نداد و محصول خاصی برای عرضه وجود نداشت.
مهندس فرهی در ادامه تصریح کرد: قرار بود دموتکس امسال در غازی‌انتپ برگزار شود اما مسئولان ترکیه اعلام کردند فضای نمایشگاه در اختیار زلزله‌زدگان این شهر قرار گرفته است. پس از بررسی چندین منطقه، شهر آنتالیا پیشنهاد گردید که نماینده دموتکس در ایران از حضور ترک‌ها در این نمایشگاه خبر داده ‌است اما طبق اخبار موثق ما، عمده ترک‌ها در نمایشگاه فوق شرکت نمی‌کنند و پیش‌بینی می‌کنیم نمایشگاه موفقی نخواهد بود.
رئیس کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه گفت: پیشنهاد  می‌کنم دوستان برای حضور در نمایشگاه استانبول به اصطلاح پیش‌دستی نکنند ممکن است برخی همکاران به فکر اخذ غرفه در این نمایشگاه باشند اما  طبق تجارب قبلی از حضور در نمایشگاه غازی‌انتپ حتی یک غرفه در راهروی اصلی به شرکت‌کنندگان ایرانی اختصاص نمی‌دهند لذا  منتظر رایزنی و دعوت رسمی مدیران برگزاری نمایشگاه هستیم تا پس از  انعقاد تفاهم‌نامه، شرکت‌های  ایرانی را در جریان اخبار و اطلاعات قرار دهیم ولی اگر هر یک از تولیدکنندگان به ‌طور جداگانه تقاضای غرفه نمایند، همان اتفاق غازی‌انتپ تکرار می‌شود.
محمود تولایی نیز ضمن انتقاد از فضای نه‌چندان مناسب  سالن نمایشگاهی غازی‌انتپ برای برگزاری نمایشگاهی به وسعت دموتکس ابراز امیدواری نمود مسئولان برگزاری نمایشگاه در این زمینه پخته‌تر و سنجیده‌تر عمل کنند.   
به گفته وی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی اعلام کرده فارغ از برگزاری یا عدم برگزاری دموتکس در استانبول، به دنبال برگزاری  رویداد  بسیار مهمی در این شهر هستند.  
رئیس اتاق بازرگانی کاشان در مورد مشکلات و چالش‌های مربوط به تعیین تاریخ مشخص جهت برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی و کف‌پوش تهران گفت: به دلیل بی‌برنامگی و عدم نگاه فنی مسئولان به مقوله برپایی نمایشگاه به‌عنوان یک رویداد بین‌المللی با مشکلات بسیاری روبرو هستیم و فعلاً مهر ماه برای برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی تهران اعلام شده است.
بخش دیگر پنل پرسش و پاسخ مربوط به قیمت نخ و الیاف بود. در مورد سیاست وزارت صمت پیرامون افزایش بی‌رویه  قیمت نرخ فرش ماشینی( اکرولیک و  پلی‌پروپیلن)، دکتر گرجی ابراز داشت: دو جلسه با قید فوریت  با حضور تولیدکنندگان نخ و بافندگان فرش ماشینی برگزار کردیم و مستندات و استدلال‌های حضار در جلسات مذکور نشان داد بسیار بیشتر از ظرفیتی که پارسال تولید شده، مصرف نخواهد شد وبه عبارت بهتر، میزان عرضه و تقاضا بسیار نزدیک است.
به گفته دکتر گرجی، میزان مصرف نخ اکرولیک در سال گذشته حدود 120 هزار تن و هزار تن هم واردات انجام شده است ولی اگر نیاز واحدهای بافندگی به نخ بیشتر  از میزان تولید واحدهای ریسندگی است، به ما اعلام کنند تا برنامه‌ریزی برای تأمین آن صوت پذیرد ضمن این‌که واحدهای فرش ماشینی، امکان واردات 15 درصد از نیاز خود را داشته‌اند که از آن استفاده نکرده‌اند.


سیدجواد سجادی بیدگلی-مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش ماشینی آران و بیدگل و دبیر کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران- با اشاره به مشکلات صادرات فرش ماشینی گفت: این مشکلات باید توسط فعالان زنجیره این صنعت برطرف شود و کاملاً مخالف بردن شکایت به وزارت صمت و نهادهای نظارتی هستم اما در عین حال نمی‌توان حرف‌های هزار واحد فرش‌بافی را ناشنیده تلقی کنیم زیرا طی دو ماه اخیر خواستار برقراری تعاملات شده‌ایم اما از سمت مقابل، شاهد هیچ‌گونه انعطافی نیستیم و بر موضع خود پافشاری  دارند.
به گفته وی با افزایش غیر منطقی قیمت مواد اولیه در دو حوزه نخ اکرولیک (‌که مواد اولیه پایه آن وارداتی است) و نخ پلی‌پروپیلن مواجهیم. بخش عمده‌ای از مواد اولیه نخ پلی‌پروپیلن تولید داخل است که متأسفانه قیمت ‌آن هم نجومی می‌باشد. در هر دو حوزه از منابع دولتی و نیمه دولتی استفاده می‌‌شود. در بخش واردات AN ، نوار و الیاف اکرولیک ارز نیمه‌دولتی دریافت می‌‌‌گردد  اما قیمت‌گذاری محصول نهایی بر مبنای قیمت بازار آزاد  یا نخ‌های کشورهای همسایه انجام گیرد. سجادی بیدگلی در مورد مجتمع‌های پتروشیمی اظهار داشت: آنها خوراک گازی بر مبنای نرخ ارز نیمایی دریافت می‌کنند اما به دلایل متعدد شاهد رقابت‌های 50 تا 70 درصدی هستیم در واقع این پول از جیب 84 میلیون ایرانی به جیب حدود 10 مجتمع پتروشیمی سرازیر می‌شود! وی از فعالان صنعت نساجی خواست تا با صدای واحد رفع مشکلات زنجیره فرش ماشینی را از دولت و نهادهای مرتبط همچون وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان امور مالیاتی و( از همه مهم‌تر) بانک مرکزی مطالبه کنیم زیرا دولت موظف است بستر و زمینه فساد را در کشور برچیند.
مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش ماشینی آران و بیدگل اذعان داشت: به زودی در بخش فروش داخلی و صادرات با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. مهندس فرهی در این زمینه عنوان کرد: بهتر است دولت به جای ایفای نقش کنترل‌گری، نقش تنظیم‌کننده بازار را برعهده  بگیرد و اجازه واردات مقداری مواد اولیه و فرش ماشینی را صادر نماید تا تولیدکنندگان این صنعت متهم به گران‌فروشی نشوند؛ اگر هم قیمت واحدهای ریسندگی عادلانه است؛ طبعاً نباید نگران واردات نخ اکرلیک باشند.


بخش‌های دیگر هفتمین همایش ملی صنعت فرش ماشینی ایران، رونمایی از «لوگوی گروه تخصصی صادرات فرش ماشینی»،«لوگوی باشگاه آینده‌سازان»، «پوستر سومین رویداد  فرش‌‌اپ» و کتاب «فرهنگ جامع  واژگان مهندسی نساجی» ، اهدای الواح تقدیر به حامیان برگزاری این رویداد صنعتی و  در نهایت ضیافت شام  بود.

 

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال