با کمرنگ شدن آثار کرونا، رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۰ مثبت شد روایت دو نهاد آماری از وضعیت تولید ناخالص داخلی

مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در حالی در گزارش‌های جداگانه‌ای نرخ رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۰ را اعلام کرده‌اند که اعداد آنها با یکدیگر متفاوت است. البته طبق مصوبه شورای عالی آمار، مرکز آمار  مرجع رسمی شاخص‌های اقتصادی مثل نرخ رشد و تورم است اما این مانع از ارائه گزارش از سوی بانک مرکزی نشده است. به علاوه از آنجا که در بررسی مرکز آمار ایران قیمت‌های پایه سال ۹۰ مد نظر بوده و در برسی بانک مرکزی قیمت های پایه سال ۹۵، در نتیجه این دو مرکز به نتایج متفاوتی درباره نرخ رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۰ رسیده اند.

مرکز آمار: رشد اقتصادی با نفت ۷.۶ درصد  

بر مبنای گزارش مرکز آمار ایران از نرخ رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۰، این نرخ با احتساب فروش نفت ۷,۶ درصد نسبت به بهار سال ۹۹ رشد داشته و بدون احتساب آن هم ۴.۶ رشد را تجربه کرده است. تولید ناخالص داخلی (GDP)، در بهار امسال طبق گزارش مرکز آمار ایران به ۱۷۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان با احتساب نفت رسیده است در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۶۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر  تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت در بهار امسال ۱۵۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به رقم ۱۴۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی سال قبل ۴.۶ درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی: رشد اقتصادی با نفت ۶.۲ درصد

اما در این حالی است که بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی در بهار با احتساب نفت را ۳۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و تولید ناخالص داخلی بدون نفت را ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده که معنای آن این است که رشد اقتصادی با نفت در بهار امسال ۶.۲ درصد و بدون نفت ۴.۷ درصد بوده است. ‌

کدام گروه‌ها در بهار ۱۴۰۰ رشد اقتصادی منفی داشته‌اند؟

طبق اعلام مرکز آمار ایران در بهار امسال، گروه کشاورزی رشد اقتصادی منفی ۴.۵ را در بهار امسال تجربه کرده است. اما گروه صنایع و معادن با رشد اقتصادی مثبت ١٣.٨ درصد و گروه خدمات با رشد اقتصادی مثبت ٤.٥ درصد نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٩، روبرو بوده اند. این در حالی است که طبق آمار بانک مرکزی  گروه کشاورزی رشد اقتصادی منفی ۰.۹ درصدی را تجربه کرده است. ارزش افزوده سایر گروه‌های اقتصادی در این گزارش هم شامل نفت ۲۳.۳، صنایع و معادن ۲.۱ و خدمات هفت درصد بوده است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در فصل بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل، هزینه مصرف نهایی بخش خصوصی ۸,۳ درصد، هزینه مصرف نهایی دولت ۴.۶ درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۸.۴ درصد، صادرات کالا و خدمات ۴.۲ درصد افزایش و واردات کالا و خدمات نیز معادل ۷۸.۸- درصد، کاهش داشته است.

اما گزارش بانک مرکزی در اینباره با جزئیات بیشتری همراه است. بر مبنای این گزارش در بهار امسال هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی ۲,۲ درصد رشد را تجربه کرده است. رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کل هم در فصل اول سال جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته معادل ۳.۵- درصد تحقق یافت که در این ارتباط تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات رشد قابل توجه ۱۵.۸ درصدی را تجربه کرد؛ در حالی که تشکیل سرمایه ثابت در بخش ساختمان کاهش معنادار ۱۰.۳- درصدی را به ثبت رساند.‌ همچنین صادرات کالاها و خدمات، با رشد ۳۵.۶ درصدی و واردات کالا با رشد ۳۰.۵ درصدی همراه بودند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال