بولتن هفتگی الکترونیکی چین - اتاق بازرگانی تهران - شماره 20

تعداد بازدید : 116
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۳۰

باسمه تعالی

بولتن شماره 20 چین

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران

1396/3/28

اخبار هفته:

1.         بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) که جمهوری اسلامی ایران نیز از اعضای هیات موسس آن است، در دومین نشست سالانه خود در کره جنوبی، عضویت سه کشور آرژانتین، جمهوری ماداگاسکار و پادشاهی تونگا را در پیوستن به این بانک تایید کرد. اعضای این بانک  که به ابتکار چین در سال 2015 به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد هم اکنون از 75 کشور فراتر رفته است و امریکا و ژاپن از عضویت در این بانک سر باززده اند.

2.       گفته می شود،سریع ترین خودروی زرهی جهان توسط موسسه تحقیقات "نورث چاینا ماشین" در چین در حال ساخت است. این خودرو قابلیت گشتاوری نیروی محرکه تولید شده موتور به روی چهار چرخ به صورت همزمان را دارد و می تواند در آب های آرام با سرعت بالغ بر 31 مایل در ساعت (50 کیلومتر) حرکت کند.

3.       به گزارش ایرنا، خزاعی رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری گفت، ایران در دوران پسابرجام (دی 94 به بعد) با مدیوبانک ایتالیا، بیمه اعتبار صادراتی ایتالیا (2میلیارد یورو)، اگزیمبانک چین (30 میلیارد دلار)، بانک سی.بی.دی  (5 میلیارد دلار)، اگزیم بانک کره جنوبی (هشت میلیارد یورو)، کا-شور کرهجنوبی (پنج میلیارد یورو)، موسسه بیمه سرمایهگذاری و صادرات ژاپن و وزارت افتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (100میلیارد دلار)، جِی.آی.سی.آ ژاپن (یک میلیارد و 200 میلیون یورو)، وزارت دارایی روسیه (پنج میلیارد یورو)، موسسه جی.آی.یی.کا و اعتبار صادرات نروژ یا ان.یی.سی  (یک میلیارد یورو) مذاکراتی را برای تامین منابع مالی خارجی (فاینانس) داشته است.

4.        برابر اعلام خبرگزاری ها، چین چند کشور در خاورمیانه، آمریکای جنوبی و آفریقارا تحت فشار قرار داده تا نام نمایندگی های  غیررسمی تایوان را به دفتر تجاری تایپه تغییر دهند . این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مصاحبه مطبوعاتی هفته گذشته خود در پکن، به دولت تایوان هشدار داد که اصل یک چین را به چالش نکشد و افزود که مسیر استقلال طلبی تایوان راه بجایی نخواهد برد.

گزارش هفته:

   ویژگی های منابع معدنی چین

  اگر چه چین به لحاظ منابع معدنی انرژی دارای ذخایر نسبتاٌ مطلوبی است ، اما ساختار انواع این منابع رضایت بخش ودرحد کافی نمی باشد.براین اساس، برای نمونه منابع ذغال سنگ دراین کشور بسیار زیاد است، اما منابع گاز ونفت چین سهم کمی از منابع انرژی را به خود اختصاص داده اند. 
   ازجمله دیگر ویژگی های منابع ذغال سنگ این است که به لحاظ ذخایر بسیار فراوان است واز نظر انواع نیز دارای گوناگونی زیادی است، ولی بعضاٌ فقط کمی از ذخایر ذغال سنگ چین دارای کیفیت بالا است وذخایر ذغال سنگ کک و ذغال سنگ خشک کیفی نیز در این کشور چندان زیاد نمی باشد. 
  ازسوی دیگر، منابع ذغال سنگ درچین پراکندگی خاص خود را دارد، درحالی که نواحی غربی وشمالی کشور دارای ذخایر غنی ذغال سنگ هستند، مناطق شرقی وجنوبی با کمبود این انرژی مواجه اند. شمار کمی از معادن ذغال سنگ درسطح زمین قرار دارند که ذغال سنگ آنها از نوع ذغال چوبی است و تعدادی از آنها نیز دارای مواد معدنی مختلف هستند. منابع نفت وگاز چین دارای ویژگی های خاص خود است. ذخایر نفت زیاد است، به گونه ای که چین با داشتن بیش از 15 میلیارد تن ذخیره نفت قابل اکتشاف جزو 10 کشور برتر نفتی جهان به حساب می آید، اما نرخ ذخایر ثابت آن پایین است. ذخایر نفت ساحلی آن تنها یک پنجم از مجموع نفت کشور را شامل می شود و ذخایر ثابت غیرساحلی (دور از ساحل دریا) حتی کمتر از این میزان است. به لحاظ توزیع و پراکندگی منابع نفتی نیز می توان گفت که 73 درصد از مجموع منابع نفتی چین در 14 حوضه نفتی با وسعتی به میزان 100 هزار کیلومتر مربع و 50 درصد از منابع گاز طبیعی نیز در مناطق غربی ومرکزی چین واقع شده است. همچنین منابع نفت وگاز طبیعی چین دراعماق زمین قرار دارد و شرایط جغرافیایی برای اکتشاف واستخراج آن بسیار پیچیده است. چین کماکان به لحاظ منابع معدنی نظیر منابع سنگی نفت زا و منابع حرارتی زمینی دیگر، کشوری غنی محسوب می شود. 

 

سخن هفته:

 علت پایین بودن قیمت تمام شده محصولات کشور چین

  از دید چینی ها، دو وظیفه اصلی هر شركت و سازمان، ایجاد كسب و كار،بازاریابی و نوآوری می­باشد. تمام تلاش­های شركت­های چینی این است كه فعالیت­های بازاریابی منطقی باشد و دائماً در ابعاد مختلف بتوانند پدیده های نوین ، محصولات جدید و رفتارهای تازه را معرفی كنند. هدف بازاریابی چینی، غیر ضروری نمودن فروش می­باشد. بنابراین، بازاریابی در فضای کسب و کار چین مبتنی بر یافتن بازار،تشخیص نیاز روز بازار، تشخیص خواست و تقاضای مردم است. شرکت ها به دنبال آن هستند که كاری كنند تا محصولات تهیه شده در انبار شركتها باقی نماند و مشکلی در فروش و گردش موجودی کسب و کار شرکت­ها ایجاد نشود . بازاریابی را می­توان تضمینی برای به فروش رفتن آنچه تولید می­شود دانست، به عبارت دیگر در کشور چین، تولیدی شروع نمی­شود مگر بازاری برای آن وجود داشته باشد. درنگرش بازاریابی، چینی ها اعتقاد دارند که بازار نقطه آغاز است و تحقیقات بازاریابی، وسیله­ای مؤثر برای تامین نیاز بازار است وسلایق و انتظارات مشتری در بازاریابی اهمیت فراوان دارد. 
یك نكته در بازاریابی چینی عبارت است از اینکه، نه موفقیت و نه شكست ، نه رونق و نه ركود، هیچ چیز در بازار ثابت نیست. 
   چینی ها می گویند :مواظب باشید، حتی اگردر گذشته با هر روشی كه فعالیت می كردید و موفق بودید، دلیلی ندارد اگر باز هم ادامه بدهید در بازار موفق باشید . از دید تولیدگر چینی،پیام ، پویا بودن بازاریابی است .بازاریاب همواره باید براساس واقعیت های روز بازار و نه تكیه كردن بر گذشته و موفقیتهای قدیم خود حرکت کند.
  بر این اساس، استراتژی­های تولید چینی­ها را می­توان به شرح ذیل بیان نمود: 

  • متوازن سازی قیمت ها،
  • ادغام ویكی شدن شركتها،
  • اثر بخشی عوامل مربوط به تبلیغات،
  • جهانی شدن و بین المللی شدن بازارها،
  • تمایز در محصول،
  • بهبود خدمات،
  • بهبود سیستم­های اطلاعات مشتریان،
  • بهرهبرداری درست از اینترنت و فضای الكترونیك
  • و ایجاد برند جهانی چینی . 

(ادامه دارد)

منبع :
ارسال کننده :