بولتن هفتگی الکترونیکی چین - اتاق بازرگانی تهران -شماره 8

تعداد بازدید : 138
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۵

باسمه تعالی

بولتن شماره 8 چین
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران
24-11-95
خبرهای هفته:
   1- صعود قیمت سنگ‌آهن به بیش از ۱۰۰ دلار
    سنگ آهن به روند رشدی که از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون داشته است ادامه داده و بهای معاملات این ماده خام فولادسازی در چین برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۱۰۰ دلار رسید. به گزارش رسانه های چین،  بهای معاملات هفته گذشته سنگ آهن در بازار کالای دالیان چین ۸.۳ درصد رشد کرد و به ۶۹۴ یوان (۱۰۱ دلار) در هر تن رسید که این بها، بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۴ بوده است.
   2- وضعیت پوشاک در ایران
 رییس اتحادیه پوشاک اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین پوشاک وارداتی، تولید کشورهای ترکیه و چین است، گفت: "کیفیت نازل کالاهای چینی باعث پایین بودن کیفیت پوشاک می شود و حتی می توان گفت یکبار مصرف است، ولی پوشاک ایرانی با قیمت بالاتر، کیفیت بهتری دارد، اما متاسفانه تبلیغ، فرهنگ سازی و حمایت از تولید داخلی قابل توجه نیست" . وی با اشاره به کیفیت تولیدات داخلی خاطر نشان کرد: " انتظار می رود حمایت بیشتری از تولید داخلی انجام شود تا هم تولیدکنندگان تشویق شوند و هم هزینه ها کاهش پیدا کند".
 3-  رکورد تاریخی واردات نفت چین
   اداره گمرک چین خبر داد: " وادرات نفت چین در ماه ژانویه 2017 میلادی با 27.5 درصد افزایش نسبت به سال پیشین  در همین مقطع به سومین رکورد تاریخی خود رسید". واردات نفت این کشور در مقطع یادشده به 34 میلیون و ٣٠ هزار تن یا هشت میلیون و ١٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

گزارش هفته:
  ذخایر ارزی چین کاهش یافت
   ذخایر ارزی چین در ماه جاری، برای چندمین بار با روند نزولی روبرو شد. این در حالی است که «یوآن» هم از ابتدای سال جاری میلادی، بیش از ۶ درصد ارزش خود را از دست داده است.
   ذخایر ارزی چین در ماه گذشته میلادی ، بیشتر از حد انتطار کاهش یافت. بر اساس این گزارش، مقامات چینی برای جلوگیری از تنزل "یوآن چین" در مقابل "دلار آمریکا"، به دنبال مهار خروج سرمایه به خارج از چین هستند. در همین حال، بانک خلق چین در گزارشی اعلام کرده است:  "ذخایر ارزی بانک‌مرکزی در ماه گذشته میلادی با ۶۹ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار کاهش به رقم ۳ تریلیون و ۵۲ میلیارد دلار رسیده است".  البته این برای پنجمین ماه متوالی است که ذخایر ارزی چین با روند نزولی روبرو می‌شود و چنین اتفاقی از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد، گزارش نشده است.
   همچنین ذخایر طلای چین هم در ماه گذشته میلادی به ۶۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید. این در حالی است که در ماه قبل تر، ذخائرطلای این کشور ۷۵ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار ثبت شده بود.
   کاهش ذخایر ارزی چین در ماههای گذشته به عنوان شاخصی از روند نزولی در سال های اخیر محسوب می‌شود. بر این اساس، نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی این کشور افزایش یافته و بیم آن می‌رود که «یوآن» ارزش خود را از دست بدهد و به دنبال آن بازارهای مالی جهان وارد شوک شوند.
   این در حالی است که بانک‌مرکزی چین معتقد است که برای پشتیبانی از پول ملی این کشور باید بخشی از دلارهای خود را بفروشد تا از افت قابل توجه  «یوآن» که در بیش از ۸ سال و نیم اخیر بی‌سابقه گزارش شده است، جلوگیری کند.  گفته می شود علت اصلی کاهش ذخایر ارزی چین، در مقابل دلار آمریکا به تهدید  «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به داخل خاک ایالات متحده نیز باز می‌گردد.

سخن هفته:
    اعتمادسازی در ارتباطات
    امروزه واقعیت این است که ارتباطات جهانی با وجود تنوع و کثرت باورنکردنی رسانه ها و شبکه های ارتباطی،خود، موضوع عدم اعتماد است. زندگی در عصر رسانه های مدرن منتج به پذیرش چرب زبانی رسانه ها نزد افراد نمی شود. همچنین مردم در مورد اطلاعاتی که از سوی رسانه های رسمی به سمت آنها سرازیر می شود، محتاطانه و منتقدانه می نگرند و نسبت به فرآیندهای انتشار اطلاعات دچار سردرگمی نمی شوند .
    رسانه صنعتی است که رقابت در آن فارغ از اندازه و کشور خاستگاه آن، بسیار شدید است. رسانه ها بخش جدیدی از زندگی روزانه افراد در سراسر جهان شده اند و رشد سریع رسانه های جدید و تاثیرات آنها بویژه در زمان حضور اینترنت و رسانه های دیجیتال و تعاملی، غیر قابل چشم پوشی است.
     در این عصر، سازمان ها سعی می کنند با به کارگیری کانال های ارتباطی مختلف و پیگیری اصول "سیستم های ارتباطی موثر" ، به مخاطب هدف خود دست یابند. تصویر و شهرت یک سازمان، خون را در شریان های تجاری می دمد و تجارت نیز به نوبه خود خون حیاتی کشورهاست. به زبان دیگر،زندگی بدون رسانه و تکنولوژی ارتباطات، دیگر امکان پذیر نیست.
    از این رو روابط رسانه ای (Media Relations) نقش ارزشمندی ایفاء می کند و همزمان پیام های رسانه ای را به عموم انتقال می دهند. بدین ترتیب، روابط رسانه ای به سازمان ها کمک می کند تا سطح شهرت و اعتمادپذیری خود را به شیوه ای موثر ارتقا دهند و این فعالیت در راستای استراتژی های سازمان ها و بنگاه ها تعریف شود. به همین دلیل است که، دستگاه ها با استفاده از شبکه های متنوع به اهداف استراتژیک خود و غنای ارتباطی عینیت می بخشند.
     رسانه های ارتباطی دارای درجات غنا و توانایی اطلاعاتی مختلفی هستند. تفاوت در غنای رسانه های ارتباطی گوناگون ناشی از تفاوت درجه ابهام پیام هایی است که از طریق آن رسانه انتقال داده می شود. بدین ترتیب، ارتباطات چهره به چهره، غنی ترین نوع ارتباطات است. اعتماد یک سازه مهم در قلب تئوری غنای رسانه ای است، یعنی ابهام در یک پیام، قطعاً با مسئله اعتماد در تضاد است".   به علاوه، توسعه ارتباطات از طریق رسانه های غنی تر مانند بازخور و کاهش ابهام، ممکن است منجر به افزایش اعتماد شود .
    با این جمع بندی می توان گفت، رسانه های غنی تر ممکن است عقاید اجتماعی مثبت تری به وجود آورند و در نتیجه بر میزان اعتماد کاربر و اعتبار رسانه بیفزایند.
پایان

منبع :
ارسال کننده :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال