بولتن هفتگی الکترونیکی چین - اتاق بازرگانی تهران - شماره 17

تعداد بازدید : 149
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۶

باسمه تعالی

بولتن شماره 17 چین

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران

1396/3/2

برگزاری آرام و پر امید انتخابات ریاست جمهوری

که نماد خواست و اراده ملت نجیب و شکیبای ایران

برای شکل دهی به آینده کشور است، مبارک باد !

1.       شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین روز شنبه با ارسال پیامی، پیروزی دوباره دکترحسن روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری ایران به وی و ملت ایران تبریک گفت. در پیام رئیس جمهوری چین خطاب به روحانی آمده است: "در دوره چهار ساله گذشته ریاست جمهوری جنابعالی، ایران توانسته است به موفقیت ها و پیروزی های اجتماعی و اقتصادی فراوانی دست یابد. وی اضافه کرده است ،بدون شک سطح مناسبات چین و ایران تحت حمایت وی و روحانی ارتقای چشمگیری خواهد داشت".

2.       بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا اعلام کرده است که چین در چهار ماه اول سال جاری میلادی (2017) مبلغ چهار میلیارد دلار در کشورهای مرتبط با جاده ابریشم نوین سرمایه گذاری کرده است. بنا بر گزارش ارائه شده از سوی بانک  مذکور این رقم در واقع ۱۵ درصد از کل سرمایه گذاری چین در خارج از کشور در این مدت به حساب می آید و بیش از هشت درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد داشته است. کشورهای سنگاپور، مالزی و لائوس هدف عمده این سرمایه گذاری ها بوده اند.

3.       دولت چین در پنج سال گذشته به تدریج تلاش کرده است تا صنایع خدمات و گردشگری را به جای صادرات و سرمایه گذاری به موتورهای محرکه رشد تبدیل کند. از این رو سازمان گردشگری خلق چین اعلام کرده است که از این پس صنعت خدمات، عرضه، تقاضا و تمرکز بر ویژگی های تولیدی به جای سرمایه گذاری خارجی مستقیم مسیر رشد اقتصادی را تعیین خواهد کرد.

     بر اساس برنامه ریزی دولت، چین در سال ۲۰۱۷ میلادی بالغ بر ۲۱۸ میلیارد دلار در صنعت خدمات گردشگری سرمایه گذاری خواهد کرد. توسعه تجهیزات و مراکز گردشگری، بهبود ساختارهای زیربنایی و همچنین رشد گردشگری در مناطق روستایی از برنامه های تقویت گردشگری چین است.

گزارش هفته:

  سوال:  تولیدات مهم چین در چه استان هائی متمرکز هستند؟

پاسخ: استانها و مناطق مهم كه توليدات در آنها متمركز هستند ؛

١- استان جه جيانگ : اين استان داراى سه منطقه مهم خانجو ، جين خوا و ون جو مى باشد كه عمده توليدات مواد شيمايى ، نساجى و چرم ، بسته بندى ، چاپ، ماشين آلات ، پوشاك،  لوازم بهداشتى و پزشكى ، لوازم خانگى ، كشاورزى و گردشگرى را در خود جاى داده است .

٢- گوانجو واقع در جنوب چين يكى از قطب هاى مهم توليدات صنايع سبك نظیر کفش ، لباس ، اسباب بازی ، توليدات زنجيره و تجهيزات الكترونيكى و آي تى و رايانه و نيز مهمترين مركز توليد مبلمان در چين است و نقش مهمى در روابط تجارى چين با دنياى خارج دارد.

٣- استان شانسى : اين استان به مدت پنج سال متوالى در زمينه توليدات كشاورزى سالانه ٣٠درصد رشد داشته و بيش از پنجاه درصد از كنستانتره آب سيب داخل چين را تامين و يك سوم كنستانتره آب سيب جهان را صادر كرده است در این استان صنایع هوا - فضا و کشاورزی و آی تی از جایگاه بالائی برخوردار است

سخن هفته:

       سطح مناسبات دو کشور چین و ایران وظرفیت های مناسبات تهران- پکن از نگاه سیاسی در سطح قابل قبولی قرار دارد. اما این مناسبات دارای ظرفیت های بالقوه ای است که می تواند بسیار بالا تر از ان چیزی باشد که اینک شاهد آن هستیم. 
   روابط ایران و چین از جهت اقتصادی و فرهنگی هنوز گنجایش توسعه زیادی دارد که بدلیل فقدان استراتژی و فراز و نشیب های موسمی، از ثبات و پویایی لازم برخوردار نیست ودوطرف باید اقدامات موثری را برای رفع این مشکلات بعمل آورند. اقدام های ضروری برای اثر بخش تر کردن مناسبات دو قدرت آسیایی و ایجاد شرایط مساعد تر می تواند شامل این قدم ها باشد: 
اول: تبادل هیئتهای تجاری در دوبخش دولتی وخصوصی افزایش یابد وبیشتر به آن پرداخته شود. 
دوم: با ایجاد یک مکانیزم موثر به تبادل اطلاعات بروز وفرصتهای موجود در دو کشور همت بگماریم ودر اصل قادر شویم اطلاعات، توانایی وتکنولوژی چین را به مردم و شرکتهای ایران منتقل کنیم وشرکت های چینی هم نسبت به سطح فناوری ، توانائیها وظرفیتهای واقعی ایران مطلع ترشوند. 
سوم: توسعه همکاریهای بخشهای خصوصی اقتصادی دو کشور وتقویت روابط در صنایع کوچک ومتوسط چین وایران یک ضرورت است. 
چهارم: برقراری تعرفه های خاص وحمایتی بین دو کشور وتعرفه های ترجیحی مانند تعرفه هایی که بین کشورهای عضو بلوک های اقتصادی یا WTO وجود دارد که کالاها با مالیات وعوارض پایین تر بین آنان مبادله می شود. منظوراز تعرفه های ترجیحی وحمایتی برداشتن مشکلات از سر راه صادرکنندگان و واردکنندگان کالا است که قدرت رقابت را در بازار یکدیگرداشته باشند.

پنجم: تلاش برای ایجاد یک بانک مشترک خصوصی بین دو کشور نظیر بانک ایران و چین برای حمایت از همکاریها ی دو کشور وایجاد تسهیلات تجاری، پولی و مالی برای بازرگانان دو کشور است. اینک نمونه چنین بانکی بین ایران و ژاپن وجود دارد. 
ششم: تشکیل شرکتهای مشترک حمل ونقل بین ایران و چین ،این شرکت می تواند شامل خطوط هوایی، دریایی و ریلی مشترک باشد. این امر باعث خواهند شد کالاها ارزانتر به کشور مقابل حمل شود. باتوجه به اینکه اقتصاد دو کشور به سمت خصوصی سازی پیش می رود و بتدریج از نقش اقتصادی دولت کاسته می شود، می توان وظیفه ایجاد شرکت مشترک حمل و نقل را به بخش های خصوصی دو طرف واگذار کرد.اگر چه ایران و چین معتقد به نظارت دولت بر اقتصاد هستند، اما امور اجرایی و تصدی گری های اقتصادی و بنگاهی بهتر است در دست بخش خصوصی قرار گیرد و این به نفع دو کشور خواهد بود. 
هفتم: ضرورت بعدی، برقراری سیستم اعتبارات حمایتی دولتی ازسوی چین وایران برای پشتیبانی از صنایع کوچک ومتوسط است که دولت چین می تواند این اعتبارات را به مناطق آزاد ایران وصنایع کوچک و متوسط اختصاص دهد وایران هم می تواند به مناطق غربی چین که درحال توسعه است توجه جدی تری داشته باشد. 
هشتم: باتوجه به مزیتهای نسبی در ایران، نظیر ارزان بودن منابع انرژی ، وجود منابع مختلف وارزان بودن نیروی کار، بخشی از تکنولوژی تولید و صادرات کالاهای چینی برای عرضه در غرب آسیا به ایران منتقل شده واین کالاها با استاندارد چین تولید شود ودر منطقه خاورمیانه وآسیای میانه بطور مشترک عرضه گردد. 
نهم: باتوجه به ضرورت گسترش شناخت و تقویت تبادل اطلاعات بهنگام ، شرایط رفت و آمد و تسهیلات ویزایی و گردشگری میان دو کشور بیشتر شود. چراکه مردم چین گمان می کنند که ایران فقط تولید کننده نفت است، در حالیکه ایران با دارا بودن منابع عمده دیگر، همچون نیروی کارماهر ، تولیدات متنوع ، کارخانجات تولیدی معظم، صنایع سنگین، پتروشیمی و ..... می تواند یک شریک قوی و مطمئن برای چین در غرب آسیا وخاورمیانه باشد و این اطلاعات باید به مردم چین داده شود و روابط گردشگری، بویژه رفت و آمد بازرگانان و صاحبان صنایع و خدمات،  می تواند روند روان تر گردش اطلاعات اقتصادی میان دو کشور را تقویت کند. ایران و چین در آسیای متحد و مرفه آتی دارای منافع راهبردی مشترک و همسو هستند و هر اقدامی که بتواند کشورهای شرقی و غربی آسیارا بهم نزدیک تر نماید، در حوزه منافع تهران - پکن ارزیابی می شود.

پایان

منبع :
ارسال کننده :