بولتن هفتگی الکترونیکی چین - اتاق بازرگانی تهران - شماره 7

تعداد بازدید : 173
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۷

باسمه تعالی

 

بولتن شماره 7 چین

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران

17/ 11/ 1395

اخبار هفته:

1.       تولید خودرو در جهان

آمار سازمان بین المللی تولیدکنندگان خودرو (OICA) حاکی از آن است که کشور چین با سهم ۲۸درصد، در صدر تولیدکنندگان خودرو جهان در فصل دوم سال ۲۰۱۶ قرار داشته است. کشورهای آمریکا با سهم ۱۴درصد، ژاپن با سهم ۱۰ درصد، آلمان با سهم ۷درصد، جمهوری کره و هند با سهم  ۵ درصد، مکزیک با سهم ۳.۷ درصد و اسپانیا با سهم ۳.۵ درصد در رده های بعدی تولید خودرو در جهان قرار دارند که در مجموع، هشت کشور مذکور، بیش از ۷۴ درصد از کل تولید خودرو در جهان را برعهده داشته اند.

1.       اقدامات تنبیهی ترامپ علیه اقتصاد چین

   برابر تصمیم وزارت بازرگانی امریکا، تعرفه ای که واشنگتن برای واردات فولاد از چین در نظر گرفته بین ۶۳ ممیز ۸۶ تا ۱۹۰ ممیز ۷۱ درصد اعلام شده است که نشانه ای از تعرفه های تنبیهی علیه پکن به حساب می آید.
   وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه ای این خبر را اعلام کرده و آورده است، پس از بررسی تدابیر ضد دامپینگ و ضد یارانه به این نتیجه رسیده است که تعرفه بر روی محصولات فولاد ضد زنگ وارداتی از چین باید به این میزان افزایش یابد.
   چین از این اقدام آمریکا ابراز تاسف کرده و گفته است که باید شک کرد که چنین اقداماتی از سوی آمریکا عادلانه صورت گرفته باشد.
   ترامپ همچنین گفته است قصد دارد تا تعرفه ها بر روی کالاهای وارداتی از چین را نیز تا ۴۵ درصد به طور عمومی بالا ببرد.

1.       سرمایه گذاری کویت در چین

   وزارت نفت کویت در هفته گذشته با دولت چین وارد مذاکره شده است تا پالایشگاهی در این کشور برای تولید فرآورده های نفتی احداث کند.
  کویت از سیاست این کشور برای تبدیل شدن به یکی از 10 قدرت برتر جهان در تولید محصولات پتروشیمی و همچنین تبدیل شدن به یکی از 5 غول برتر دنیا در تولید نفت خام خبر داده است.

گزارش هفته:

    در اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی گزارشی در خصوص بررسی پیاده سازی سیستم پیمان همکاری حق ثبت اختراع یا پی سی تی  در چین توسط اداره مالکیت فکری ملی  منتشر شد. در این گزارش مشخص شد که "هزینه" هنوز هم یکی از موانع بزرگ چینیها برای ثبت و دریافت درخواستهای ثبت اختراع خارجی است. در همین حال کاربران چینی تمایل بسیاری برای درک محیط و نظامهای حقوقی حفاظت از مالکیت فکری در بازارهای نوظهور نشان میدهند. 

    در پایان ماه آوریل سال ۲۰۱۶ تعداد ثبت اختراعات معتبر اعلام شده توسط اداره مالکیت معنوی چین، بالغ بر یک میلیون و پانصد و نود و چهار هزار بود که در آن میان سهم ثبت اختراع داخلیها از جمله هنگ کنگ، ماکائو و تایوان با رد کردن مرز یک میلیون به بیش از یک میلیون و نوزده هزار رسید که ۹/۶۳ درصد از کل ثثبت اختراعات را شامل میشود. 

   پس از آمریکا و ژاپن، چین سومین کشور در خصوص ثبت اختراعات داخلی با بیش از یک میلیون اختراع است. 

   در اواسط سال گذشته، اقداماتی به جهت کاهش هزینه ثبت اختراع صورت گرفت. با توجه به این اقدامات هزینه تشکیل پرونده، هزینه بررسی اساسی اختراع، هزینهی سالانه و هزینه بررسی مجدد تا ۸۵ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین زمانی که بیش از یک مخترع یا اختراع وجود داشته باشد کاهش نرخ بیش از ۷۰ درصد به طور آزمایشی پیشبینی  شده است. 

  اداره مالکیت فکری چین پروژهای آزمایشی را برای تفویض اختیارات به نهادهای محلی برای اجرای برنامههای کاربردی به جهت ثبت علامت تجاری برای ارتقاء وضعیت صنعت و تجارت و نظارت بیشتر بر بازار راه اندازی کرد. برای مثال از اول سپتامبر سال ۲۰۱۶ دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری CCPIT که قدیمیترین و یکی از بزرگترین شرکتهای حقوقی مربوط به حقوق مالکیت فکری در چین است مسئولیت رسیدگی به پذیرش درخواستهای ثبت علامت تجاری و دیگر کسب و کارها را برعهده گرفت. 

سخن هفته :

اعتمادسازی در مناسبات تجاری 

اعتماد عامل تسهیل کننده تعاملات بشری است. اعتماد به افراد امکان انجام تراکنش های تجاری را داده و به حرکت روانتر اقتصاد کمک می کند. از طرف دیگر، عدم اعتماد خود یک حالت ذهنی مفید است که ما را در دوری جستن از سیستم ها یا افراد و سازمان های غیرقابل اعتماد و ناسالم توانا می سازد.. طبق تعریف انجمن بازاریابی        بازاریابی عبارت است از: " فرآیند برنامه ریزی و اجرای مفهوم سازی، قیمت گذاری، ترفیع و توزیع ایده ها، کالا ها و خدمات به منظور ایجاد مبادله به گونه ای که اهداف فردی و سازمانی ارضاء گردد".         طبق این تعریف، بازاریابی فرآیندی متشکل از مجموعه ای از فعالیت ها است، یکی از این فعالیت ها ترفیع است که خود شامل یکسری اقدامات جزئی تر می شود. این اقدامات عبارتند از : 
- فروش شخصی 
- روابط عمومی 
- پیشبرد فروش

- تبلیغات

پژوهشگران حوزه بازاریابی، اعتماد را به عنوان سازه ای کلیدی در بازاریابی مبتنی بر رابطه قلمداد می کنند. این محققان براین باورند که اعتماد مشتری اثر قابل ملاحظه ای بر وفاداری مشتری دارد که این خود می تواند به مثابه تمایل مشتری برای حفظ و تداوم رابطه مستمر با فروشنده تلقی شود .

در ادبیات بازاریابی، اعتماد را به عنوان یک پیش نیاز و عامل اصلی در موفقیت روابط مبتنی بر بازاریابی تعریف کرده اند.  از این رو، اعتماد مفهومی متشکل از اعتماد اجتماعی، اعتماد ناشی از علامت تجاری، اعتماد ناشی از زیرساخت های قانونی و اعتماد ناشی از تکنولوژی معرفی شده است.
   اعتماد يكي از جنبه هاي مهم روابط انساني و زمينه ساز مشاركت و همكاري ميان اعضاي جامعه است. اعتماد، مبادلات را در زمينه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي سرعت مي بخشد. در فضاي مبتني بر اعتماد، ابزارهايي چون زور و اجبار براي تضمين دادوستدها كارايي خود را از دست مي دهند و در عوض قصد افراد براي بازپرداختها و اعتقاد به درستكاري افزايش مي يابد. اعتماد، كار بازار را رونق مي بخشد، تمايل افراد را به تعامل و همكاري با گروهها افزايش مي دهد و شبكه اي پر رونق از تجمع هاي داوطلبانه در ابعاد مختلف زندگي اجتماعي ايجاد مي كند. اعتماد، رضايت را جانشين اجبار مي سازد و اين يكي از اهداف مهمي است كه نخبگان و اداره كنندگان جامعه درصدد دستيابي به آن هستند .

                            پایان

ارسال کننده :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال