پنبه مورد نیاز صنعت نساجی؛ در پیچ خود تحریمی‌ها و معطل تمدید یک مصوبه

چندهزار تن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی ماه‌هاست که در گمرکات منتظر صدور مجوز ترخیص از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و یا تمدید مصوبه توسط شورایعالی امنیت ملی است.

پس از تحریم‌ها واردات مواد اولیه از کشورهای مختلف با مشکلات بسیاری در دور زدن تحریم‌ها و نقل . انتقال پول و اسناد خرید و حمل مواجه بوده و برخی اوقات روال‌های اداری داخلی این مشکلات را چندبرابر کرده است که بسیاری کارشناسان از این مقوله به‌عنوان «خودتحریمی» یاد می‌کنند.


به گزارش سرمایه ملی، متاسفانه درخصوص پنبه مورد نیاز صنعت نساجی این مشکل با تنگناهای بیشتری مواجه است و از آن‌جا که کشور ازبکستان از سال گذشته فروش و صادرات پنبه خود را محدود کرده است و ترجیح بر تبدیل آن به نخ و ایجاد ارزش افزوده بیشتر دارد، واحدهای ریسندگی کشور با توجه به محدودیت های قرنطینه ای در خرید پنبه ، بخشی از پنبه موردنیاز خود را از هند تامین می‌کنند.


اما هند هم به دلیل موانع مربوط به تحریم های بین المللی ایران، پنبه را به مقصد امارات بارنامه می‌کند و چون پنبه جزو کالاهایی است که واردات آن نیازمند گواهی بهداشت‌های بین المللی برای سازمان حفظ نباتات است، هند برای دور زدن تحریم‌ها این گواهی بهداشت قرنطینه را به مقصد امارات صادر می‌کند.


از سوی دیگر، طبق قانون سازمان حفظ نباتات ایران و عضویت ایران در کنوانسیون های بین المللی؛ چون مقصد در گواهی‌های بهداشت، ایران درج نشده و امارات قید شده است، به این محموله‌ها اجازه ترخیص نمی‌دهد .
بر این اساس، در سال گذشته شورای عالی امنیت ملی یا شورای اقتصادی سران قوا مصوبه‌ای صادر کردند تا گواهی بهداشت کشور واسط نیز بدلیل شرایط تحریمی قابل پذیرش باشد. اما این مصوبه ظاهرا تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ اعتبار داشته و مجددا باید توسط شورایعالی امنیت ملی تمدید شود.


با این‌حال، تا زمان تنظیم این خبر و پس از ۸۰ روز پیگیری انجمن صنایع نساجی ایران، هنوز این امر به نتیجه نرسیده است و محموله هایی که به دشواری تحریم ها را دور زده اند اکنون در شرایط آب و هوایی و نامناسب گمرکات جنوب در انتظار تمدید یک مصوبه می باشند.


این در حالی است که بدلایل متعدد و افزایش تقاضا اکنون پنبه در بازار های جهانی با رشد قیمت مواجه بوده است و عدم ترخیص این محموله ها ممکن است به تعطیلی برخی از واحدهای ریسندگی منجر گردد.


متاسفانه درسالی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام تولید دانش بنیان و اشتغالزایی مزین شده است ؛ میلیاردها سرمایه و چندین هزار تن مواد اولیه پنبه مورد نیاز واحدهای تولیدی ماه‌هاست که در گمرکات ، منتظر طی پیچ و خم های اداری و کارتابل های انبوه از مکاتبات امنیتی شورایعالی امنیت ملی جهت تمدید یک مصوبه است تا امکان صدور مجوز ترخیص از مراجع حاکمیتی مانند شورایعالی امنیت ملی و یا شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه صادر شود..

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال