گزارش از بررسی ظرفیتهای اقتصادی و احداث شهرک تخصصی پوشاک در خراسان رضوی

تعداد بازدید : 1809
رشد صنعت پوشاک در استان خراسان رضوی به حدی است که در سال گذشته این محصول توانست رتبه نخست سوغات خراسان رضوی را به خود اختصاص دهد.

کسب رتبه نخست در سوغات این استان در حالی اتفاق افتاد که معروفترین سوغات مشهد در سالهای گذشته زعفران، مهر و تسبیح، عطریات و نبات بوده است. به عبارتی، رشد صنعت پوشاک باعث شد حتی زعفران نیز در این رقابت به عقب رانده شود.


همچنین با توجه به رشد صنعتی پوشاک مسولان در این استان به فکر راه‌اندازی شهرک صنعتی و تخصصی پوشاک افتادند و از سال گذشته زمزمه هایی در این زمینه به گوش میرسید. با رشد روزافزون صنایع پوشاک این زمزمه ها نیز افزایش یافت و به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شهرک  صنعتی و تخصصی پوشاک تبدیل شد.


آخرین بررسی‌ها از روند راهاندازی این شهرک حکایت از بررسی شاخصهای تاثیرگذار دارد. به گفته مسئولان، اکنون روند پژوهش‌ها برای راه‌اندازی این شهرک با سرعت قابل ملاحظه پیش می‌رود اما پیچیدگی‌های راهاندازی این شهرک به حدی است که باعث می شود این پروژه به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

یکی از شاخص‌هایی که در بررسی‌ها برای پژوهشگران اهمیت بسیاری دارد، انتقال واحدهای تولیدی که اکنون فعالیت می‌کنند و جذب سرمایه گذار جدید در شهرک تخصصی پوشاک است. مسئولان برای راه‌اندازی این شهرک درنظر دارند واحدهایی را که اکنون فعالیت می‌کنند به این شهرک منتقل و برای ظرفیتهای باقیمانده
سرمایه‌گذاران جدید جذب کنند. بر این اساس، به نظر می‌رسد خراسان رضوی در مسیر توسعه و رشد چشمگیر صنعت پوشاک گام برمی دارد.


جواد دریادل، مسئول خوشه های صنعتی در شرکت شهرکهای صنعتی استان خراسان رضوی درباره راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی پوشاک به  صمت گفت: این شهرک از شرایط ویژه‌ای برخوردار است و باید زمانی صرف پژوهشی برای راه‌اندازی این شهرک شود.


دریادل درباره ویژگیهای شهرک تخصصی پوشاک گفت:زمانی که یک شهرک برای عده‌ای از سرمایه‌گذاران راه‌اندازی می‌شود روند پژوهش‌ها سریعتر طی می‌شود اما زمانی که برای یک صنف خاص قرار است شهرک صنعتی- تخصصی راه‌اندازی شود، این موضوع باعث می‌شود شاخص‌های بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرد.


وی افزود: اکنون مشاورانی در حال پژوهش هستند که نتیجه پژوهش‌های آنها توجیه راه‌اندازی این شهرک را مشخص می‌کند. در صورتی که این شهرک راه‌اندازی شود باید واحدهای کنونی به این شهرک منتقل شده و شرایط برای سرمایه‌گذاران جدید هم مناسب باشد. بر این اساس، استانداردهای ویژه‌ا‌ی تعریف می‌شود که در انتقال و سرمایه‌گذاری مشکلی برای تولیدکنندگان ایجاد نشود.


مسئول خوشه های صنعتی خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت صنعت پوشاک در خراسان رضویگفت: براساس آخرین داده‌های آماری پوشاک، ردیف نخست سوغات مشهد است. صنعت پوشاک در حالی به این رشد رسیده که سوغاتی مانند زعفران، مهر و تسبیح هم در مشهد وجود دارد و در سالهای گذشته ردیف نخست از آن این دست کالاها بود اما اکنون با رشد صنعت پوشاک، کالای نخست سوغات تغییر کرده است.

 به گفته دریادل، در تعطیلات و زمانی که مسافران و زائران به مشهد سفر می‌کنند، بازارهای پوشاک رونق ویژه‌ای می‌گیرد و این موضوع نشان از خرید مسافران دارد چرا که در زمانهای دیگر بازارهای فروش پوشاک رونق چندانی ندارد. به عبارت دیگر، پوشاک مشهد برای مسافران جاذبه بسیاری دارد.


وی درباره ظرفیتهای اقتصادی رونق صنعت پوشاک اینگونه توضیح داد:باید درنظر داشت که تولید و صنعت پوشاک از جمله صنایعی است که با حداقل هزینه راه‌اندازی میشود. همچنین این صنعت از ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی برخوردار است که این موضوع هم برای تولیدکنندگان اهمیت زیادی دارد.


مسئول خوشه‌های صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه در بحثهای طراحی ضعف‌هایی وجود دارد اما امیدواریم اینها هم برطرف شود، گفت: متاسفانه طراحی در ایران یکی از ضعیف‌ترین زیرشاخه‌های صنایع است. این اتفاق در حالی است که در تمام دنیا طراحی یکی از ویژه‌ترین زیرشاخه‌های تولید بهشمار می‌رود. به این دلیل اکنون ضعف‌هایی وجود دارد که با برگزارش دوره‌های آموزشی می‌توان این مشکل را تا حد قابل توجهی کاهش داد.


دریادل  درباره صادرات پوشاک از خراسان رضوی اینگونه توضیح داد: به طور کلی در تولید ظرفیت صادرات وجود دارد و صنعت پوشاک هم از این
قاعده خارج نیست اما ظرفیت‌های مصرف در بازار داخل کشور به حدی است که تولیدکنندگان به صادرات نیازی ندارند و با رفع نیازهای داخل می‌توانند واحدهای تولیدی خود را به بهترین شکل ممکن اداره کنند.

وی افزود: مشهد  در تولید مانتو تواناییهای بسیاری دارد اما در زمینه صادرات باید به این موضوع توجه کرد که لباس، طراحی بومی دارد و اگر قرار باشد صادر کنیم باید با نگاه ویژه به شرایط کشوری که هدف صادراتی است، تولید انجام شود.


‹ جانگیری صنایع نساجی


بهروز بنیادی، نماینده مردم خراسان رضوی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره ظرفیتهای پوشاک در این استان به صمت گفت: سالانه حدود 27 میلیون زائر به استان خراسان رضوی و مشهد سفر می‌کنند که این موضوع باعث شده در سال گذشته واحدهای صنعتی و تولیدی بسیاری راه‌اندازی شوند که واحدهای تولیدی پوشاک نیز یکی از همین دسته صنایع است.


وی افزود: خوشبختانه این صنعت در سالهای گذشته رشد مناسبی داشته و اکنون نخستین سوغات مشهد به شمار می‌رود. البته با این حال هنوز هم عمده پوشاک داخل کشور وارداتی یا قاچاق است که این موضوع به تولیدات داخلی آسیب بسیاری وارد کرده و باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی جلوی رقابت محصولات چینی و ترک ایستاد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی اکنون بسیاری از واحدهای نساجی تعطیل شده‌اند، گفت: حمایت از صنعت پوشاک باعث می شود صنایع نساجی نیز دوباره رونق گیرند و زنجیره تولید براساس این سیاست کامل می‌شود. واحدهای نساجی اکنون وضعیت مناسبی ندارند و اگر بازار مصرف محصولات نساجی در صنعت پوشاک ایجاد شود، طبیعی است که این صنعت هم دوباره در کشور جان می‌گیرد.

وی درباره راه اندازی شهرک تخصصی پوشاک در خراسان رضوی گفت: شهرکهای صنعتی - تخصصی باعث رشد بیشتر صنایع میشود اما باید درنظر داشت که
این شهرکها به برنامه‌ریزی‌های دقیقی نیاز دارد. درصورتی که جانمایی و پژوهش برای راه‌اندازی این صنعت روند مناسبی را پیش ببرد، به طور قطع
میتوان امیدوار بود که صنعت پوشاک رشد بسیار بیشتری در سالهای آینده داشته باشد. این صنعت علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالابه افزایش سطح اشتغالزایی در استان کمک بسیاری می کند.


بنیادی افزود: برای رونق صنایع پوشاک همچنین میتوان از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کرد تا در ایران محصول مورد نیاز خود را تولید کرده و خودشان در بازارهای جهانی این محصول را بفروشند. راه‌اندازی شهرک تخصصی پوشاک باعث میشود تولیدکنندگان خارجی نیز به این صنعت در
خراسان رضوی بیشتر اعتماد کنند.


براساس این گزارش، به نظر میرسد چشم تولیدکنندگان پوشاک و حتی واحدهای نساجی به دست مهندسان و پژوهشگرانی است که ظرفیت احداث این صنعت را بررسی میکنند. اگر نتیجه این پژوهشها مثبت باشد و این استان به شهرک تخصصی پوشاک دست یابد، رشد این صنعت بسیار بیشتر خواهد شد و شاید از این طریق راه‌اندازی این شهرک در دیگر استان هایی که ظرفیت تولید پوشاک دارد هم در دستور کار قرار گیرد

منبع :
ارسال کننده :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال