توسط پتروشیمی «تندگویان» ظرفیت تولید پت بطری کشور افزایش می‌یابد

پتروشیمی ‌تندگویان به عنوان تنهاتولیدکننده محصولات پلی اتیلن ترفتالات در ایران ظرفیت تولید گرید بطری خود را به ۱۵۰ هزار تن در سال افزایش می‌دهد.

این شرکت به تازگی قرارداد خرید، نصب و راه‌اندازی واحد  SSP-C را با یک شرکت داخلی امضا کرد تا بر این اساس گرید نساجی خود را به گرید بطری تبدیل کند. فعالیت‌های اجرایی این پروژه ۳۰ میلیون یورویی که ظرفیت تولید ۴۵۰ تن پت بطری در روز در واحد «poly c» را دارد از اول دی آغاز می‌شود. به گفته مدیرعامل پتروشیمی ‌تندگویان تامین مالی این پروژه که ۵۰درصد آن به صورت ارزی و ۵۰درصد دیگر آن به شکل ریالی است توسط بانک ملت انجام می‌شود.  ....قاسمی‌ شهری؛ اجرای این پروژه را از آرزو‌های دیرینه پتروشیمی ‌شهید تندگویان عنوان کرده و گفت: این پروژه تمام ایرانی با فاینانس داخلی  اجرایی می‌شود تا به انعطاف‌پذیری ظرفیت تولید این شرکت بینجامد.

به گفته وی نخستین قرارداد این پروژه بین شرکت پتروشیمی‌ شهید تندگویان و شرکت چگالش در سال ۱۳۷۷ بسته شد که به دنبال آن پروژه ۱ PET با تکنولوژی زیمر آلمان در این پتروشیمی ‌ساخته و سپس پروژه PTA۲ با مشارکت شرکت MHI Mitsubishi Heavy Industry به شرکت چگالش واگذار شد. راه‌اندازی پروژه ۱ PET در آن سال‌ها با یک خط گرید بطری و سه خط گرید نساجی آغاز شد، ولی بعد  با توجه به الزامات بازار در آن زمان، دو خط به گرید بطری و دو خط به گرید منسوج، تخصیص داده شد. قاسمی‌شهری با اشاره به اینکه اکنون دوباره مقرر شد یکی از خطوط گرید منسوج به تولید گرید بطری و منسوج همزمان تخصیص داده شود ادامه داد: در حالی که قرار بود این پروژه در سال ۸۸ آغاز شود به دلیل  شرایط و مشکلات پیش‌آمده در آن زمان متوقف شد. اما از سال ۹۷ تصمیم گرفتیم که این پروژه دوباره در مسیر راه‌اندازی قرار گیرد و اکنون قرارداد اجرای آن امضا شد. او اظهار امیدواری کرد که این واحد در کمتر از ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری برسد. وی با تاکید بر اینکه این پروژه توسط شرکت چگالش بومی‌سازی شده  گفت: تکنولوژی این کار از  یک شرکت چینی گرفته شده که معادل آخرین تکنولوژی شرکت بولر در ساخت Poly D است.

مدیر عامل تندگویان با اشاره به دیگر فعالیت‌ها و پروژه‌های شرکت که برای رفع تنگناها صورت می‌گیرد، ارزش این پروژه‌ها را حدود ۱۵ میلیون یورو دانست. وی افزود: در همین زمینه پروژه بازیافت آب (ریجکت کولینگ) را به صورت کنسرسیوم با یک شرکت مجارستانی و یک شرکت ایرانی بسته‌ایم و کار مطالعاتی و مهندسی آن آغاز شده و اول سال جدید اجرایی می‌شود. قاسمی ‌شهری همچنین بازسازی واحدهای پساب و تعمیر حوضچه‌ها و پروژه احداث رآکتور‌های بی‌هوازی تصفیه‌خانه فاضلاب را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام این شرکت دانست. وی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه انجام و تکمیل پروژه‌ها قرار دارد افزود: بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری بزرگ به دلیل ناتوانی در تامین تجهیزات و قطعات در مناقصات شرکت نمی‌کنند. در همین حال شرایط آب و هوایی منطقه و گرما نیز مانعی بر سرعت انجام پروژه‌هاست. با این حال بسیاری از پروژه‌های شرکت در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

 افزایش انعطاف پذیری تولید

درباره پروژه تبدیل گرید نساجی به گرید بطری باید گفت با اجرای این پروژه خط تولید محصولات پلی‌اتیلن ترفتالات پتروشیمی ‌شهید تندگویان از نظر تولید گریدهای مختلف محصولات انعطاف‌پذیرتر می‌شود. در گذشته شرکت بنابر درخواست‌های فصلی که نسبت به محصولات نساجی یا بطری وجود داشت از خطوط خود استفاده می‌کرد، اما الان می‌تواند تعادل بیشتری را در تولید ایجاد کند. پلی اتیلن ترفتالات برای تولید الیاف پلی‌استر، رزین بطری، فیلم و رزین‌های پلی استر مهندسی، البسه بهداشتی و یکبار مصرف (ماسک، گان و ...)  به کار می‌رود. این پلی اتیلن پرکاربردترین ترموپلاستیک جهان محسوب می‌شود که در صنعت نساجی با نام تجاری پلی استر و در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی و آشامیدنی به عنوان رزین یا پت شناخته می‌شود. فراوانی و در نتیجه قیمت پایین، بالا بودن نسبت استحکام به وزن و مانع بودن آن در مقابل رطوبت از مزایای این محصول است.پتروشیمی‌ تندگویان تنها تولیدکننده محصولات پلی‌اتیلن ترفتالات در ایران است. ورود این شرکت به حلقه پایین‌تر در صنعت پایین‌دستی موقعیت منحصر به فردی برای آن در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است به طوری که تنها شرکت تولیدکننده در منطقه خاورمیانه در زمینه پلی‌اتیلن ترفتالات است که زنجیره تولید از ابتدا تا پایین دستی را ایجاد کرده واز این بابت رقیب ندارد.

یادآور می‌شود محصولات این شرکت که تنها تولیدکننده محصولات با گرید بطری در ایران است ،  در آسیای میانه و غرب آسیا مشتری‌های خوبی دارد، اما به دلیل نیاز داخلی در حال حاضر صادرات را متوقف کرده است. این شرکت همچنین تنها تولیدکننده مواد اولیه تولید نخ‌های نساجی در کشور به‌شمار می‌رود، علاوه بر تولید انواع نخ در سال گذشته گرید مواد اولیه تولید چادر مشکی را راه‌اندازی کرد. اکنون با وجود محصول تولیدی تندگویان  TG۶۷۰S که محصول بسیار استراتژیک ماده اولیه الیاف چادرمشکی است در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم در حالی که این مواد در گذشته  از کره‌جنوبی، چین و ژاپن وارد می‌شد.

به‌رغم اینکه از این گرید در ایران برای چادرمشکی استفاده می‌شود، اما چون الیاف ریز و ظریفی مثل حریردارد شرکت‌های دیگر هم برای تولیداتی غیر از چادرمشکی آن را درخواست می‌کنند. تندگویان علاوه بر این ویژگی‌ها اکنون در زمینه توسعه محصول و بومی‌سازی نیز فعالیت‌های قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که توانسته علاوه بر عدم وابستگی از خروج ارز نیز  جلوگیری کند.در همین راستا از سال گذشته با کمک صنعتگران داخلی موفقیت‌های خوبی داشته که از آن جمله می‌توان به تهیه کاتالیستی که از پیچیده‌‌ترین کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی ‌محسوب می‌شود اشاره کرد. در این زمینه شرکت توانست ساخت کاتالیست پالایوم که در انحصار شرکت BASF آلمان است را  با همکاری سازندگان داخلی ساخت این کاتالیست آغاز کند. این شرکت با داخلی سازی قطعات و کاتالیست‌های مزبور از خروج ارز جلوگیری کرده است.

تندگویان هنوز به ظرفیت ۱۰۰درصد نرسیده است و بنابر پیش‌بینی مدیران، این شرکت با روند فعلی حتی تا سال ۲۰۲۸ در منطقه واحد مشابه ندارد. سال ۹۷ ظرفیت تولید تندگویان ۶۷درصد بود که با اقدامات انجام شده و رفع تنگناها این ظرفیت به ۸۴ درصد رسید . شرکت تصمیم دارد با  تداوم تولید ظرفیت تولید را در سال آینده به ۹۰ تا ۹۵درصد برساند.

در حال حاضر چین در حال احداث واحدی مشابه واحد تندگویان است، اما کشورهای اروپایی به دلیل عدم امکان تامین خوراک مجبور به توقف تولید شدند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال